Re: susza.

From: "Piotr" <a...@s...pl>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: susza.
Date: Tue, 11 Aug 2015 08:51:39 +0200

news:9faf71f3-3e9b-4d92-b2e2-9d8be29fdbd2@googlegrou
ps.com...
W dniu poniedziałek, 10 sierpnia 2015 16:37:47 UTC+2 użytkownik Dirko
napisał:
> Użytkownik <s...@g...com> napisał w wiadomości
ps.com...

Ano, trzeba będzie lać.
nawet jak wszystkich nie uratuję to większość jakoś to przeżyje.
A przynajmniej taką mam nadzieję...

===================

Nie chcę Ci tu robić wykładu z techniki podlewania (jak już
Osoba Wszystkowiedząca zrobiła) ale pozwolę sobie dorzucić
takie małe "3 grosze" (dość mało odkrywcze, ale dla niektórych
odkrywcze).
Jeśli wiesz, to nie skorzystasz, ale może przyda się komuś
z mniejszym doświadczeniem.

Tu małe wspomnienie z dzieciństwa - kiedyś w ogródku pomagając
mamie, podlałem konewką kilka grządek marchewek pietruszek,
różnych ziółek a pomidorom solidny garnuszek pod każdy krzaczek.
Kiedy podziwiałem z dumą swoje dokonanie, mama powiedziała
"a teraz wbij palec w tę podlaną przez siebie ziemię".
Jakież było moje zdziwienie, kiedy zobaczyłem że mokre była
tylko powierzchniowa warstwa (może na 1 cm głębokości).
Głębiej sucho.
A przecież lałem takim silnym strumieniem, aż naddatek rozlewał
się po ścieżkach.
Właśnie kluczowe dla skutecznego podlania zwłaszcza przesuszonych
roślin jest długotrwałość procesu podawania wody.

Ja dla młodych drzewek, których kilka posadziłem ostatnią jesienią
zostawiłem kilkucentymetrowy dołek o średnicy ok. metra
dookoła każdego pnia drzewka.
Teraz kiedy chcę je podlać wlewam w taki dołek wiadro wody,
która nigdzie nie odpływając powoli wsiąka w okolicy pnia
(gdzie korzeni najwięcej, jak to u młodego drzewka).
Po pół godzinie mogę wlać następne wiaderko, po godzinie
następne. I wtedy po 3-4 wiaderkach tak podanych mam spokój
(przypuszczam) na kilka upalnych bezdeszczowych dni.

Wody zużywa to relatywnie niedużo (Twoja studnia pewnie da radę)
ale pracochłonne jest (zwłaszcza przy Twoich 150 roślinach).

Wykopywanie dołka 30x30x30, które już Ci tu sugerowano
idzie właśnie w takim jak moja myśl kierunku. Tyle, że ja wolałbym
taki dołek dookoła pnia i niekoniecznie taki głęboki wtedy żeby
nie odsłaniać korzeni. Myślę, że 10cm wystarczyłoby.

Nie obraź się jeśli napisałem tu rzeczy dla Ciebie oczywiste
(może przydadzą się komuś innemu) ale widziałem już
osoby wylewające "wiaderka wody na roślinę" i nie uzyskujące
żadnego skutecznego efektu.

Życzę dużo zdrowia leszczynom, bo owoc mają cenny :)