Re: fasolka wyszła troche gorzkawa jakby cierpka

From: Magdalena Bassett <i...@b...com>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: fasolka wyszła troche gorzkawa jakby cierpka
Date: Wed, 28 Mar 2007 12:02:03 -0700

bodzio wrote:
> Witam, gotowałem 1wszy raz fasolke i czuć było na podniebieniu cos
> gorzkiego, cierpkiego-amator ze mnie, powiedzcie które z tych przypraw
> mogły to spowodować a które wg was były niepotrzebne, tak sie jakos
> stało ze strasznie duzo tego dałem:
> ziele ang, lisc laurowy, pieprz,warzywko, kostka rosołowa, maga, kminek,
> majeranek, sól, przecier pomidorowy
>
> co byscie wyeliminowali a co dodali?

wyeliminowac: ziele ang, lisc laurowy, warzywko, kostka rosołowa, maggi,
kminek

> fasolke gotowałem do tego dosmażyłem boczek z kiełbaską i cebulką, chyba
> wszystko
> Pozdrawiam
> bodi

Sprobuj w taki sposob: sucha fasole zalac goraca woda (1 szklanka
fasoli), doprowadzic do wrzenia i gotowac 5 minut na ostrym ogniu.
Przykryc i zdjac z ognia az do wystygniecia. Przelac na sito i plukac
fasole pod biezaca woda, palcami ocierajac poszczegolne ziarna.
Przelozyc do garnka, zalac woda, zagotowac i odstawic do wystygniecia.
Powtorzyc plukanie, przelozyc do garnka i tym razem gotowac, az bedzie
miekka. W ten sposob masz fasole, ktora nie zawiera w sobie enzymow
powodujacych wzdecie. Dopiero teraz zaczynasz dodawac przyprawy, czy
boczek, etc., np:

boczek pokrojony w male paski
1 duza cebula
majeran
pieprz

Boczek usmazyc, na tluszczu z boczku usmazyc cebule. W garnku wymieszac
fasole, boczek, cebule, tluszcz z boczku, lyzeczke skruszonego
majeranku, lyzeczke pieprzu, i podlac 1 szklanka wody. Dusic na malym
ogniu okolo pol godziny albo troche dluzej.

Mozna dodac pieprzu kajenskiego, kminu (nie kminku), papryke pasilla,
albo inna chili papryke, kawalki galazek selera zeszklonego wraz z
cebula, no i odwieczne pomidory, ktore jak czosnek sprowadzaja wiekszosc
potraw do tego samego mianownika. Mozna oczywiscie je dodac , mozna tez
dodac czosnek, ale radze najpierw sprobowac bez, a potem dodawac.

Magdalena Bassett