susza.

1. Data: 2015-08-10 13:29:33

Temat: susza.
Od: s...@g...com szukaj wiadomości tego autora

Witam.

Zwracam się z prośbą o poradę dotyczącą podlewania.
Nie było mnie w domu tydzien i po wizycie w sadzie leszczynowym okazało się że sporo
roslinek potraciło liście. Przyczyna jest susza.
Te wieksze jakos sobie radzą i mają tylko pożłókłe liście ale niektóre straciły
prawie wszystko co miały na sobie.

Podlalismy je po 10L na drzewko.

Jest szansa ze się jakoś wyzbierają?
Co poza podlewaniem można zrobić teraz/potem?

http://imgur.com/a/SIToC#0

Pozdrawiam.
Łukasz Sczygiel

2. Data: 2015-08-10 13:47:27

Temat: Re:susza.
Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

s...@g...com Wrote in message:
> [...]
>
> Podlalismy je po 10L na drzewko.
>
> Jest szansa ze się jakoś wyzbierają?
> Co poza podlewaniem można zrobić teraz/potem?

To, że zrzuciły liście, nie oznacza, że uschły, lecz bronią się
przed nadmierną transpiracją, kiedy inne mechanizmy fizjologiczne
już zawiodły. Zrzucanie liści to taka ostateczna fizjologiczna
obrona. Sprawdź, czy pędy są martwe, bo to bylaby oznaka
uschnięcia. Jeśli są żywe, trzeba podlewać - ale z głową. Czyli
nie rozlewać wody powierzchniowo, bo ns przesuszonej glebie to
nic nie da. Trzeba podlewać miejscowo i powolutku, najlepiej
wkopać do polowy jakieś stare plastikowe dziurawe wiadra czy inne
zbiorniki i tam nalewać wodę. Alternatywnie - stałe nawadnianie
metodą kropelkową, np podziurawiony wąż ogrodowy, ale dziurki
malutkie, żeby tylko kapala woda, no i tylko tam, gdzie rosna
drzewka.

--
XL

----Android NewsGroup Reader----
http://usenet.sinaapp.com/

3. Data: 2015-08-10 14:25:26

Od: s...@g...com szukaj wiadomości tego autora

W dniu poniedziałek, 10 sierpnia 2015 13:47:29 UTC+2 użytkownik XL napisał:

> [...]
> metodą kropelkową, np podziurawiony wąż ogrodowy, ale dziurki
> malutkie, żeby tylko kapala woda, no i tylko tam, gdzie rosna

Z tym może być priblem bo niestety nie mam takiej możliwości.
Podlalismy każde drzewko wieczorem tak aby ziemia była mokra dookoła każdej sadzonki.
Dziś pewnie akcja zostanie powtórzona.
Niestety mam tych drzewek ponad 150 sztuk i wody w studni nie starcza żeby lać
ciagle.

Myślałem o jakimś systemie nawadniającym ale koszta wyszły dosyć spore.

Teraz myślę o tym aby spróbowac tanio coś wykombinować. Jakiś peszel zakopać czy
coś...
Ale to temat na inne posiedzenie.

Teraz raczej chciałem się dowiedzieć jakie pacjenci mają szanse i co poza podlewaniem
raz dziennie po 5-10L na sadzonke mogę zrobić...

Czy lepiej wężem lać te 10 litrów dookoła czy lepiej nabierać w wiaderko i oblewać
hurtem tak aby woda się nie rozpływała wszędzie?

Pozdrawiam i dziękuję za informacje.

Łukasz Sczygiel

4. Data: 2015-08-10 16:37:37

Od: "Dirko" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

ps.com...

> [...]
> wieksze jakos sobie radzą i mają tylko pożłókłe liście ale niektóre
> straciły prawie wszystko co miały na sobie.

Hejka. Leszczyna to twardy zawodnik.

> Co poza podlewaniem można zrobić teraz/potem?

a) zwrócić się do najwyższej instancji o pomoc:

..."Ściśni wilgotne chmury świętą ręką swoją,
A ony suchą ziemię i drzewa napoją
Ogniem zjęte; o, który z suchej skały zdroje
Niesłychane pobudzasz, okaż dary swoje!..."

b) zamówić beczkowóz i przywieźć wodę z rzeki czy jakiegoś bajorka i
lać, żeby całkiem nie uschły.
Pozdrawiam upalnie Ja...cki

5. Data: 2015-08-10 16:59:35

Od: s...@g...com szukaj wiadomości tego autora

W dniu poniedziałek, 10 sierpnia 2015 16:37:47 UTC+2 użytkownik Dirko napisał:
> Użytkownik <s...@g...com> napisał w wiadomości
ps.com...

> Hejka. Leszczyna to twardy zawodnik.

Mogę potwierdzić :)
Ale te małe to niezbyt sobie dają radę.

> [...]
> Niesłychane pobudzasz, okaż dary swoje!..."
>
> b) zamówić beczkowóz i przywieźć wodę z rzeki czy jakiegoś bajorka i

Ano, trzeba będzie lać.
nawet jak wszystkich nie uratuję to większość jakoś to przeżyje.
A przynajmniej taką mam nadzieję...

Pozdrawiam.
Łukasz Sczygiel

6. Data: 2015-08-11 00:06:08

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

s...@g...com Wrote in message:

> [...]
>
> Czy lepiej wężem lać te 10 litrów dookoła czy lepiej nabierać w wiaderko i oblewać
hurtem tak aby woda się nie rozpływała wszędzie?

