Re: Zeberka po Singapursku

From: Wladyslaw Los <w...@o...pl>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Zeberka po Singapursku
Date: 23 Mar 2004 19:42:40 GMT
Sender: w...@o...pl@pawlacz.stock9.one.pl

In <c3poil$egb$1@inews.gazeta.pl> waldek wrote:

> ====
> Strasznie dziękuję za wyjaśnienie. Okropnie mi pomogłaś. Potwornie się
> cieszę. Strasznie straszna ta nowomowa.

Jaka nowomowa. "Strasznie" używane jest w tym sensie m.in. przez
Żeromskiego, Gojawiczyńską, Dąbrowską, Korczaka, Witkiewicza,
Makuszyńskiego i pewnie wielu innych mistrzów naszego języka. Prawda,
że w kontekstach dosyć kolokwialnych, ale w każdym razie takie użycie
jest jak najbardzie zaakceptowane przez leksykografów. Podobne
zestawienia spotykane są w innych językach np. "terribly nice" itp. w
angielskim, "terriblement beau" we francuskim, "schreklich schön" po
niemiecku. Myślę, że podobne przykłady można znaleźć w wielu innych
językach i, że ten utarty idiom ma zapewne zdrowe korzenie w kulturze
klasycznej.
Nadto -- nowomowa to nie jest po prostu jakiś "współczesny żargon", to
słowo pochodzi z "1984" Orwella i oznaczy sztucznie stworzony język,
mający na celu ograniczenie przekazywania myśli innych, niż wyrażających
obowiązującą ideologię.

Władysław