Re: Jaki Geremek, taka opozycja.

From: Silvio Balconetti <s...@i...invalid>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Jaki Geremek, taka opozycja.
Date: Wed, 21 Nov 2018 15:06:54 +0100

> [...]
> w r. 2008. Oczywiście dla Iksi sam fakt, że był wyznawcą judaizmu, aktywnym
> wolnomularzem i posługiwał się w pracy metodologią z grubsza filozofii
> marksistowskiej jest elementem czarnej legendy otaczającej tę postać. Moim
> zdaniem jest jeszcze za wcześnie, żeby weryfikować jego postać - fakt, że
> w młodości był PRyL-owskim komunistą, jest wręcz typowy dla działaczy opozycji
> solidarnościowej inteligenckiego pochodzenia, wielu z nich zaś obecnie
> przynależy do takich partii jak PO i PiS, gdzie zajmują eksponowane stanowiska.

A nic nie wiadomo o stanowiskach (szczegolnie w bankowosci), jakie
Geremek zalatwil swoim dzieciom, krewnym i znajomym? Moze wlasnie o to
chodzi pani XL? Inne tematy zadymiajace aktualne afery juz gdzies tam
wymienialem, ale w razie potrzeby wyliczyc.

Dla przypomnienia wymienie tylko zaslugi autora elaboratu o B.Geremku.
Jerzy Robert NOWAK m.in. pisal w "Polityce", gdzie postulowal
>ograniczenie liczby godzin nauczania historii Polski, szczególnie tej
z XVIII wieku na rzecz historii ruchu rewolucyjnego. Według Łazarewicza
Nowak proponował też, by ukazać ,,problem oceny roli duchowieństwa
katolickiego przyczyniającego się do ugruntowania zacofania społecznego
i politycznego"<
>Ostatnie teksty w ,,Polityce" publikował pod koniec lat 80., stawiając
PZPR za wzór Węgierską Socjalistyczną Partię Robotniczą i jej reformy
gospodarcze. <

>w jednej ze swoich książek skrytykował prymasa Węgier kardynała
Mindszentyego za antyradziecki nacjonalizm i pochwalił imponujące
sukcesy komunistycznych władz węgierskich<

-- W 1978 r. chwalił węgierską politykę kulturalną po 1956 r.:
"Węgierskie publikacje na temat kultury i polityki kulturalnej należały
do najbardziej efektywnych przykładów ofensywnego działania ideowego
krajów socjalistycznych (...) Dynamiczny i wielostronny rozwój życia
kulturalnego WRL (Węgierskiej Republiki Ludowej) w ostatnich dwóch
dziesięcioleciach w poważnej mierze ułatwił wytrącenie propagandowego
oręża tym działaczom i propagandystom zachodnim, którzy do końca
usiłowali szermować argumentem ,,sprawy węgierskiej" na forum
międzynarodowym, eksponować węgierskich opozycyjnych pisarzy itp."<

>W 1986 zablokował wydanie w Polsce książki Iksowie Györgya Spiró o
Wojciechu Bogusławskim w czasach po utracie niepodległości przez Polskę
(postać aktora była pretekstem do przedstawienia beznadziejnych zmagań
artystów walczących z cenzurą i represjami podobnie, jak walczyli
pisarze w czasach ,,dyktatury proletariatu"). Nowak oskarżył węgierskiego
pisarza o antypolonizm. W Polsce pisarz został oskarżony o szarganie
narodowych świętości<
itd. itp.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Jerzy_Robert_Nowak

Ciekawa biografie ma pan J.R.Nowak, przezyl rozne wzloty i upadki,
zmienial poglady, ale zeby uwazac go za wyrocznie w sprawach moralnosci,
to juz drobna przesada?

saluto
Silvio Balconetti
(dr angelologii apokryficznej)