Pektyna.

31. Data: 2012-06-23 07:46:08

Temat: Re: Pektyna.
Od: Aicha <b...@t...ja> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2012-06-22 21:10, Stokrotka pisze:

> Odpowiedź na poziomie 6-latka, takim się odpowiadało:
> "Nie śmiej się dziatku z czyjego wypadku,
> dziadek się śmiał to samo miał."

Chyba dziatek.

32. Data: 2012-06-23 07:56:37

Od: Aicha <b...@t...ja> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2012-06-22 21:18, Stokrotka pisze:

> Rozkład wielocukru na cukry proste, a potem cukry proste na glukozę ,
> zajmuje czas, część reakcji jest we krwi

Odważnie. Jakież to enzymy trawienne są we krwi?

33. Data: 2012-06-23 15:23:36

Od: Witek <j...@b...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Nie zrozumiałam tak twojej wypowiedzi, ale uzasadnię teraz:
> bezglutenowcy często mają słabszy układ pokarmowy, często naruszone
> kosmki jelitowe, wymagają diety lekkostrawnej, i produkty trudno
> rozkładalne, ciężkostrawne są niewskazane.

Ok masz rację. Dla mnie dieta bezglutenowa w pierwszym skojarzeniu to
zapobieganie objawom fenyloketonuria, ale faktycznie to podstawowe
zachowawcze postępowanie przy celiakii.

> Wielocukry są złożone, i wiadomo, że końcowym cukrem rozkładu -
> trawienia ma być glukoza.
Z tym że niekoniecznie tylko glukoza, ale także galaktoza, fruktoza,
mannoza (itd dla cukrów sześciowęglowych).

> Rozkład wielocukru na cukry proste, a potem cukry proste na glukozę ,
> zajmuje czas, część reakcji jest we krwi, ale duża część w jelicie.

Chyba jednak się zagalopowałaś albo "przejęzyczyłaś" glukoza jest cukrem
prostym więc jej nie można rozłożyć na monosacharydy ;-)
Druga rzecz, to fakt, że trawienie wielocukrów takich jak skrobia
zaczyna się w jamie ustnej (amylaza ślinowa), a trwa dalej (amylaza
trzustkowa) natomiast wchłaniane w jelicie są dwucukry i monocukry. We
krwi trawienia cukrów nie ma, chyba że chodziło Ci o "trawienie glukozy"
w krwinkach - ale to jest oddychanie (dawniej nazywane oddychaniem
komórkowym) czyli rozkład glukozy w metabolicznych procesach cyklu kwasu
cytrynowego i łańcucha oddechowego (przy okazji biologiczne pojęcie
oddychania to nie wymiana gazowa w płucach).
Amylazy nie potrafią rozkładać wiązań ?-1,4-glikozydowych, a jedynie
wiązania ?, więc wielocukry takie jak chityna czy celuloza pozostają
"nieruszone" i pozbywamy się ich jako niestrawione resztki materii ;-)

> Należy takie pokarmy jeść by organizm nie musiał wykonać zbyt dużej
> pracy, by to nie trwało, i by jelita nie były obciążone.
Odżywianie się tylko mono i dwucukrami to chyba jakiś absurd, tym
bardziej, że wielocukry takie jak błonnik czy celuloza odpowiadają
możliwość ruchów robaczkowych w jelicie, a ich brak jest mocno niekorzystny.

Wilocukry ,
> zwłaszcza te "egzotyczne" nie są trawione łatwo, a wieloetapowo, samej
> skrobi jest wiele rodzai.
Napisałem już wcześniej - wszystkie wielocukry są trawione etapowo, tak
samo białka to polimery wieloaminokwasowe są trawione etapowo.

Saharoza, dwucukier jest lekkostrawny, ale
> inne wynalazki , często odżuty z innej części pszemysłu spożywczego już
> nie koniecznie.

Napisałem wyżej ;-)
Pozdrawiam Witek

34. Data: 2012-06-23 15:26:45

Od: Witek <j...@b...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2012-06-22 21:24, Stokrotka pisze:

> Niekture TAK.

> Nikt tego nie zabrania. Nikt też nie zabronił nosowi i kubkom smakowym
> wspułpracować z innymi nażądani w buzi, np produkującymi amylazę.

Tak, taka współpraca jest niezbędna, bo np. wzmożona aktywność ślinianek
jest właśnie odpowiedzią na zapachy i smaki.
Ponowię - wielocukry nie mają słodkiego smaku, a jedynie efekty ich
trawienia przez amylazę - czyli dwucukry i monocukry.
Witek

35. Data: 2012-06-23 16:54:27

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 22 Jun 2012 23:53:04 +0200, Waldemar Krzok napisał(a):

> Teraz w gabinecie chemicznym to pewnie tylko woda i NaCl jako odczynniki
> stoją.

I TYLKO stoją...
--
XL

36. Data: 2012-06-23 16:58:11

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 23 Jun 2012 00:21:41 +0200, Waldemar Krzok napisał(a):

> Chybaśmy wtedy wykupywali cały KMnO4 z aptek. Trzeba było posyłać koleżanki
> z klasy, bo one mniej podpadały. Potem szło się na targ, kupowało saletrę do
> peklowania i srebro do malowania :-). Potem cukier puder z kuchni się
> podbierało, albo, jak ktoś miał miał to miał miał ;-). Znaczy antracyt
> dobrze zmoździerzowany. To były czasy. Teraz to by się już dawno oddychało
> cedzonym powietrzem jako potencjalny terrorysta :-).

