Re: Piernik świąteczny dojrzewający

From: Trefniś <t...@m...com>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Piernik świąteczny dojrzewający
Date: Sat, 26 Nov 2016 01:18:16 +0100

W dniu .11.2016 o 23:54 FEniks <x...@p...fm> pisze:

> Amoniak zdarza się w sklepach spożywczych, w podobnych opakowaniach co
> proszek do pieczenia. Takie ciasteczka "amoniaczki" byłby kiedyś bardzo
> popularne, do nich się używało. Ale osobiście ich nigdy nie robiłam.

Znam amoniaczki, również nie piekłem

> Czas zawsze w grudniu jakoś dziwnie przyspiesza.

Temat pierników dojrzewających tak mnie zainteresował, że przejrzałem dość
ciekawą książkę
"Praktyczne przepisy pieczenia ciast świątecznych..." Florentyny
Niewiarowskiej i Wandy Maleckiej, Lwów 1882 wyd. VI.
Ten problem "wisiał" nade mną od kilku świąt Bożego Narodzenia :)

Ciekawe, na 15 przepisów na pierniki, tylko w dwóch ciasto ma dojrzewać. W
jednym zaledwie 24 godziny, w drugim "aż" 3 dni. Wystarczająco długo, by
CO2 się ulotniło :)

Oczywiście w całej (286 stronic) nie występuje ani "proszek do pieczenia",
ani też "soda", ale książka milczy też o wodorowęglanie amonu (który IMHO
najlepiej sprawdziłby się w pierniku dojrzewającym).

Wszystkie pierniki są spulchniane potażem (wodorowęglan potasu E501),
często rozpuszczonym w spirytusie. Jego działanie jest identyczne z
wodorowęglanem sodu, w kwaśnym środowisku wydziela dwutlenek węgla.
Są też przepisy bez żadnych spulchniaczy, ale też całkowicie bez
dojrzewania!

Zgodnie z Twoimi przewidywaniami, w większości pierników występuje mąka
żytnia, często "gruba".
A co najmniej jeden jest wyłącznie na mące żytniej.

Przy okazji, ten potaż (chyba jedyny spulchniacz chemiczny w książce)
występuje wyłącznie w piernikach.
Na przykład wszystkie babki wyrastają dzięki drożdżom, albo przez
wmieszanie do ciasta piany z białek (w dużych ilościach).
Na razie są to tylko szczątkowe wrażenia z lektury tej książki, ale dość
ciekawe.

Z tego wynika, że w kuchniach jest coraz nowocześniej, ale dzięki temu też
smaczniej.
To potwierdza wnioski z moich wcześniejszych poszukiwań tradycyjnych
przepisów.

--
Trefniś