Re: Prasa do winogron

From: j...@l...pl (Janusz Czapski)
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: Prasa do winogron
Date: 17 Aug 2000 12:57:43 +0200

Krzysztof Wilk napisał(a):

> A teraz pytanie: czy ktos zna skutecznš, w miarę szybkš metodę
> wycisnięcia soku z ok. 30 kg winogron?

> Półdzikie winorosle obrodziły w tym roku nadzwyczajnie. Ich owoce mało

> nadajš się do jedzenia (skórka, parę pestek i trochę soku między
> jednym a drugim), natomiast sok po sfermentowaniu... mógłby być jadalny.

Prawdopodobnie odmiana Beta. Sok rzeczywiście po sfermentowaniu jest
jadalny, ale przez miesišc, góra dwa miesišce - potem kwach do wylania.

> Tak więc szukam maszyny... w ostatecznosci trzeba będzie umyć nogi
> i deptać... ale ten sok mocno farbuje.

Nie spotkalem u nas prasy do winogron. Jednak na Słowacji widziałem. Może
zorganizować import?

> I drugie pytanie - pewnie głównie do Janusza Czapskiego:
> Z tychże winorosli posiało się sporo młodych. Czy takie siewki nadajš
> się na cos? na przykład na podkładki do szczepienia?

Beta to w zasadzie taki winoroślowy chwast. Raczej do pokrywania murów lub
rusztowań, a nie do jedzenia. Ma jeden walor - wytrzymuje 40 stopni mrozu i
żadne choroby sie tego nie czepiajš.
A czy nadaje sie na podkładki do szczepienia? Pewnie tak, choćby ze względu
na najwyzszš mrozoodporność. Tylko co z tego wyjdzie - nie wiem. Sam nie
trenowałem szczepienia widziałem jednak efekty szczepień winorośli u pewnego
winoroslarza. Szczep przejmuje cechy zarówna podkładki jak i zraza i
wychodzš dziwolšgi. Jegomość podniecał sie, że wyhodował nowe odmiany, ale
guzik prawda.
Nie zmienił się genotyp, roslina nie powtarzała w nowych sadzonkach cech
matecznych.
Ale jak ktoś lubi może się bawić w Miczurina.
Sukcesów życzę. :-)
Pozdrawiam
Janusz

--