Re: świetlówki -jakie Wasze doświadczenia?

From: "kogutek" <k...@o...pl>
Newsgroups: pl.rec.dom
Subject: Re: świetlówki -jakie Wasze doświadczenia?
Date: Sun, 13 Sep 2009 14:59:34 +0200
Sender: n...@n...onet.pl

> ciekawe rzeczy opowiada lekarz...
>
> http://www.youtube.com/watch?v=YnMP1Uj2nz0
> 30 sekunda - żarówka
>
> http://www.youtube.com/watch?v=qaDPbtp2Pus&feature=r
elated
> świetlówka
>
> świetlówka świeci światłem ciągłym
> żarówka pracuje wraz z przebiegiem sinusoidy
>
> oczywiście - kolory w świelówce są gorsze - ale te nie psują wzroku
> prędzej drżenie światła (dlatego czytanie przy świecy męczy wzrok)
>
> córce wzrok sie pogarsza od innych rzeczy - ciemno, komputer, tv...
>

> co do trwałości - 15 lat temu jak sie kompaktowe żarówki pojawiły to
> kosztowały po 70 zł/szt
> świecą u mnie do dziś... i nie ma problemu rozświetlania się...
>
> BTW: te które kupiłeś są na allegro po 3.5 -ciekawe dlaczego?

> [...]
Odwrotnie. Żarówka świeci światłem ciągłym a świetlówka pulsuje w rytm
częstotliwości. http://www.youtube.com/watch?v=ND5gLIiaz-0&feature=r
elated
To co pokazuje film do którego dałeś linka to specyficzne zachowanie żarówki
pracującej jako stabilizator napięcia. W pewnych określonych warunkach zwykła
żarówka z drucikiem w środku zamienia się w lampę elektronową stabilizująca
napięcie. Efektem jest pulsowanie z częstotliwością dużo mniejszą niż
częstotliwość sieci. Jak ją zasilić prądem stałym i utrzymać parametry żeby była
stabilizatorem to też będzie pulsowała. Efekt jest widoczny jeśli się używa
żarówek o małej mocy i ściemniacza.