Wielkie Konfitowanie!

11. Data: 2015-09-05 02:47:05

Temat: Re: Wielkie Konfitowanie!
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 4 Sep 2015 18:07:17 -0500, Pszemol napisał(a):

> Pozostajem pouczonem :-) dziękujem.
>
> Aczkolwiek ciekawe jest takie użycie tego słowa, moim zdaniem nieprecyzyjne.
> Uznać musze jednak autorytet dzieła PWN :-)

Polecam też:
http://www.wsjp.pl/index.php?id_hasla=23058

"
smalec

Połączenia
(...)
robić smalec; rozpuścić smalec (na patelni)(...)"

--
XL
"Dom, w którym każdą rzecz za gotowy grosz kupują, jest na podobieństwo

12. Data: 2015-09-05 13:41:49

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> Połączenia
> (...)
> robić smalec; rozpuścić smalec (na patelni)(...)"

Poszukaj w tym słowniku słowa "rozpuszczalnik".
Daj znać co znalazłaś i jak byś skomentowała jego brak :-)

13. Data: 2015-09-05 13:57:14

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

> Zwyczajne i typowe dla ludzi obytych ze słowem i wyrazami wieloznacznymi
> języka polskiego.

Ja jestem obyty ze słowem "rozpuszczać" które nieodłącznie
i logicznie kojarzy mi się z rozpuszczalnikiem... :-)

> BARDZO precyzyjne - poprzez dołączony KONTEKST.

Ogrzewanie smalcu to w fizyce precyzyjnie jest proces zmiany
fazy skupienia, dokładnie proces topienia, nie rozpuszczania.
Język kuchenny, jak widać, jest legalnie nieprecyzyjny.

> Od najmłodszych lat z książką za pan brat, mam wielką przyjemność ad hoc i

Wciąż uważam, że słownik po prostu stwierdza aktualny stan języka.
Nawet jeśli język jest miejscami nielogiczny lub nieprecyzyjny.
J nie użyłbym słowa "roztopić cukier w herbacie" tak jak nie napisałbym
"rozpuścić smalec na patelni" - cóż, kłóci się to u mnie z sensem
znaczeniowym.

Taki już dziwny jestem :-)
Podobnież nie podoba mi się używanie pewnych połączeń z negacją,
np. "O, gdzie byłeś? Dawno Cię nie widziałem!" - bardziej pasowałoby
mi logicznie "Dawno Cię widziałem!" lub "Długo Cię nie widziałem!" :-)
No cóż, zostawmy te dylematy dla profesora Miodka...

> bez dodatkowych autorytetów wiedzieć, że "husaria już rozpuściła konie", a
> "Od dworu, spod lasa, z wioski, Smutna wybiega dziewica, Rozpuściła na
> wiatr włoski I łzami skropiła lica." itd.

Nie o to znaczenie przecież chodzi w przypadku smalcu.

> Tylko po co ja tu rozpuszczam te plotki na swój temat - zaiste po co? 3-]

Z tego co widzę to od wielu lat się grupa nad tym akurat zastanawia...
Chyba taką już masz naturę że lubisz zwracać na siebie uwagę
i publicznie chwalić się prezentowanym przez siebie wyidalizowanym
na pokaz image :-)) Pogadaj z psychologiem jeśli Cię to trapi... ;-)

14. Data: 2015-09-05 14:42:22

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan Pszemol napisał:

> Ja jestem obyty ze słowem "rozpuszczać" które nieodłącznie
> i logicznie kojarzy mi się z rozpuszczalnikiem... :-)

A mnie z rozpustą. Co, może nie może? Czesi mają na przykład
rozpustną kawę.

--
Jarek

15. Data: 2015-09-05 15:22:33

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

> A mnie z rozpustą. Co, może nie może?
> Czesi mają na przykład rozpustną kawę.

:-))
Rozpustna jest najlepsza... kto by miał siły na parzenie mielonej? ;-)

16. Data: 2015-09-05 16:18:30

Od: krys <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pszemol wrote:

> "Jarosław Sokołowski" <j...@l...waw.pl> wrote in message

> :-))
> Rozpustna jest najlepsza... kto by miał siły na parzenie mielonej? ;-)

Musicie w kuchni świńtuszyć? ;-)

J.

www.kontestacja.com

17. Data: 2015-09-05 16:21:48

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

krys pisze:

> Musicie w kuchni świńtuszyć? ;-)

Że niby ktoś chce się parzyć w kuchni? Przecież właśnie nie chce.

--
Jarek

18. Data: 2015-09-05 16:39:00

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 5 Sep 2015 06:41:49 -0500, Pszemol napisał(a):

> Poszukaj w tym słowniku słowa "rozpuszczalnik".
> Daj znać co znalazłaś i jak byś skomentowała jego brak :-)

Już lecę.

19. Data: 2015-09-05 16:40:08

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 5 Sep 2015 06:57:14 -0500, Pszemol napisał(a):

> [...]
> i publicznie chwalić się prezentowanym przez siebie wyidalizowanym
> na pokaz image :-)) Pogadaj z psychologiem jeśli Cię to trapi... ;-)

"Wyidalizowany image"? Jest to w jakimś słowniku?

20. Data: 2015-09-05 16:45:00

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 5 Sep 2015 08:22:33 -0500, Pszemol napisał(a):

> "Jarosław Sokołowski" <j...@l...waw.pl> wrote in message

> :-))
> Rozpustna jest najlepsza... kto by miał siły na parzenie mielonej? ;-)

Rozpustna, parzenie... A fuj, Ty akurat powinieneś spalić się ze wstydu,
jedno-znaczny inżynierze :-]
http://sjp.pl/parzy%C4%87
--
XL
"Dom, w którym każdą rzecz za gotowy grosz kupują, jest na podobieństwo
hotelu, gdzie nie ma nic własnego." L. Ćwierczakiewiczowa

jabłka w syropie
Śliwki i banany.
Szczypta soli do owoców? Czemu nie?
Stary Dom.