Re: Kobiety narodu ,,uciśnionego przez nazistów".

Newsgroups: pl.sci.psychologia
Date: Sat, 6 May 2023 03:09:12 -0700 (PDT)
Subject: Re: Kobiety narodu ,,uciśnionego przez nazistów".
From: XL <i...@g...pl>

sobota, 6 maja 2023 o 10:45:54 UTC+2 Trybun napisał(a):
> [...]
Czuły wdzięczność i nie przeszkadzało im, że zabijały lub przyczyniały się do
zabijania - mówi Marek Łuszczyna, autor książki "Złe. Kobiety w służbie III Rzeszy".

zginania karku, a jednocześnie były bardzo świadome swoich praw. Podczas II wojny
światowej pełniły w III Rzeszy najróżniejsze funkcje - od urzędniczek czy naukowczyń
po bezwzględne strażniczki i komendantki w obozach.

najmniejsze przewinienie zadeptywała swoje ofiary na śmierć.

Uwielbiała przechadzać się po terenie obozu w Majdanku w ciężkich, podbitych stalą
butach. Budziła przerażenie, bo była zdolna do największych okrucieństw. Bez
mrugnięcia okiem potrafiła wyrywać matkom dzieci z ramion i zadeptywać je przy nich
na śmierć. Była bardzo brutalna - rozgniatała butem twarze więźniów. Strach i
cierpienie innych sprawiały jej przyjemność. Nie znała litości.

bagnetem sprawdzać, co jest w środku. Gdy usłyszała płacz dziecka, wyjęła je ze
środka i zastrzeliła. A potem to samo zrobiła z jego ojcem.

Führera, 1943 rok (Materiały wydawcy)

nich. Trzeba przyznać, że to wręcz nieprawdopodobne zrządzenie losu - mężczyzna
wylądował w Normandii, przeszedł cały front, wyzwolił obóz i zakochał się jednej z
najbrutalniejszych nazistowskich strażniczek. Para razem pojechała do Nowego Jorku, a
kiedy w 1958 roku wzięli ślub, Hermine stała się Amerykanką i idealną perfekcyjną
panią domu. Gotowała mężowi obiady i spotykała się z koleżankami Amerykankami. W
wolnym czasie z pasją zajmowała się pięknym przydomowym ogrodem, w garażu stał
cadillac.

tropiących wojennych zbrodniarzy, wyjechała za granicę i zmieniła nazwisko na Ryan. Z
niepiśmiennej zbrodniarki stała się amerykańską panią domu. Aż tu nagle historia
zapukała do jej drzwi i zaczął się proces, który trwał 16 lat. W 1981 roku
Braunsteiner została skazana na dożywocie za zamordowanie 80 ludzi, współudział w
zabiciu ponad setki dzieci oraz pomoc w morderstwie blisko tysiąca dorosłych.
Udowodnione jej przestępstwa to tylko ułamek okrucieństw, jakich się dopuściła. W
więzieniu spędziła 15 lat. W 1996 roku wyszła na wolność ze względu na zły stan
zdrowia.

Pod jej domem zbierały się tłumy, które domagały się wymierzenia ,,Kobyle z Majdanka"
sprawiedliwej kary. Kilku młodych ludzi próbowało nawet przeprowadzić zamach na jej
życie. Pewnego razu przyjechał do niej dziennikarz niemieckiego tabloidu i gdy wyszła
do ogrodu, zapytał, czy to ona jest "Kobyłą z Majdanka". Zaczęła na niego krzyczeć.
"Ja jestem wdową" - powtarzała. Zmarła w 1999 roku.

zabijaniu. Uspokajały niepełnosprawnych pacjentów chwilę przed wprowadzeniem do
komory gazowej. Jedna z nich nazywała się Pauline Kneissler.

psychicznie pacjentów, cierpiących na przykład na porażenie mózgowe czy z zespołem
Downa. I kierowała ich do komór gazowych. Uważała, że "śmierć przez zagazowanie nie
boli". Pauline Kneissler brała udział w tzw. akcji eutanazyjnej - naziści lubowali
się w tego rodzaju eufemizmach - w ramach ludobójczego programu T4 w sanatorium w
Weilmünster, po czym zlecono jej zabijanie ludzi w klinice specjalistycznej w
Bernburgu. Pracowała też na zamku w Grafeneck. Oficjalnie pełnił on w czasie wojny
funkcję szpitala, ale w praktyce był poczekalnią na wyroki śmierci.