Jak pisałam - nawet jesli zmoczysz ziemie
wokolo drzewka, do
korzeni woda nie dotrze. Skuteczne jest tylko podlewanie ciągłe
przez dluzszy czas, a malymi porcjami. Jest jeszcze sposób
ratunkowy - wykop ptzy kazdym drzewku dolek mw 30/30/30 i tam
wlewaj wode, niestety przy obecnych upalach musisz to robic
codziennie przynajmniej przez jakies dwa dni, aby woda dotarla do
korzeni i namoczyla te strefe. Potem tylko utrzymuj
nawilzenie.
--
XL

----Android NewsGroup Reader----
http://usenet.sinaapp.com/

7. Data: 2015-08-11 00:11:09

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Dirko" <j...@w...pl> Wrote in message:
> [...]
> Niesłychane pobudzasz, okaż dary swoje!..."
>
> b) zamówić beczkowóz i przywieźć wodę z rzeki czy jakiegoś bajorka i

Rady od d...urnej strony, jak zwykle. I caly staw na nic, kiedy
wyleje sie go wprost na przesuszoną glebę. Woda spłynie byle
gdzie, a reszta wyparuje, zanim na tyle nawilży wierzch, że
zacznie w ogóle wsiąkać. Że podlewać, to jasne, ale wazne JAK.
Opisałam to post wyżej.
--
XL

----Android NewsGroup Reader----
http://usenet.sinaapp.com/

8. Data: 2015-08-11 00:16:23

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

s...@g...com Wrote in

> Ano, trzeba będzie lać.
> nawet jak wszystkich nie uratuję to większość jakoś to przeżyje.

Nie należy "lać", lecz podlewać z głową, bo wylejesz morze, a
drzewka i tak nie skorzystają. Przesuszona ziemia nie chłonie
wody, woda pójdzie na straty, a Ty padniesz z przemęczenia.
Wykop dołki i tam wlewaj codziennie wiadro wody - np wężem.
Jesli nie masz pompy, to cóż, pozostaje studnia. Albo ten
beczkowóz. Ale powtarzam - nie rozlewaj pod drzewka, bo nic z
tego nie będzie. lej wodę w dolki.

--
XL

----Android NewsGroup Reader----
http://usenet.sinaapp.com/

9. Data: 2015-08-11 00:20:38

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

XL <i...@g...pl> Wrote in message:
> [...]
> Wykop dołki i tam wlewaj codziennie wiadro wody - np wężem.
> Jesli nie masz pompy, to cóż, pozostaje studnia. Albo ten

plasko

10. Data: 2015-08-11 08:51:39

Od: "Piotr" <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

ps.com...
napisał:
> [...]
ps.com...

Ano, trzeba będzie lać.
nawet jak wszystkich nie uratuję to większość jakoś to przeżyje.

===================

Nie chcę Ci tu robić wykładu z techniki podlewania (jak już
Osoba Wszystkowiedząca zrobiła) ale pozwolę sobie dorzucić
takie małe "3 grosze" (dość mało odkrywcze, ale dla niektórych
odkrywcze).
Jeśli wiesz, to nie skorzystasz, ale może przyda się komuś
z mniejszym doświadczeniem.

Tu małe wspomnienie z dzieciństwa - kiedyś w ogródku pomagając
mamie, podlałem konewką kilka grządek marchewek pietruszek,
różnych ziółek a pomidorom solidny garnuszek pod każdy krzaczek.
Kiedy podziwiałem z dumą swoje dokonanie, mama powiedziała
"a teraz wbij palec w tę podlaną przez siebie ziemię".
Jakież było moje zdziwienie, kiedy zobaczyłem że mokre była
tylko powierzchniowa warstwa (może na 1 cm głębokości).
Głębiej sucho.
A przecież lałem takim silnym strumieniem, aż naddatek rozlewał
się po ścieżkach.
Właśnie kluczowe dla skutecznego podlania zwłaszcza przesuszonych
roślin jest długotrwałość procesu podawania wody.

Ja dla młodych drzewek, których kilka posadziłem ostatnią jesienią
zostawiłem kilkucentymetrowy dołek o średnicy ok. metra
dookoła każdego pnia drzewka.
Teraz kiedy chcę je podlać wlewam w taki dołek wiadro wody,
która nigdzie nie odpływając powoli wsiąka w okolicy pnia
(gdzie korzeni najwięcej, jak to u młodego drzewka).
Po pół godzinie mogę wlać następne wiaderko, po godzinie
następne. I wtedy po 3-4 wiaderkach tak podanych mam spokój
(przypuszczam) na kilka upalnych bezdeszczowych dni.

Wody zużywa to relatywnie niedużo (Twoja studnia pewnie da radę)
ale pracochłonne jest (zwłaszcza przy Twoich 150 roślinach).

Wykopywanie dołka 30x30x30, które już Ci tu sugerowano
idzie właśnie w takim jak moja myśl kierunku. Tyle, że ja wolałbym
taki dołek dookoła pnia i niekoniecznie taki głęboki wtedy żeby
nie odsłaniać korzeni. Myślę, że 10cm wystarczyłoby.

Nie obraź się jeśli napisałem tu rzeczy dla Ciebie oczywiste
(może przydadzą się komuś innemu) ale widziałem już
osoby wylewające "wiaderka wody na roślinę" i nie uzyskujące
żadnego skutecznego efektu.

Życzę dużo zdrowia leszczynom, bo owoc mają cenny :)

Orzechy laskowe - cena
Papryka Ramiro.
ciao pomodori
Truskawki - odmiany na przetwory.
No ta ja też się pochwalę dziewczynami ;-)