Re: Wierzba energetyczna

From: "Leszek Serdyński" <l...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: Wierzba energetyczna
Date: Mon, 12 Feb 2007 01:59:34 +0100

Użytkownik "Dziadek" <dziadunio_1@USUN_TOpoczta.onet.pl> napisał w
wiadomości news:eqo4lo.3rg.1@news.Dziadek.priv.pl...

> To zależy co masz na myśli, bo można zarobić ogrzewając wierzbą własny dom
> taniej i ekologiczniej niż kupując np węgiel.

Powodzenia.

Można też zarobić na sztobrach
> czyli sadzonkach jeżeli ma się zapewniony zbyt,

Ktoś to organizował na kształt piramidy. Obiecywał, że odkupi sztobry z
plantacji. Dopóki miał nadmiar chętnych do sadzenia, to interes się kręcił.

można też mieć
> zakontraktowany surowiec - biomasę ale trzeba mieć pewnego, długofalowego
> odbiorcę. Czyli jest sporo za i przeciw.

Wyobraź sobie, że wierzbą mój ojciec zajął się tak z dwadzieścia lat temu.
Sztobry kupił od Duńczyków. Produkował sztobry dla chętnych i później
podkładki do szczepienia wierzb ozdobnych. Zostawało sporo odpadu, ale nigdy
nikt nie wpadł na pomysł, żeby tym palić w piecu. Nakład energetyczny
przygotowania wierzby do spalania w piecu jest chyba większy od uzyskanej z
niej energii. Wierzbę trzeba wysuszyć i pociąć na kawałki. Przystawka do
cięcia wierzby napędzana ciągnikiem kosztuje ok. 40.000 zł. Podczas cięcia
ciągnik pracuje jak ta lokomotywa, co pot po niej spływa. Pewnie trzeba by
ciągnik podłączyć od razu do dystrybutora z ropą.

Druga sprawa to hodowla wierzby. Wierzba wbrew pozorom sama nie rośnie. Nie
rośnie na byle jakiej glebie. Aby były dobre przyrosty musi być nawożona i
mieć zapewniony dostatek wody. Kiedy dopadnie ją susza, wtedy zamiera
wierzchołek wzrostu i zamiast prostych trzymetrowych patyków rosną boczne
gałązki. Tak samo działa porażenie przez mszyce, a bardzo wierzbę mszyce
lubią.

Dużo lepsze perspektywy jako surowiec energetyczny mają zboża, rzepaki i
wszelki inne nasiona mające dużo węglowodanów lub tłuszczy, a mało wody.
Nasion nie trzeba ciąć na kawałki i marnować na to energii. Przeważnie też
nie trzeba suszyć, co najwyżej dosuszać. Do zbioru nasion są gotowe, bardzo
sprawne kombajny i nic tu nie trzeba nowego wymyślać. Nasiona doskonale
nadają się do stosowania w piecach na ekogroszek węglowy.

Pozdrawiam zniechęcająco
Leszek