Sonderbehandlung 14f13, która polegała na mordowaniu żołnierzy Wehrmachtu dotkniętych
między innymi syndromem okopowym. Chodzi o mężczyzn, których ciałami wstrząsały
nieustanne niekontrolowane drgawki. Na froncie byli już nieprzydatni, w Rzeszy
zakwalifikowani zostaliby do kategorii ludzi niewartych życia, więc uśmiechnięta
Pauline Kneissler klękała przy łóżku każdego takiego nieszczęśnika i aplikowała mu
zabójczy zastrzyk. Poza tym była gorliwą protestantką. Co rano się modliła. Miała
piękny głos i z radością udzielała się w chórze kościelnym.

uznali Pauline Kneissler za winną pomocy i podżegania do morderstw. Dostała cztery
lata więzienia, ale po dwunastu miesiącach wyszła na wolność. W jednym ze szpitali
przepracowała kolejnych kilkanaście lat, aż do emerytury. Wykonała tysiące
zastrzyków, wymieniła niezliczoną liczbę basenów, karmiła i przewijała chorych.
Zmarła w ostatnich dniach stycznia 1989 roku. Ta przemiana i powrót do zawodu
wymagającego empatii stanowią dla mnie zagadkę osobowości Frau Kneissler.

niezwykle inteligentna - miała pięć fakultetów i naukowo zajmowała się Porajmos,
czyli holokaustem romskim. W czasie wojny go dokonywała, a po wojnie była
rzeczoznawczynią w procesach o odszkodowania. Bazowała w nich na swoich własnych
materiałach.

komendanta obozu KL Stutthof. Jak go wspominasz?

sądowej poruszyła się raz jeden jedyny - na dźwięk nazwiska komendanta obozu. Przez
cały proces w 2022 roku miała na twarzy ciemne okulary. Poruszała się na wózku
inwalidzkim, choć wcale nie był jej potrzebny. Zarówno wózek, jak i okulary doradziła
jej córka, prawniczka z Berlina. Podczas procesu było bardzo gorąco, więc w pewnym
momencie wstałem, żeby zdjąć marynarkę. Irmgard Furchner zdjęła okulary i na kilka
sekund utkwiła we mnie wzrok. Wtedy przeszedł mi po plecach zimny dreszcz.

okrutnym mordowaniu więźniów, uznała za bezpodstawny. Dostała dwa lata w zawieszeniu,
ale ze względu na wiek wróciła do domu spokojnej starości.

więźniów, spokojnie je obserwowała, po czym wracała do pielęgnowania znajdującego się
na terenie obozu pięknego ogrodu pełnego kwiatów. Do pracy w obozie została bardzo
skrupulatnie wybrana podczas długiej selekcji ze względu na cechy charakteru. Co
ciekawe, 50 kolejnych lat po wojnie przepracowała w zawodzie stenotypistki w szpitalu
w Szlezwiku-Holsztynie. Robiła tam dokładnie to samo co w obozie, czyli zapisywała
nazwiska pacjentów i segregowała je.

Rzeszy do końca życia wierzyła w narodowy socjalizm. W 1987 roku, gdy dowiedziała
się, że umarł Rudolf Hess, dostała ataku histerii. Była bezwzględną karierowiczką.
Doprowadziła do sterylizacji swojej głównej rywalki politycznej, która podobnie jak
ona lubiła seks i nocne życie. A sterylizacja w tamtych czasach była okrutnym
zabiegiem, który polegał na otwarciu skalpelem podbrzusza i wycięciu znacznej części
narządów kobiecych.

zamieszkała w RFN. W ogóle nie została wykluczona z życia publicznego. Uczestniczyła
w debatach o nazizmie i dowodziła, że nie był on niczym złym. Jej książka pod tytułem
"Kobieta III Rzeszy" świetnie się sprzedała. Nigdy nie została pociągnięta do
odpowiedzialności, bo przez całą wojnę znajdowała się w wąskim gronie najważniejszych
osób w państwie.

zdjęciu podczas spotkania z okazji pierwszej rocznicy działalności NSDP w Generalnym
Gubernatorstwie, 1941 rok (Materiały wydawcy)

gry na skrzypcach córkę mieszkającego w Berlinie małżeństwa Brytyjczyków. Zaszła w
ciążę, co dla Anglików było nie do pojęcia. Poinformowali ją więc, że nie będzie już
mogła przychodzić do ich córki. Krótko potem wezwano ich na gestapo. Usłyszeli, że
stali się wrogami III Rzeszy.

III Rzeszy. W 1943 roku kobiety stanowiły prawie 80 proc. personelu tego urzędu.
Zajmowały się wywłaszczaniem Żydów i przekazywaniem ich gestapo. W praktyce wyglądało
to tak: gdy żydowska rodzina opuszczała mieszkanie, wchodziła do niego właśnie taka
urzędniczka. Miała niewiele czasu, by ocenić, które meble i sprzęty zostają dla
nowych, aryjskich właścicieli, a które przepadają na rzecz III Rzeszy. Po urzędniczce
wchodziła komorniczka, która te rzeczy wyceniała, a potem protokolantka. Gdyby nie te
kobiety, Rzesza nie mogłaby tak sprawnie wysłać właścicieli tych mieszkań do gazu.
Uważam, że kobiety te odegrały ważną rolę w procesie ludobójstwa.

