Re: Jaka gaśnica do domu?

From: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>
Newsgroups: pl.rec.dom
Subject: Re: Jaka gaśnica do domu?
Date: Mon, 17 Jul 2006 12:35:09 +0200

Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam> napisał w
wiadomości news:e9fo4v$7iv$1@news.task.gda.pl...
> Czy lepsza do zastosowań domowych będzie gaśnica proszkowa czy
> śniegowa?

IMO śniegowa. Zwłaszcza taka starszego typu, z zaworem zakręcanym,
można ją niecałkiem zużytą zakręcić i jeszcze trzymać (pamiętając
oczywiście, że jest niepełna!)

> Śniegowa chyba sama z siebie powoduje większe straty związane z
> rozpylaniem oblepiającego proszku.

A w życiu, sniegowa gasi zestalonym dwutlenkiem węgla, ona ci żadnych
szkód nie spowoduje, chyba że przez zamrożenie czegoś, a sam dwutlenek
węgla sobie potem zniknie bez śladu. Sprzątanie mieszkania po użyciu
gaśnicy proszkowej natomiast to czynność, przy której można się
zapłakać rzewnymi łzami z powodu beznadziejności tej roboty.

> Ale jak jest ze skutecznością gaszenia porównując np. 2kg gaśnicę
> proszkową i śniegową?

Proszkowa jest _chyba_ skuteczniejsza.

> Czy stara (jakieś 20 lat) gaśnica halonowa będzie skutecznie
> działać?
> Słyszałem 2 opinie - jedna taka, że jeżeli gaśnica była szczelna to
> halonowa nigdy nie straci swoich właściwości, a drugą taką że
> halonowe gaśnice owszem dość długo zachowują przydatność do użycia,
> ale jednak po jakiś 15-tu latach należy ją przeserwisować.

Jeśli jeszcze ma ciśnienie w zbiorniku, powinna działać.

> Taką gaśnicę trzymać sobie w samochodzie (jako drugą), oddać do
> serwisowania strażakom (teraz zastępują halon jakimś innym
> czynnikiem), czy raczej oddać do utylizacji?

Trzymać jako rezerwę, a kupić coś pewnego.

J.