Re: Nacjonalizm? - Tak!

Newsgroups: pl.sci.psychologia
Date: Thu, 1 Jun 2017 14:47:49 -0700 (PDT)
Subject: Re: Nacjonalizm? - Tak!
From: j...@o...pl

W dniu czwartek, 1 czerwca 2017 10:24:52 UTC+2 użytkownik Ikselka napisał:

> Z komentarzy - ujęcie znacznie bardziej precyzyjne:
> "Nacjonalizm (z łacińskiego natio - naród), ideologia i ruch polityczny, a
> także postawa społeczno-polityczna podporządkowująca interesy innych
> narodów celom własnego. Według tej ideologii wszelkie działania polityczne
> podejmowane są w celu podniesienia siły własnego narodu, a także oceniane
> przez pryzmat jego dobra i interesów."
>
> --
> XL "Ogródek, figi, trochę sera - a do tego trzech lub czterech
> przyjaciół. Oto luksus według Epikura." F. Nietzsche

Użyte tu sformułowanie " podporządkowująca interesy innych narodów celom
własnego" jest co najmniej dyskusyjne, a dla mnie osobiście nie do przyjęcia.

Czy nie uważasz, ze bardziej sprawiedliwe byłoby przyjecie takiej definicji:

Nacjonalizm - postawa społeczno-polityczna uznająca naród za najwyższe dobro
w sferze polityki. Głosi solidarność wszystkich grup i klas społecznych danego
narodu.
Nacjonalizm uważa interes własnego narodu za nadrzędny wobec interesu jednostki,
grup społecznych, czy społeczności regionalnych. Uznaje naród za najwyższego
suwerena państwa, a państwo narodowe za najwłaściwszą formę organizacji
społeczności złączonej wspólnotą pochodzenia, języka, historii i kultury.
Nacjonalizm przedkłada interesy własnego narodu nad interesami innych narodów,
jednakże nie przejawia wrogości do mniejszości narodowych czy innych narodów.

pozdrawiam,
jacek