Knedliczki

1. Data: 2002-11-02 12:21:18

Temat: Knedliczki
Od: "Remek" <c...@c...tam.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam.
Nie wiem czy to jest odpowiednia grupa za co z gory przepraszam. Szukam
(prosze sie nie smiac ;) przepisu na prawdziwe czeskie knedliczki. Czy ktos
wie cos na ten temat ew. jakies polskie odnosniki za co bede niezmiernie
wdzieczny.
Hej
Remek www.remig.cad.pl

1. Data: 2002-11-02 13:23:48

Temat: Re: Knedliczki
Od: "Przyklejka" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

--
Kasia i Patryk 3l. 7 miesięcy
Łódź
Użytkownik "Remek" <c...@c...tam.pl> napisał w wiadomości
> [...]
ktos
> wie cos na ten temat ew. jakies polskie odnosniki za co bede niezmiernie

coś takiego znalazłam

(4-5 porcji)
1. czeskie knedle
----------------
40 dag maki
2 czerstwe bulki
2,5 dag masla
1 jajko lub 2 zoltka
1 szklanka przegotowanego zimnego mleka lub 1 szklanka wody sosowej
3 g proszku do pieczenia
3 dag tartej bulki
6 dag tluszczu
sol

Bulki otrzyj ze skorki, pokroj w kostke i zrumien na masle. Przesiana make
wsyp do miski, dodaj mleko lub wode sodowa, rozmieszane jajko lub zoltka,
proszek do pieczenia i sol. Mieszaj drewniana lyzka tak dlugo, az powstanie
gladkie ciasto odchodzace od lyzki. Do wyrobionego ciasta wsyp zrumieniona
bulke, oprosz ciacho maka i odstaw na 30 minut (przykryj przedtem jakas
sciereczka). Stolnice wysyp maka i uformuj na niej z ciasta gruby walek,
wloz go do odpowiednio duzego garnka z wrzaca lekko osolone woda i gotuj na
malutkim ogniu przez 30 minut. Po 15 minutach gotowania odwroc knedel
drewniana lyzka. Po wyjeciu z wody pokroj w plastry i polej tluszczem ze
zrumieniona tarta bulka.

2. knedel -gigant
-----------------
4 czerstwe bulki
5 dag wedzonego boczku
8 dag cebuli
5 jajek
pol szklanki mleka
2 lyzki posiekanej natki pietruszki
3 dag masla do wysmarowania serwetki
galka muszkatolowa
pieprz
sol

Bulki pokroj w kostke i zrumien w piekarniku. pokrojony w kostke boczek
stop, a w wytopionym tluszczu podrumien obrana i pokrojona w kostke cebule.
Jajka rozkloc, wymieszaj z mlekiem, dodaj sol, pieprz, galke muszkatolowa.
Wlej do miski, dodaj kostki bulki, zrumieniona cebule z boczkiem i natke,
wszystko razem dokladnie wymieszaj. Czysta, lniana serwetke lekko nasmaruj
stopionym maslem, aby masa nie przywarla do serwety. Ta serweta wyloz miske
(zeby uformowac okragly knedel) i naloz mase. Zbierz rogi serwety i zwiaz
nicmi tak, zeby latwo bylo rozwiazac goraca serwete. Knedel wloz do duzego
naczynia z wrzaca osolona woda i gotuj ok. godziny. Ugotowany zsun z serwety
na polmisek, pokroj w plastry.

--
Kasia

1. Data: 2002-11-02 15:12:40

Od: "Remek" <c...@c...tam.pl> szukaj wiadomości tego autora

--
Remek www.remig.cad.pl
Nie martw sie o jutro, martw sie jak go doczekasz.
Użytkownik "Przyklejka" <p...@w...pl> napisał w wiadomości

> --
> [...]

Dzieki nie omieszkam wyprobowac.
Hej
Remek www.remig.cad.pl

1. Data: 2002-11-03 21:07:35

Temat: Re: Knedliczki (P)
Od: zul <z...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Remek wrote:
Szukam >(prosze sie nie smiac ;) przepisu na prawdziwe czeskie
knedliczki.

