Re: Zima - rosliny doniczkowe

From: "Basia Kulesz" <b...@z...polsl.gliwice.pl>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: Zima - rosliny doniczkowe
Date: Wed, 29 Nov 2000 14:20:27 +0100

Użytkownik "Marzena Rybarczyk" <m...@d...uni.wroc.pl> napisał w
wiadomości news:902br6$27sf$2@Wowbagger.mtl.pl...
>Mam jednak dużo niepewności jak
> postępować z innymi roślinami w czasie zimy, czy rzeczywiście
> wszystkie można podlewać rzadko, mam bardzo suche mieszkanie? Czy
> rośliny, które przez lato stały na parapecie mogą tam przezimować?
> Poradźcie coś bo nie chcę by powtórzyła się sytuacja sprzed roku kiedy
> zmarniała mi difenbachia.

Jestem najgłębiej przekonana, że marnienie dieffenbachiii zależy od gatunku
i odmiany. W domu mi padła - nazwy nie pamiętam, gatunek o prawie białych
liściach. W pracy - gdzie jest rzadko podlewana i gdzie jest o wiele cieplej
niż u mnie w domu - rośnie jak szalona prawie bez opieki - D.amoena czy coś
takiego. Dieffenbachia nie znosi przeciągów! Ustaw roślinę na talerzyku,
talerzyk pełen kamieni i wody, ale tak, żeby dno doniczki z wodą się nie
stykało. Albo nawilżacze. Częstotliwość podlewania zależy od temperatury -
im zimniej, tym rzadziej. Zalanie bardziej szkodzi od przesuszenia w
większości przypadków.

> a także dracena, szeflera, kasztanowiec i paprotka.
Szeflerze suche powietrze specjalnie nie szkodzi.
Jaka paprotka - nefrolepisy i cyrtomium wytrzymają dużo, a np. orliczka jest
delikatna i reaguje na przesuszenie zaschnięciem wszystkich liści?
Generalnie starsze rośliny są bardziej przyzwyczajone do warunków domowych i
nieźle przetrzymują.
A co to jest kasztanowiec - czy takie bardzo ekspansywne pnącze domowe
podobne do dzikiego wina, o owłosionych liściach?
> Aha, i jeszcze jedno pytanie, co mam zrobić żeby ziemia w doniczkach
> nie wysychała i nie zbrylała się.

Możesz wyściółkować. Nawet jak się zbryli, to nie zauważysz:) I ze ściółką
wolniej wysycha. Ładnie wyglądają małe kamyczki, fusy herbaciane
zdecydowanie nie! (mam tragiczne doświadczenia:()

Pozdrawiam, Basia.