Re: Peklowanie, wedzenie

From: "E.C.Nowiccy" <e...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Peklowanie, wedzenie
Date: Wed, 19 Jun 2002 22:13:52 +0200

.

> Pozdrawiam
> Grzegorz Wojcik
> g...@i...pl
>
> Da sie kupic saletre, wiem, bo bratanek robi z tego petardy. Probowalem
soli peklujacej (kupuje, jak trafie, pare opakowan, bo nie chce mi sie lazic
za saletra), da sie przezyc.( W sole "zmiekczajace" nie wierze - z
informacji na opakowaniu wynika, ze zawieraja jakies enzymy i tak tez
dzialaja - rozpuszczaja blony miedzy wloknami, w efekcie mieso sie rozpada,
ale czy jest miekkie? Juz lepiej namoczyc je w mleku, kefirze czy innym
jogurcie - szczegolnie cielecine, ale kura z tandoorii na przyklad...
rozkosz) Praktyka jest taka, ze sola peklujaca (podejrzewam, ze to w sumie
saletra, tylko nikt sie nie przyznaje, zeby sie nie kojarzylo z
...petardami) traktuje przede wszystkim zeberka (a propos innych watkow), a
w porywach szalenstwa - nawet kurczaka. Mieso jest, po takiej operacji,
wyjatkowo soczyste i apetycznie rozowiutkie.Dodaje przypraw od razu, choc
przepis zaleca mycie przed ostatecznym uzyciem. Trzymam to w lodowce nawet
dosyc dlugo i nic zlego z miesem sie nie dzieje. Potem jednak myje, a nawet
wymaczam z godzine i przyprawiam ponownie ( nb. namaczanie przed pieczeniem
drobiu, tak jak zaparzanie, w ogole dobrze mu robi, szczegolnie prawdziwej
kurze, kaczce czy gesi). Kiedys Najlepsza z Zon nie doczekala sie na
instrukcje, nie umyla, nie moczyla, upiekla, zjadla i...zyje. Podobno
smaczne bylo, tylko troche slone. Nie polecam, bo saletra do najzdrowszych
przypraw nie nalezy
Moja miniaturowa "biblia", jesli chodzi o miecho jest (wydana dosyc dawno
niestety) ksiazeczka pod tytulem "Domowe przetwory z mies" Wladyslawa
Poszepszynskiego. Tam jest wszystko - od rozbierania, przez peklowanie i
wedzenia.
Cezary