Mam przepisy z ksiazki Henryka Mąki "Praskie ABC". Robiłam juz
wszyskie, oprócz tych ze szpikiem i w kubeczkach. Najczęsciej gotuję
te z twarogiem, bo nie wymagają duzo pracy.
Aha, przygotowujac "typowe" knedliki formowałam z ciasta knedle
jeszcze przed wrzuceniem ich do wody. Nie wiem, jak to Czesi robia, ze
gotują całe ciasto, taki wałek. Jak im to całe do garnka wejdzie? A
moze maja jakies specjalne garnki? ;-)
Pozdrawiam
Ania

"Typowe" knedliki
Najpierw wsypać do miski ćwierć kilo mąki, do której dodaje sie 1/2
szklanki mleka, jajko i jedno deko drożdzy. Wszystko to posolić i
mieszać drewnianą łyżką, aż powstanie gładkie ciasto, które samo
odchodzi od łyzki. Gdy w ciagu następnych 30 minut ciasto urosnie, na
posypanej maka stolnicy należy uformować gruby walek, włozyc go do
wrzącej osolonej wody i gotować przez 20 minut, przewracajac od czasu
do czasu drewniana łyzka. Po wyjęciu z wody pokroić w plastry.

Knedliki z twarogiem
25 dkg krupczatki zagnieść z ćwiartką kostki rozgrzanego masła, 25 dkg
twarogu i mlekiem. Ciasto gotowac 20 min.

Knedliki bułczane (houskove)
30 dkg krupczatki zagniesć z pokrojonymi w kostke i zrumienionymi na
masle 2 duzymi i czerstwymi bułkami, 5 dkg masła, jajkiem i szklanka
zimniego mleka oraz 1 dkg drozdzy, sola i pieprzem. Gotować 25 min.

Knedliki ziemniaczane (bramborove)
1/2 kg ziemniaków puree zmieszać z 25 dkg kaszy manny i maki (po
połowie), dodać jajko, troche mleka i posolić. Wyrobić ciasto. Gotować
25 min.

Knedliki z bułki tartej ze szpikiem (morkove)
30 dkg bułki tartej, 5 dkg szpiku wołowego, 5 dkg masła, 2 jajka
zmieszać ze szkanka mleka, dodac gałke muszkatałowa, nać pietruszki,
sól. Gotować 25 min.

Knedliki w kubeczkach
3/4 pokrojonej bułki paryskiej zmieszać z mlekiem i 5 zółtkami, dodac
sól i cukier, ubite na sztywno białka i zagniesć z tego ciasto. Do 3/4
wysokosci napełnić nim cztery wysokie kubeczki posmarowane wczesniej
tłuszczem i osypane maka, po czym wstawić do garnka z wodą siegajaca
połowy kubeczków. Gotowac pod przykrywka 25 min.

I jeszcze juz nie czeskie, ale knedliki słowackie
(bułczano-wątrobiane)
20 dkg wieprzowej wątróbki przepuscic z cebula przez maszynke,
wymieszać z 30 dkg pokrojonej w kostke bułki, dodać 3/4 szkanki mleka,
jajko i 5 dkg maki, przyprawić do smaku sola i pieprzem. Gotować 15
min.

1. Data: 2002-11-03 21:21:40

Od: "Remek" <c...@c...tam.pl> szukaj wiadomości tego autora

Oj dziekuje za tyle przepisow juz je skopiowalem bede powoli testowal.
Dawno temu jadlem oryginalne i byly polewane jakims sosem sam dokladnie
nie pamietam ale to pewnie tylko kwestia czasu.
Jeszcze raz dzieki.
Pozdrawiam.Hej

1. Data: 2002-11-03 21:21:40

Od: "Remek" <c...@c...tam.pl> szukaj wiadomości tego autora

1. Data: 2002-11-04 11:02:46

Od: "Arwena" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"zul" <z...@p...onet.pl> wrote
> Mam przepisy z ksiazki Henryka Mąki "Praskie ABC". [ciach]

