Re: wyrywanie drzew, jaka grupa?

From: Ikselka <i...@g...pl>
Subject: Re: wyrywanie drzew, jaka grupa?
Newsgroups: pl.rec.dom
Date: Sun, 6 Jul 2014 12:59:55 +0200

Dnia Sun, 06 Jul 2014 09:46:52 +0200, collie napisał(a):

> Było ironicznie, ale niektórych jak ironia nie kopnie w dupę, to jej nie zauważą.
> Zatem teraz jak chłop krowie na miedzy powiem. Wspomniany przeze mnie, nie bez
> kozery, drwal Odziomek był mały, jego brat też był mały. Tak się złożyło, że byli
> oni widomym przykładem na genezę nazwiska Odziomek. W historii powstawania
> polskich nazwisk, częstokroć ich źródłem były przydomki, żeby nie powiedzieć -
> przezwiska. Słowo "odziomek" tradycyjnie w języku polskim było synonimem słowa
> "mały".

Nie - odziomek to część pnia "od strony ziemi" - od-ziomek.
Tak jak "ziomek" to człowiek pochodzacy z tej samej (części) ziemi.

> Bierze się to stąd, że odziomkiem określa się pień po ściętym drzewie,
> pniak. Żaden drwal nie nazwie pnia rosnącego drzewa, czy części tego pnia
> odziomkiem, gdyż odziomek jest wynikiem jego, drwala, pracy.
> Drzewa umierają
> stojąc, więc odziomek powstaje PO ścięciu drzewa tuż nad powierzchnią ziemi.

No a ja przecież pisałam, że odziomek powstaje PRZED ścięciem drzewa,
prawda?
:->

> Wobec tego posługiwanie się określeniem typu "w najwyższej części odziomka" przy
> karczowaniu drzew jest błędne.

Jak najbardziej prawidłowe - odziomek na swój górny (ucięty) koniec i to
jest najwyższa część odziomka.

> A karczowanie, to wyrywanie drzewa z korzeniami,
> lub usuwanie pniaka po ściętym drzewie, czyli odziomka. Oczywiście, na upartego,
> z nosem przy ziemi, da się wyróżnić w odziomku jego części.

A nawet bez "upartego".

> Jak w tym wojskowym
> dowcipie o częściach składowych dzidy bojowej. ;-) No to jeszcze raz prostymi
> żołnierskimi słowy: drzewa nie karczujemy chwytając go - niżej czy wyżej - za
> odziomek, bo gdy jest odziomek, to drzewa już nie ma. A odziomek karczujemy
> chwytając go "jakciemogie". Uff...

Nadal potwierdxasz, że masz kłopoty z czytaniem...