Mój mąż jako chłopak robił coś z czerwonym fosforem i wysadził kuchnię...

Polecam tekst:
http://www.chem.univ.gda.pl/~tomek/wybuchy.htm
:-)

--
XL

37. Data: 2012-06-23 19:20:55

Od: "Stokrotka" <o...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Z tym że niekoniecznie tylko glukoza, ale także galaktoza, fruktoza,
> mannoza (itd dla cukrów sześciowęglowych).
Z tego co pamiętam te też są pszekształcane w glukozę, tyle , że łatwo, a
część reakcji jest we krwi.

> Chyba jednak się zagalopowałaś albo "przejęzyczyłaś" glukoza jest cukrem
> prostym więc jej nie można rozłożyć na monosacharydy ;-)
Napisałam w skrucie , co się z tym wielocukrem dzieje, a cukry proste sa
pszekształacane na glukozę.
Co więcej istnieją cukry proste, o identycznym wzorku sumarycznym jak
glukoza, będące dość trudno pszekształcane w glukozę i należy je omijać.

> [...]
> rozkład glukozy w metabolicznych procesach cyklu kwasu cytrynowego i
> łańcucha oddechowego (przy okazji biologiczne pojęcie oddychania to nie

NIe masz racji. Sa ludzie ze skazą genetyczną, lub może nie genetyczną,ale
obecna nauka tak uważa, nie umiejący pszekształcać jednego cukru w inny we
krwi, co może prowadzić do upośledzenia umysłowego.
Część ludzi ma uczulenie na laktozę (cukier, zdaje się dwucukier występujący
w mleku). Trudności w trawieniu laktozy może występować na rużnym etapie, a
jak pamiętam są 3, i conajmniej 1 jest we krwi.

> Amylazy nie potrafią rozkładać wiązań ?-1,4-glikozydowych, a jedynie
> wiązania ?, więc wielocukry takie jak chityna czy celuloza pozostają
> "nieruszone" i pozbywamy się ich jako niestrawione resztki materii ;-)
Dziwne z tą hityną. Ja nie prubowałam, ale wszyscy gadają, że robale (owady)
jak ktoś prubuje to są słodkie, czyli tak jak by się troszkę je jednak
trawiło.

> Odżywianie się tylko mono i dwucukrami to chyba jakiś absurd ,
Nie napisałam tak, ale zwykle potrawy tradycyjne - słodkie są lekkostrawne.

>...że wielocukry takie jak błonnik czy celuloza odpowiadają możliwość
>ruchów robaczkowych w jelicie, a ich brak jest mocno niekorzystny.
To już niestety slogany.
Całkowity brak pokarmu wzmagającego pracę jelit jest niekożystny, zwłaszcza
na noc, bo w dzień jelitom pomaga zwykłe ruszanie się człowieka,
jednak promowanie żywienia opartego o otręby, pieczywo żytnie, orkisz i inne
wysokoresztkowe produkty,
dla człowieka z niesprawnymi jelitami, np. bezglutenowca,
jest niezwykle szkodliwe, powoduje w najlepszym pszypadku wzdęcia,
w gorszym wżody na jelicie, lub nawet niedrożność jelit.

Na stronie http://ortografia.3-2-1.pl , w zakładce "inne"
nowa wersja 1.05 programu GdakMini (syntezator mowy).

38. Data: 2012-06-23 19:23:34

Od: "Stokrotka" <o...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Ponowię - wielocukry nie mają słodkiego smaku, a jedynie efekty ich
> trawienia przez amylazę - czyli dwucukry i monocukry.

Upieram się pszy swoim: pewne mają słodki smak.
Dzieciak, nie obeznany z twą wiedzą, może bułeczkę ssać długo, bo wyczuwa
słodkawy smak. Nie jest skażony twą wiedzą, i nie jest skażony twym
pośpieszkiem nie pozwalającym ci wczuć się w smak pokarmu.

39. Data: 2012-06-23 19:24:52

Od: "Stokrotka" <o...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Stefan" <s...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> warunkach szkolnych. Prywatnie mogę rzec, że jest to cholerne świństwo,
> miałem z nim do czynienia, gdyż przywożono go do mojej firmy. Niesamowicie
> zaostrzone warunki transportu i przechowywania. Używaliśmy go do
> kondycjonowania spalin czyli obniżenia emisji substancji szkodliwych do
> atmosfery.
> trójtlenek siarki czyli bezwodnik kwasu siarkowego w temp. pokojowej jest
> bezbarwną lotną cieczą.
> A moze był to jakiś gaz z rodziny organicznych? podkołdernik jadowity
> wygładza korę mózgową, powodując konieczność jej powtórnego
W takim razie był to dwutlenek siarki.

40. Data: 2012-06-23 19:26:11

Od: "Stokrotka" <o...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

>... trudno
> się przy takowej demonstracji struć, szczególnie, jak się babrze pod
> wyciągiem.
NIe było wyciągu.

Na stronie http://ortografia.3-2-1.pl , w zakładce "inne"
nowa wersja 1.05 programu GdakMini (syntezator mowy).

Jak się nazywa...
Piniole. Czy mrozić?
Słonina!
Mały spam - używane lodówki gastronomiczne TEFCOLD RF 710
kEczAp