Precz z aluminiowymi formami!

41. Data: 2018-08-24 10:26:14

Temat: Re: Precz z aluminiowymi formami!
Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Trybun <c...@j...ru> wrote:

> To i tak mniej drażni niż to nowomowowe "tę" dodawane przy określaniu
> rodzaju żeńskiego.

Owej (dosyć powszechnej) trudności w zrozumieniu prostej zasady odmiany
zaimka to ja nie rozumiem. Przecież zaimek wskazujący ,,ta" odmienia się
przez przypadki w bardzo jasny i przejrzysty sposób:
M. (kto? co?) ta książka
D. (kogo? czego?) tej książki
C. (komu? czemu?) tej książce
B. (kogo? co?) TĘ książkĘ
N. (kim? czym?) TĄ książkĄ
Mc. (o kim? o czym?) o tej książce
W. (o!) ta książko!

Nie mówi się ,,tą książkę" ani ,,tę książką" - w bierniku i narzędniku
końcówki zaimka wsk. rodz. ż. oraz rzeczownika rodz. ż. są IDENTYCZNE.

Inne przykłady:
tĘ nauczycielkĘ - tĄ nauczycielkĄ
tĘ monetĘ - tĄ monetĄ
tĘ sprawĘ - tĄ sprawĄ

Po prostu forma ,,tĄ" przypisana jest tylko i wyłącznie NARZĘDNIKOWI (kim,
czym - tĄ)
A NIE BIERNIKOWI (kogo, co - tĘ).
I szlus.
Nie ma dyskusji.

--
XL

42. Data: 2018-08-24 10:29:24

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Trybun <c...@j...ru> wrote:

> To i tak mniej drażni niż to nowomowowe "tę" dodawane przy określaniu
> rodzaju żeńskiego.

I jeszcze - jakie ,,nowomowowe ,,tę""?! To jest od zarania polszczyzny
jedynie poprawne!

--
XL

43. Data: 2018-08-24 12:37:52

Od: stefan <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2018-08-24 o 09:42, Trybun pisze:

> Nie mam pojęcia,. Pytanie do bardziej zaawansowanych kuchmistrzów niż ja.

od kilkunastu lat mam szklane brytfanny. Piekę nawet w nich chleb w temp
250C.
Wkładam zimne, ciepłe do gorącego piekarnika (elektryczny firma na
A),nic złego się nie dzieje.
pozdr
Stegan

44. Data: 2018-08-24 15:04:47

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 22.08.2018 o 22:34, Akarm pisze:

> Nie mów hop, zanim nie przeskoczysz.
> -
> Kiedyś kolega z pracy kupił ponad półlitrową filiżankę z brązowego
> szkła i sądził że to jest nietłukący się duralex. Jego szwagier
> zobaczywszy z podziwem zakrzyknął:
>  - Ale wielka!
> na to gospodarz:
>  - A jaka praktyczna. :)
> I cisnął filiżanką o posadzkę.
> Jego żona miała sporo roboty ze sprzątnięciem szkieł. :D

Chyba za bardzo chciał wierzyć reklamie, takie przypadki się zdarzają. ;)

Duralex jest wprawdzie o wiele trwalszy od zwykłych szklanek - np. nie
stłucze się, kiedy uderzyć jednym naczyniem o drugie, tak jak to się
dzieje przy zwykłych szklankach - no ale kiedy spadnie na płytki w
kuchni, to idzie w drobny mak, niemal jak szyba samochodowa. Przekonałam
się o tym nie raz.

Ewa

45. Data: 2018-08-24 15:15:14

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 24.08.2018 o 09:47, Trybun pisze:

> To i tak mniej drażni niż to nowomowowe "tę"

Nic dziwnego, że nie drażni, skoro tę nowomowę sankcjonują słowniki od
przynajmniej 40 lat.
https://pl.wiktionary.org/wiki/muchomor

Ewa
Jak fajnie być wciąż nowym!

46. Data: 2018-08-24 15:24:55

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Ewa napisała:

> [...]
> dzieje przy zwykłych szklankach - no ale kiedy spadnie na płytki w
> kuchni, to idzie w drobny mak, niemal jak szyba samochodowa. Przekonałam

A czy zdarzają się tacy, co wrzucają z impetem te naczynia do piekarnika,
inaczej nie potrafią? Bo pytanie było o możliwość pęknięcia w trakcie
pieczenia, a niektórzy wyjeżdżają tu z opowieściami na temat spadania
szklanek na podłogę.

--
Jarek

47. Data: 2018-08-24 15:28:40

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Ewa napisała:

> Nic dziwnego, że nie drażni, skoro tę nowomowę sankcjonują
> słowniki od przynajmniej 40 lat.
> https://pl.wiktionary.org/wiki/muchomor

Przynajmniej. To słowo jest tu najważniejsze.

Jarek

--
W drugim związane razem, jakby polne kwiatki,
Opieńki i rozlicznej barwy surojadki:

48. Data: 2018-08-24 19:08:25

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

stefan <s...@w...pl> wrote:

> od kilkunastu lat mam szklane brytfanny. Piekę nawet w nich chleb w temp
> 250C.
> Wkładam zimne, ciepłe do gorącego piekarnika (elektryczny firma na
> A),nic złego się nie dzieje.

Ja tez mam ich sporo, roznej wielkosci i kształtu. Zdają egzamin swietnie.
Oczywiście warto unikać nagłych i dużych skoków temperatury - np. stawiania
bardzo rozgrzanej formy na lodzie czy zimnym kamiennym blacie (dla
bezpieczeństwa obu tych rzeczy) lub odwrotnie, wstawiania z(a)mrożonej
brytfanny do rozgrzanego piekarnika.

--
XL

49. Data: 2018-08-24 19:14:31

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

FEniks <x...@p...fm> wrote:

> Nic dziwnego, że nie drażni, skoro tę nowomowę sankcjonują słowniki od
> [...]

No. Takim urodzonym w 2002. A tymczasem:
http://odmiana.net/odmiana-przez-przypadki-rzeczowni
ka-ogórek

--
XL

50. Data: 2018-08-24 20:15:38

Od: Akarm <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> pytanie było o możliwość pęknięcia w trakcie
> pieczenia

To powinieneś przytoczyć całe pytanie.
Ja się odniosłem tylko do tej treści, którą zacytowałeś.
;p
--
Akarm
http://bykom-stop.cba.pl/