Re: Wyciskarka

Newsgroups: pl.rec.kuchnia
From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Subject: Re: Wyciskarka
<mnbqb5$h9u$1@node1.news.atman.pl> <mnbr6a$ifv$1@node1.news.atman.pl>
<u07cgad8mmlx$.1rs6rw789miay$.dlg@40tude.net>
<mnc4c0$sko$1@node1.news.atman.pl>
<16g7ca0l8uo71$.i16wwg3ufj1y$.dlg@40tude.net>
<8...@g...com>
<559b7460$0$2199$65785112@news.neostrada.pl>
<0...@g...com>
<559cd528$0$8367$65785112@news.neostrada.pl>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<559cebad$0$27518$65785112@news.neostrada.pl>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<559d1fcb$0$8387$65785112@news.neostrada.pl>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<559e3800$0$2194$65785112@news.neostrada.pl>
Date: Thu, 9 Jul 2015 13:11:42 +0200

Pani Ewa napisała:

> Truskawki świeże najlepsze, dlatego korzystam z sezonu i jem póki
> jeszcze są. Za kompotami w ogóle nie przepadam. Jak już to wolę owoce
> zanurzone w takim właśnie sosie własnym popędzonym cukrem.

"Kompot", to słowo, które przez ostatnie sto lat bardzo zmieniło swoje
znaczenie. Kiedyś był to deser, podawany w kompotierkach, czyli płaskich
naczyniach. Takie tam różne owoce zanurzone sosie własnym popędzonym cukrem.
Dzisiaj jest to woda z cukrem, nieco zabarwiona i dosmaczona owocowym
wywarem. Czasem coś w kompocie pływa, owoc jakiś, ale nie musi.

Czasem owoc potraktowany kompotowo może zyskać. Tak bywa z przysłowiową
śliwką chociażby. Albo z brzoskwiniami, co je się ładuje w puszkę.
Wiśnia w kompocie nie tyle zyskuje, co całkiem zmienia charakter. To już
inny smak jest. Truskawka też zmienia, ale w takim kierunku, który dla
mnie jest trudny do zaakceptowania.

> To raczej przecier. Podobnie jak sok z całych pomidorów też jest raczej
> przecierem, tyle że pomidor ma sam w sobie więcej wody, więc nie jest
> taki gęsty.

Słowo "sok" jest bardzo pojemne. Ten pomidorowy, klasyczny, robiony jest
metodą przecierową. Ale tam jest co przecierać, na sicie zostają skórki
i nasiona. Banany wystarczy rozdziabdziać. Ulubionym tematem dziennikarzy
jest użalanie się nad tym, że sok malinowy ze sklepu prawie nie zawiera
malin. Więc to podróba jest. Ale też babciowe przetwory z tych owoców
nigdy nie były sokiem, tylko syropem. O kolorze bladym, bo malinowy
barwnik nietrwały. Smak i zapach też mało wyraźny, bo u malin wszystko
ulotne. Zatem to co teraz, to nie podróba, lecz kreacja. Syntetyk z cukru,
barwnika aronii i malinowych aromatów (identycznych z naturalnymi).

Jarek

--
Matko, w lesie są maliny,
Niechaj idą w las dziewczyny.