Re: Stek

From: "Misiek" <p...@g...pl>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Stek
Date: Tue, 14 Mar 2006 09:39:01 +0100

Użytkownik "eM eL" <badbatz99@CUT_THIS_OUThotmail.com> napisał w wiadomości
news:d5DQf.3321$Px4.254@trnddc04...

> Wziac gruby kawalek wolowej poledwicy bez kosci - to co sie nazywa po
> angielsku "boneless rib eye steak" a chyba "antrykot" po PL.

(ciach przepis)

http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=1708
antrykot m IV, D. -u, Ms. ~ocie; lm M. -y
<mięso z przedniej, górnej części tuszy wołowej lub cielęcej; płat tego
mięsa; surowy lub smażony kawałek tego mięsa>
fr.

http://www.slownik-online.pl/kopalinski/037F6BF54E0C
BA9D412565A00055294E.php
antrykot mięso z górnicy wołowej a. z górki cielęcej, biegnących wzdłuż
kręgosłupa po stronie grzbietu; bity kotlet z tego mięsa.
Etym. - fr. entrecôte 'dosł. międzyżebrówka; jw.'; entre 'między'; côte
'żebro' z łac. costa 'żebro; bok'.

Więc polędwica to nie to samo co antrykot

http://encyklopedia.pwn.pl/58263_1.html

POLĘDWICA, element tuszy mięsnej (mięsień lędźwiowy z przyległym tłuszczem),
wyjmowany z okolic kości biodrowej; polędwica wieprzowa jest surowcem do
wyrobu wędliny, też zwanej polędwicą; polędwica wołowa lub końska spożywana
po usmażeniu (befsztyki, bryzole, filety), również jako wędlina (peklowana i
wędzona).

http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=46033
polędwica ż II, DCMs. ~cy; lm D. ~ic
<mięso z części lędźwiowej tuszy mięsnej zwierzęcia; pieczeń, wędlina z tego
mięsa>
Polędwica wieprzowa, wołowa.
Surowa, wędzona polędwica.
Befsztyk z polędwicy.

Tak a propos dyskusji tutaj :
http://sjp.pwn.pl/slowo.php?co=pol%EAdwica

[...]

befsztyk m III, D. -a (-u), N. ~kiem; lm M. -i
<kawałek mięsa wołowego zwykle z polędwicy lub rostbefu>
Befsztyk z cebulką.
? Befsztyk skrobany <befsztyk z mięsa rozdrobnionego>
? Befsztyk po angielsku <kawałek mięsa z wierzchu mocno przysmażony,
wewnątrz krwisty>
? Befsztyk po tatarsku, tatarski <surowe mięso wołowe, mielone, odpowiednio
przyprawione>

bryzol m I, D. -u; lm M. -e, D. -i a. -ów
<potrawa z polędwicy wołowej lub końskiej, pokrojonej w poprzek włókien na
skośne płaty, pobitej i usmażonej; często podawana z pieczarkami>

Więc nie stek...

Bewsztyk, albo bryzol (czemu widzialem wielokrotnie pisane Brizol??? przez I
???)

http://www.google.pl/search?hl=pl&q=brizol&lr=lang_p

http://kuchnia.kisa.pl/przepis.php?nr=8&hm=mieso/wo

http://www.google.pl/search?hl=pl&q=bryzol&lr=lang_p

ale slownik jezyka polskiego podaje jedynie bryzol
http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=5707

bryzol m I, D. -u; lm M. -e, D. -i a. -ów
<potrawa z polędwicy wołowej lub końskiej, pokrojonej w poprzek włókien na
skośne płaty, pobitej i usmażonej; często podawana z pieczarkami>

"lapsus jezykoy" z tym "brizolem" ?
czy podobna sprawa jak z "golonko" i "golonka" ? :-)