Path: news-archive.icm.edu.pl!news2.icm.edu.pl!lublin.pl!news.onet.pl!not-for-mail
From: "Reda rt" <p...@o...eu>
Newsgroups: pl.sci.filozofia,pl.sci.psychologia
Subject: Re: Komputer i decyzje
Date: Sun, 31 Jan 2010 11:17:40 +0100
Organization: http://onet.pl
Lines: 48
Message-ID: <hk3lc4$4uf$1@news.onet.pl>
References: <hjmdf4$hg3$1@inews.gazeta.pl> <rg7domym7zfa$.dlg@trenerowa.karma>
<hjoqgb$blj$1@inews.gazeta.pl> <mx2kk47igmzk$.dlg@trenerowa.karma>
<hjp0sn$3ls$1@inews.gazeta.pl> <b...@t...karma>
<hjreku$t61$1@inews.gazeta.pl> <x...@t...karma>
<hjt0ve$on1$1@inews.gazeta.pl> <1...@t...karma>
<hju2kv$ju9$1@inews.gazeta.pl> <1...@t...karma>
<hjvt77$162$1@inews.gazeta.pl> <1vn56bqtuvubt$.dlg@trenerowa.karma>
<hk0uff$k5o$1@inews.gazeta.pl> <s...@t...karma>
<hk18mv$q58$1@inews.gazeta.pl> <199p3hbwyiolt$.dlg@trenerowa.karma>
<hk1lc8$e3u$1@inews.gazeta.pl> <z61x9eln7nts$.dlg@trenerowa.karma>
<hk2h15$qct$1@news.onet.pl>
<9...@3...googlegroups.com>
NNTP-Posting-Host: efp194.internetdsl.tpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=original
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news.onet.pl 1264933060 5071 83.14.249.194 (31 Jan 2010 10:17:40 GMT)
X-Complaints-To: n...@o...pl
NNTP-Posting-Date: Sun, 31 Jan 2010 10:17:40 +0000 (UTC)
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5843
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.5579
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.filozofia:197989 pl.sci.psychologia:508227
Ukryj nagłówki
Użytkownik "de Renal" <f...@g...com> napisał w wiadomości
news:96abda30-cbe1-4d25-96a8-451de260c944@3g2000yqn.
googlegroups.com...
>Nauka baranie jest deterministyczna dlatego wykluczyła wolną wolę, ale
>co ciekawe, każdy z tych naukowców, najpierw podjął wybór, decyzję w
>jaki świat wlezie, w jaką teorię, czego niestety nie zauważył, że my
>najpierw wybieramy sobie świat, a dopiero później szukamy uzasadnień.
>I była na ten temat dyskusja z von Braunem, gdyż nie tylko ja
>wykazywaliśmy, że wybór odbywa się na zasadzie wartości, gdyż nie
>jesteś w stanie wybrać gdy nożem oberwiesz w łeb , to żeby nie
>krwawić. Wiesz jak zwiążesz człowieka i zrzucisz z przepaści, on nie
>ma wyboru nie spaść, za to zanim go zwiążesz, on może się bronić lub
>być uległy.
Ok, zgadzam się z Tobą i z vonBraunem.
Ze sobą też ;)
Moim zdaniem jest trochę tak jak napisał Chiron
- sprzecznośc jest w modelach i 'wartościach',
które chcemy z nich wyciągnąć.
To bardzo moze i dziwne i sprzecznie brzmi, ale dam se spokój
z tłumaczeniem ;)
Moim zdaniem ani sięobejrzymy, a się okaże,
że maszyny "cierpią"/"mają świadomość" itp.
A to, czy nośnikiem będą tu struktury biologiczne,
czy coś 'sztucznego', czy jakieś hybrydy
- to będzie miało znaczenie drugorzędne.
I tu i tu będziemy mocno ograniczenie
w kwestiach 'co z tym zrobić'. Tak jak dzisiaj
jestesmy bezradni wobec problemów psychiatrycznych
jak i wobec nawalajacej elektroniki.
Będziemy mieć zawsze duży opór, by przyznać,
że maszyny nie są słabsze - ale to jużjest
problem antropocentryzmu. Będziemy się
bronić przed uznaniem pewnych spraw, tak samo jak
bronimy sięprzed uznaniem odpowiedniego statusu
i 'wagi cierpienia' u zwierząt. Traktujemy je instrumentalnie
- inaczej niż siebie.
Ale jak w tej reklamie: 'skoro nie widać różnicy, to po
co przepłacać ?' Brzytwa Ockhama za jakiś czas
sprowadzi różnicę w 'zachowaniach' między maszynami
a ludźmi do 'niuansalnych' a nie 'fundamentalnych'.
|