Re: Ostrzenie noża

Data: 2022-06-01 18:46:06
Temat: Re: Ostrzenie noża
Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

On 6/1/22 5:04 PM, Akarm wrote:

> Nie zwracaj uwagi na pieprzenie głupot, w rodzaju używania polerki lub
> papieru ściernego do ostrzenia noży.
> Popatrz sobie tutaj:
> https://www.youtube.com/watch?v=XXHxsd7PYqI
> Ja sobie dawno już kupiłem takie urządzenie, z którego korzystam do
> ostrzenia noży z dobrze utwardzonej stali. Chodzi o to, żeby prawidłowo
> utrzymać kąt krawędzi tnącej, a nie mam jeszcze zbyt dobrego wyczucia i
> pewnego prowadzenia ręki. Do noży byle jakich, czyli np. nierdzewnych od
> Gerlacha, używam (zamiast kamieni o różnej gradacji) kostki z Lidla z
> [...]

Ćwicz dalej, ale w ten sposób nie naostrzysz noża z jedną płaszczyzną.
Chodzi o to, że współcześnie ostrzy się tylko 1-3 mm krawędzi
pozostawiając resztę płaszczyzny dziewiczą. Tym samym są dwie
płaszczyzny o różnych kątach oczywiście.
Niestety, takie noże u mnie nie zdają egzaminu, choćby przy krojeniu
świeżego pieczywa lub mięsa.
Dobrze za to nadają się do warzyw (no, może z wyjatkiem pomidorów), i
nawet mam kilka takich sprężynowych z bazaru, których używam na
grzybobraniu i które są właśnie ostrzone "na szybko", czyli sama krawędź
tnąca jest naostrzona pod większym kątem na szerokośći ok. 2 mm.
Do kuchni używam noży z jedną płaszczyzną, gdzie kąt ostrza jest
zdecydowanie mniejszy i krojenie pieczywa, mięsa, pomidora nie sprawia
najmniejszych problemów.

Ale co kto lubi :)

--
Wiesiaczek (dziś z podkarpackiej wsi)