Re: niewiernosc a geny

From: r...@d...uni.wroc.pl (Ronan)
Newsgroups: pl.sci.psychologia,pl.sci.biologia
Subject: Re: niewiernosc a geny
Date: Fri, 07 Jan 2000 01:50:22 GMT

On Wed, 5 Jan 2000 14:07:23 +0100, "Adam Iganowicz" <a...@a...net.pl>
wrote:

>W sumie to nie wiem czy ten post nadaje sie tematycznie bardziej na
>pl.sci.biologia czy psychologia, wiec wysylam go na obie grupy :)

Nadaje się obie, bo to podstawy socjobiologii.

>Statystyki mowia, ze zdrada jest wlasciwie dominujaca cecha mezczyzn, to
>znaczy zdarza sie duzo czesciej u nich niz u kobiet.

Źle postawiłeś tę kwestię (to nie zarzut :-). Zdrada jako tak występuje
tylko u ludzi z tej prostej przyczyny, że tylko w jakoś usankcjonowanym
związku ma sens takie pojęcie. W psychologii i socjobiologii używa się
raczej pojęcia promiskuityzmu, czyli wysokiej i dość "niewybrednej"
aktywności seksualnej.

>Jezeli to jest nieprawda to w takim razie dlaczego mezczyzni czesciej
>zdradzaja? Jakas przyczyna przeciez musi byc...

Dla większości współczesnych biologów od momentu włączenia tez socjobiologii
Wilsona w ramy paradygmatu ewolucjonistycznego, jest to zupełna
oczywistość,. Dla większości psychologów (i zwykłych ludzi) oczywiście nie.
Dla mnie TAK :-)

I nie daj się zwieść para-wytłumaczeniom w rodzaju kobiety są bardziej stałe
lub mają inne podejście do związków, bo jest to typowa odpowiedź dowodząca
tezy założonej. Pytanie nadal pozostaje otwarte: dlaczego są bardziej stałe
lubn mająinne podejście do związków, a mężczyźni nie - i jest to wciąż to
samo pytanie, na które odpowiedzi udziela m.in. socjobiologia i psychologia
ewolucyjna (choc wielu to nie w smak)
---
Pozdrawiam

Michał Kulczycki AKA Ronan