Re: Odp: Odp: usg piersi

From: Cien <c...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: Odp: Odp: usg piersi
Date: Mon, 09 Apr 2001 17:47:17 -0500
Sender: [cien77 friko.onet.pl]@aldaz4.mdacc.tmc.edu

in article 9ata08$3l7$...@n...onet.pl, doctore at m...@p...onet.pl wrote
on 4/9/01 5:34 PM:

> Skad ty zes zaczerpnal te poglady jezeli chodzi o rakak piersi to nie
> spodkalem sie z opisem takiego raka in situ wielkosci 5 cm .

No moze z tymi 5 cm to troche przesadzilem. Ale obecnie, w swojej kolekcji
najwieksze DCIS mam o wielkosci od 1 do 3 cm. Trzy to nie piec, ale i tak
duzy :). Chyba, ze moj patolog cos kreci;). A inwazyjne mam nawet10cm, a
najwiekszy to 17 cm.

>Druga sprawa to
> wielkosc jezeli bedziemsz mial raka 3 cm i nie usuniesz calej piersi to
> jednak szansa nawrotu choroby jest wieksza.

A to juz jest sprawa co najmniej dyskusyjna. Przy obecnie stosowanej,
nowoczesnej terapii nie widac juz zadnych roznic statystycznych pomiedzy
wielkoscia, nawrotami i przezywalnoscia, a zakresem operacji.
Na ostatnim zjezdzie AACR znow powtarzano, i robi to coraz wiecej ludzi, ze
nie ma potrzeby usuwania calych piersi. Oczywiscie, przy nowotworach
wyjatkowo agresywnych, nawet bardzo malych, potrzebny jest znacznie wiekszy
margines bezpieczenstwa, ale wielkosc ma znaczenie drugorzedne.

Cien