Re: Ketchup - :)

Newsgroups: pl.rec.kuchnia
From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Subject: Re: Ketchup - :)
<s...@f...lasek.waw.pl>
<53cf60ea$0$2372$65785112@news.neostrada.pl>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<53d021eb$0$2363$65785112@news.neostrada.pl>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<53d02cc7$0$2161$65785112@news.neostrada.pl>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<53d032b8$0$2241$65785112@news.neostrada.pl>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<53d0fe8c$0$2160$65785112@news.neostrada.pl>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<53d2caed$0$2376$65785112@news.neostrada.pl>
Date: Sat, 26 Jul 2014 00:36:15 +0200

Pani Ewa napisała:

> Może trzeba było szukać wśród obuwia wyjściowego?

Kupiłem sobie w końcu jakiś taki szlafrok, bo kimonem tego chyba bez
obrazy nazwać nie można. Czerwony, czarnym obszywany, a na tym czarnym
coś z przodu na biało kursywą kanji w pionie napisano. Na plecach
bardziej zwięzła inskrypcja, bo wyrażająca się jednym znakiem, ale tym
razem czarnym. Ciągle zapominam wypytać znających się, co to wszystko
ma oznaczać, bo w tym języku, to ja akurat słaby jestem. Używam tego
czasem jako stroju wyjściowego. Mówią, że mi do twarzy.

> Bo to czasem tak bywa, że gdzieś produkt stworzą, a gdzie indziej
> przypnie się nazwa albo kto inny rozpropaguje. Podobnie chyba jest
> z frytkami, one chyba z pochodzenia francuskie czy holenderskie,

Belgijskie. Belgowie lubią chlubić się epokowym osiągnięciem, jakim
było wynalezienie frytek. To wszak jeden z młodszych krajów Europy,
więc coś w krótkiej historii musieli znaleźć jako powód do dumy
(innymi zaszłościami, to raczej chełpić się dzisiaj nie wypada).

> a kojarzą się głównie z Ameryką (z racji ich głównego propagatora).
> A Hiszpanie przecież prym wiedli w stosowaniu łóżek i butów.

Tu skojarzenia na myśl przywodza mi Filipa II Hiszpańskiego, który
łączył frytkowe Niderlandy z obuwniczą Hiszpanią.

> Niedawno z kolei usłyszałam ciekawostkę, że inspiracją do tego
> oszczędnego w formie wzornictwa Ikei (kojarzonego przecież ze
> Szwecją) był styl japoński właśnie.

Patrząc na zabudowę i ład przestrzenny japońskich miast, nie można
oprzeć się wrażeniu, że inspiracją do tego wzornictwa musiała być
stylistyka staganów na bazarach w Europie środkowo-wschodniej.

Jarek

--
Pobożny i okrutny jest Filip Drugi Hiszpański;
ogląda "Siedem grzechów głównych", -- wczesny Hieronim Bosch.