Re: koszenie trawników

From: Marta Góra <m...@m...pl>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: koszenie trawników
Date: Thu, 30 Jun 2005 01:00:53 +0200

Dnia 29 Jun 2005 21:11:56 +0200, mirzan napisał(a):

> Mój syn podjął pracę przy koszeniu trawników w firmie.W czwartym dniu
> pracy kosiarka ucięła mu palec u nogi.Umowa o pracę nie została podpisana.
> Teraz firma podsuwa do podpisania umowę o dzieło.Zgodnie z taką umową,
> nie jest pracownikiem firmy i nie ma żadnych świadczeń.Natomiast traci
> przywileje bezrobotnego, jako pracujący.
> Praca wyglądała tak,że przywożą ludzi i kosiarki na trawnik, a na koniec
> zmiany zabierają.
> 600 zł brutto, czyli miesięcznie 520 zł.Żadnego sprzętu ochrony, butów,
> rękawic, maski, tylko kosiarka i paliwo.
> [...]

Jak radzi Michał, niech nie podpisuje.
Moim skromnym zdaniem powinna tutaj być podpisana normalna umowa o pracę.
Pracodawca nachalnie wykorzystuje sytuację bezrobotnych unikajac płacenia
składek ubezpieczeniowych, kosztów związanych ze szkoleniem BHP, ubraniami
roboczymi i całą masą innych rzeczy. Na pewno przyjdzie z pomocą PIP.
Rozumiem, że nie ma probleu by udowidnić iż on tam faktycznie pracował 4
dni.

Tu z pomocą moze przyjść Kodeks Pracy:
Rozdział II art 28 § 2. Umowę o pracę zawiera się na piśmie. Jeżeli umowa o
pracę nie została zawarta z zachowaniem formy pisemnej, pracodawca
powinien, najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy przez pracownika, potwierdzić
pracownikowi na piśmie ustalenia co do rodzaju umowy oraz jej warunków.
Poczytaj jeszcze rozdział o wykroczeniach pracodawcy.

Kodeks nie mówi wyraźnie kiedy pracodawca powinien dostarczyć pracownikowi
umowę, ale wyżej wymieniony paragraf jest na tyle jednoznaczny, ze nie
powinno być wątpliwości. Natomiast przy zgłoszeniu do ZUS pracodawcę
obowiązuje termin 7 dni.

Droga na konflikt to najgorsze rozwiązanie. Dowiedz się, czy to przypadkiem
nie są jakieś miejskie trawniki, na których koszenie ta firma załapała się
w drodze przetargu. Jeśli tak to warto zasugerować właścicielom, ze lokalna
prasa na pewno chętnie taki przypadek wykorzystywania biednych bezrobotnych
opisze i że narobi tyle hałasu iż firemka z publicznego tortu nie
uszczyknie już nic.

I tak na marginesie, to okropne draństwo...
Pracodawcom, którzy notorycznie łamią Kodeks Pracy wprowadziłabym zakaz
prowadzenia jakiejkolwiek DG.

Pozdrawiam
Marta