Re: Ładne kwity na dziłkę wieloletnie?

Data: 2005-01-25 13:25:18
Temat: Re: Ładne kwity na dziłkę wieloletnie?
Od: "Dirko" <d...@n...pl>

W wiadomości news:1uzqia0rldkpe.x6xx5ksgs5o2$.dlg@40tude.net Marta Góra
<m...@m...pl> napisał(a):

> Celowo nie napisałam o badaniu kwasowości z różnych powodów.

Hejka. Kwasomierz Helliga, czyli najprostszy, kosztuje ponad dwadzieścia
złotych i wystarczy w ogródku na kilka lat. Samo badanie jest proste i
szybkie oraz jak widać niewiele kosztuje.

> Po pierwsze uważam, że przecenia się znaczenie ph gleby.

A mnie się wydaje, że się nie docenia. Ciekaw jestem ilu grupowiczów wie
dokładnie jaki mają odczyn gleb w swoich ogrodach? :-)

> Ładne, szybkorosnące byliny zadowolą się przecietną glebą ogrodową,
> nawiezioną kompostem lub innym nawozem organicznym. Od czasu do czasu
> poprawioną dolomitem.

Regulowanie odczynu gleby i zaspokajanie potrzeb pokarmowych roślin
trudno robić "na oko" tak, jak chociażby przy dodawaniu soli i przypraw
podczas gotowaniu grochówki, a i spróbować gleby raczej się nie da. Na
marginesie zupa wczoraj wyszła mi zbyt słona. ;-)
Wiele roślin uprawianych na glebach kwaśnych daje nie tylko niższe
plony, ale i jakość tych plonów jest gorsza. Natomiast bardzo zasadowy
odczyn gleby (dochodzący do pH 10) też jest szkodliwy dla roślin. :-(

> Moim zdaniem istotniejsze są takie warunki jak struktura gleby, jej
> wilgotnosć, światło.

Światło gleby, jest coś takiego? ;-) Otóż odczyn jest równie ważny jak
inne właściwości gleb.
"Gleby kwaśne są pozbawione węglanu wapnia. W ich kompleksie sorbcyjnym
występuja głównie jony wodoru i glinu, a próchnica charakteryzuje się
przewagą fulwokwasów. Stosunki wodne i powietrzne tych gleb są z reguły
wadliwe na skutek niestabilności struktury gruzełkowatej (brak lepiszcza i
destrukcyjne działanie kwaśnej próchnicy). W roztworze gleb kwaśnych
znajdują się duże ilości toksycznego dla roślin glinu, żelaza i manganu.
Związki, w skład których wchodzą inne składniki pokarmowe, przy niskim pH
stają się nierozpuszczalne. W glebach kwaśnych poważnemu ograniczeniu ulega
aktywność biologiczna bakterii i promieniowców. Wpływa to na zahamowanie
wielu korzystnych przemian zwiazków azotowych - nitryfikacji i wiązania
wolnego azotu. - "Gleboznawstwo" B. Dobrzański i S. Zawadzki." Większość
roślin najlepiej się rozwija przy odczynie od słabo kwaśnego do obojętnego.
Może w takim razie warto by ewentualnie próbować zmienić odczyn gleby na
bardziej zbliżony do obojętnego (pH 7)?

> Z autopsji wiem, że lepiej zainwestować w dobre
> książki niż w drogi kwasomierz. Nie potrzebuję go by wiedzieć, że ...

Nie wszyscy mają taką wiedzę o glebie i doświadczenie, żeby być
przekonanymi, iż zapewniają swoim roślinkom dobre warunki. :-)

> ect ect... Nasze prababki kwasomierzy nie miały, ale za to jakie
> miały ogrody:)

To nie jest powód, żeby w dalszym ciągu chodzić za potrzebą za stodołę.
:-D

> Marta blokers od zawsze

Z kim przestajesz, takim się stajesz. ;-)
Pozdrawiam przysłowiowo Ja...cki