socjalizmu. Nie miały innych punktów odniesienia, kierowały się wyłącznie ideologią.
Niektóre z nich chciały po prostu sprawnie funkcjonować w czasie wojny i zarabiać na
utrzymanie swojej rodziny. Pamiętały jeszcze biedę wielkiego kryzysu lat 20., a
służba dla III Rzeszy dawała im luksus stabilności finansowej.

przykład wspomniana już przeze mnie Hermine Braunsteiner była niepiśmienna. Były
posłuszne, czuły wdzięczność i nie przeszkadzało im, że zabijały lub przyczyniały się
do zabijania. W Ravensbrück na przykład działał obóz szkoleniowy dla nadzorczyń
obozowych, które później zasilały obozy koncentracyjne i obozy śmierci w całej
Rzeszy. Te, które zostały w Ravensbrück, mieszkały na osiedlu w pobliżu obozu. Nie
musiały, tak jak w czasach kryzysu, mieszkać w jednym pokoju z kilkoma innymi
osobami. Miały własne mieszkania. To było bardzo dużo. Zakwaterowano je tam razem z
dziećmi. Gdy wychodziły do pracy, maluchami zajmowały się wyselekcjonowane
więźniarki. Ponieważ był to obóz pełen niezwykle wykształconych kobiet, można
powiedzieć, że niektórym z tych dzieci trafiły się najlepsze opiekunki, jakie mogły
sobie wymarzyć. Mądre i uważne, często Polki.

większości wyrosły na bardzo porządnych ludzi. Wielu z nich do dziś odwiedza obóz, by
pokazywać turystom z całego świata, jak wyglądało ich życie. Dopiero po wojnie
zrozumieli, że to nie było normalne, że mieszkali w miejscu, gdzie ciągle słyszeli
krzyki.

polskich kobiet, które były więzione w Ravensbrück, wynika, że już włożenie munduru
wprowadzało w rolę. Dawało pewność siebie. Kazano im to robić bardzo szybko. Nie
pozwalano im myśleć. Miały się nie zastanawiać, nie przypominać sobie o żadnych
etycznych zasadach. Wiele z nich nie miało wcześniej na sobie tak eleganckiego
ubrania, więc w mundurach świetnej jakości błyskawicznie wcielały się w role
bezwzględnych strażniczek. Poddawano je jednak również wielostopniowym szkoleniom.

powodu ogromne kłopoty. Więźniarka mogła umrzeć, ale uciec już nie. Bały się też, że
gdy więźniarki będą źle pracowały i to one zostaną przeniesione do innego obozu, na
przykład do Auschwitz. A tam nie będzie im już tak wygodnie, bo obóz pod Krakowem
również wśród personelu pomocniczego SS uchodził za anus mundi, miejsce, w którym
otworzyła się otchłań piekła na ziemi.

będą je gwałcić. Czy brały pod uwagę to, że kiedyś poniosą odpowiedzialność za swoje
czyny? Trudno mi powiedzieć. Te, które trafiły przed sąd, do niczego się nie
przyznawały. Alianckie sądy nazywały mściwymi trybunałami. Po latach 80. jest tak
samo: ostatnie rozprawy nie pokazują, że czas może cokolwiek zmienić. Mamy do
czynienia ze starcami pozbawionymi cienia skruchy i autorefleksji. Mówią: "Mszczą się
na mnie, bo wygrali wojnę".

Lichtenburgu, Ravensbrück i Auschwitz-Birkenau. Kiedyś zobaczyła, że prowadzą do gazu
13-letnią dziewczynkę, i powiedziała: nie. Uratowała od śmierci też wiele dorosłych
więźniarek.

uniknęła kary. Byłe polskie więźniarki z Ravensbrück, które pamiętały ją jako
wyróżniającą się pozytywnie na tle pozostałej części personelu obozowego, przekupiły
personel więzienia. Johanna Langefeld została uwolniona 24 listopada 1947 roku.
Strażnicy po prostu potajemnie otworzyli jej bramę do wyjścia. Johanna Langefeld była
jasnym światełkiem wśród tego ogromu zła.

Kapuścińskiego za reportaż literacki. Autor bestsellerowych książek: "Igły. Polskie
agentki, które zmieniły historię", "Zimne. Polki, które nazwano zbrodniarkami" oraz
"Mała zbrodnia. Polskie obozy koncentracyjne". ,,

rozmowach z odważnymi ludźmi. Pasjonatka kawy, słoni i klasycznych samochodów."

morderczynie-i-karierowiczki-prowadzily-mezczyzn-do-
komor-gazowych.html
> A jakie masz zdanie o np niejakiej pani Holeckiej i jej podobnych tzw
> dziennikarkach uprawiających swój zawód w polskich mediach w powyższym
> kontekście? To tylko gra dla korzyści własnych czy naturalne ludzkie
> toczenie piany z niewątpliwie chorej wściekłości, czy szczególna cecha
> ich charakteru ?

Holecka... Holecka... o k...a, nie wiedziałam, że pracowała w obozie śmierci ?