Dobra kobieto i moja imienniczko, czy Twoja mądra książka tu
wymieniona albo jakaś inna zna przepis na potrawę ponoć orawską,
której nazwy nie znam, gdzie kluseczki z ziemniaków i twarogu
się panieruje i smaży w głębokim tłuszczu jak frytki? Jadłam
takie kiedyś i chodzą za mną nieprzerwanie... Wolę nie próbować
dobierać składników i proporcji metodą prób i błędów...
Helpunku! :)

Ania Zachara

1. Data: 2002-11-04 13:14:38

Od: "misiorek :o\)" <m...@a...katowice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Tnij cytaty ....
--
misiorek :o)

m...@p...onet.pl
m...@a...katowice.pl

1. Data: 2002-11-05 20:18:53

Od: domańczak <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

zul wrote:
Na poczatek sprostowanie - z nieznanych mi przyczyn ;-) moja wiadomosc
na grupe poszła ze skrzynki męża "zul" (ja mam nick domańczak). A
teraz ad rem - w ksiazce Halbańskiego "potrawy z różnych stron swiata"
są zasadniczo identyczne przepisy na trzy nizej wymienione rodzaje
knedli. Pisze on jedank o pozostawieniu ciast na jakiś czas "w
spokoju" przed formowaniem z niego knedli.
Pozdrawiam
Ania (domańczak, zona zula ;-)

> [...]
>masle 2 duzymi i czerstwymi bułkami, 5 dkg masła, jajkiem i szklanka
>zimniego mleka oraz 1 dkg drozdzy, sola i pieprzem. Gotować 25 min.
U Halbanskiego: ciasto oprószyć maką, przykryć sciereczką i pozostawić
na 30 min.; na posypanej mąką stolnicy uformowac gruby wałek, wrzucić
do gotujacej sie osolonej wody, gotowac powoli 25 min., obracajac
knedel drewnina łyzką. Po wyjeciu z wody pokrajać na plastry."Knedle
odsmażone na tłuszczu są pyszne!"
>30 dkg bułki tartej, 5 dkg szpiku wołowego, 5 dkg masła, 2 jajka
>zmieszać ze szkanka mleka, dodac gałke muszkatałowa, nać pietruszki,
>sól. Gotować 25 min.
U Halbańskiego, po wymieszaniu wszystkiego (mleko ma być ciepłe!) , ma
to odczekac jeszcze 20 min. przykryte ściereczką.. Potem formuje sie z
masy omączonymi rękami knedle sredniej wielkosci.
> [...]
>wymieszać z 30 dkg pokrojonej w kostke bułki, dodać 3/4 szkanki mleka,
>jajko i 5 dkg maki, przyprawić do smaku sola i pieprzem. Gotować 15
U Halbańskiego mowa jest jeszcze o 3 dkg smalcu, któey należy dodać.
potem wszystko ma pozostać 30 min. w przykrytym naczyniu. Knedle
obtacza sie w mace zemniaczanej, nastepnie gotuje na małym ogniu.

1. Data: 2002-11-11 11:02:33

Od: "Tenpa Dhargye" <T...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Przyklejka" <p...@w...pl> napisał w
> [...]

i jeszcze ja:

KNEDLE Z SEREM
C.K. kuchnia Roberta M.
75 dag białego sera
15 dag masła
12 dag tartej bułki
8 dag grysiku
4 jajka
sól
cukier lub śmietana
Ser przecieramy przez sito, władamy do miski. Wbijamy jajka,
odrobinę solimy, wsypujemy grysik i tartą bułkę, dobrze
mieszamy. Odstawiamy na kilkanaście minut. Następnie rękami
zmoczonymi w wodzie formujemy knedle wielkości mandarynki
Gotujemy je w lekko osolonej wodzie, do-póki nie wypłyną.
Ugotowane polewamy masłem z tartą bułką. Wedle upodobania
posypujemy cukrem lub polewamy śmietaną.

Rafał
GG #95230
Nie jemy po to, aby żyć.
Żyjemy po to, aby jeść.