ntg Re: Co tu ugotować?

Data: 2008-10-09 13:05:43
Temat: ntg Re: Co tu ugotować?
Od: Bbjk <b...@q...pl>

medea pisze:
> Używa się 2 osoby, kiedy się chce zmniejszyć
> dystans. Tradycyjna forma to właśnie: "jak Państwo myślą?".

No jasne!

A to fragmencik stosownego felietonu:
"Zwrot, który zauważyłem (...) to wyjątkowy "kwiatek". "Państwo
słyszycie", "Państwo widzicie", "Państwo będziecie" i tak dalej. Niby
elegancja, bo mówca zwraca się do słuchaczy per "Państwo", ale słoma z
butów wystaje. Proszę przypomnieć sobie podstawy wiedzy o języku z klasy
bodajże piątej. Jeżeli mówca zwraca się do grupy ludzi per "Państwo
widzicie", to jak powie do jednej osoby? - "Pan widzisz?"

Elegancka forma zwracania się do innych w języku polskim zakłada użycie
trzeciej osoby w odmianie czasownika: "pan widzi", "pani słyszała",
"Państwo zobaczą". Autor, który mówi lub pisze: "Państwo widzicie",
miesza drugą i trzecią osobę gramatyczną w jednej maleńkiej frazie i...
sprawia wrażenie buca, który okrutnie stara się wyglądać i zachowywać
się elegancko".
--
Bbjk, kończąc ntg