Re: Zamykam sezon polowań

Data: 2016-10-27 22:01:44
Temat: Re: Zamykam sezon polowań
Od: Ikselka <i...@g...pl>

Dnia Thu, 27 Oct 2016 20:37:47 +0200, Dirko napisał(a):

> Użytkownik "collie" <c...@v...pl> napisał w wiadomości

> Hejka. To jak nie ma w pobliżu zwierzat to już nie można człowieka
> ocenić?
> Pozdrawiam animalnie Ja...cki
>
> PS "Drążąc podziemne korytarze w poszukiwaniu pożywienia, kret podrywa
> rośliny, przerywając ich korzenie. Szczególnie duże szkody powoduje w
> ogrodach, w inspektach, na pastwiskach, polach uprawnych i golfowych.
> Żałośnie wyglądają wypielęgnowane trawniki przeorane przez krety. Kretowiska
> utrudniają koszenie traw, a krety kopiąc korytarze niszczą korzenie często
> [...]

Rozporządzenie Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów naturalnych i
Leśnictwa z dnia 06.01.1995 r. w sprawie OCHRONY GATUNKOWEJ zwierząt podaje
:§ 1. Uznaje się za podlegające ochronie następujące gatunki zwierząt,
zwane dalej gatunkami chronionymi ...... /dalej następuje wyliczenie 125
pozycji. Pozycja nr 100 brzmi : Kret (Talpa Europea) - z wyjątkiem
występującego w zamkniętych ogrodach, szkółkach i na lotniskach. . § 2.
tegoż rozporządzenia wyjaśnia :W stosunku do gatunków chronionych zabrania
się :1. umyślnego zabijania, okaleczania, płoszenia, chwytania oraz
przetrzymywania i preparowania,
2. umyślnego niszczenia ich gniazd, legowisk, nor i żeremi oraz jaj,
postaci młodocianych i form rozwojowych ...3. filmowania, fotografowania
ich w miejscach rozrodu ...4. przemieszczania : a) z miejsc rozrodu i
regularnego przebywania na inne miejsca.

A więc OCHRONA GATUNKOWA zwierząt polega nie tylko na zakazie ich
zabijania, ale również nie wolno zakłócać ich warunków bytowania i rozrodu.
Wyjaśnia to jednoznacznie § 2 poz. 2 i 4. Uwaga, która dotyczy zniesienia
gatunkowej ochrony kretów w ogrodach zamkniętych, w żadnym wypadku nie
zezwala na ich zabijanie. Wolno je tylko z ogrodów wypłaszać, czy usuwać i
przenosić je w inne miejsce, co w stosunku do wszystkich innych zwierząt
będących pod ochroną byłoby czynem niedozwolonym i karalnym.Zakaz zabijania
kretów reguluje natomiast ustawa z dnia 21.08.1997 r. o ochronie zwierząt
:art. 6. poz. 1. Nieuzasadnione lub niehumanitarne zabijanie zwierząt, oraz
znęcanie się nad nimi jest zabronione. Zabicie kreta w ogrodzie jest
nieuzasadnione, bowiem uszkodzenie grządki czy trawnika nie może być
przyczyną pozbawienia życia żywego stworzenia. To zwierzątko nie stanowi
zagrożenia dla ludzkiego życia.Przepisy karne tejże ustawy o ochronie
zwierząt podają w artykule 35. poz.1. że naruszenie przepisów art. 6. poz.
1. (wyżej cytowane) podlega karze pozbawienia wolności do roku,
ograniczenia wolności albo grzywny.A więc wniosek jest jednoznaczny : Kreta
nawet w ogrodach zabijać nie wolno.