Chwila oddechu :-)

1. Data: 2016-08-09 17:45:00

Temat: Chwila oddechu :-)
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

...po ogórkach - za jakąś chwilę zaczynam przetwarzać pomidory, bo mi
obrodziły cudnie!
Oczywiście przecier, oczywiście pomidory pelati, oczywiście leczo,
oczywiście keczup, oczywiście suszone.
Co jeszcze?

:-)

2. Data: 2016-08-09 18:20:05

Temat: Re: Chwila oddechu :-)
Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .08.2016 o 17:45 Ikselka <i...@g...pl> pisze:

> [...]
> obrodziły cudnie!
> Oczywiście przecier, oczywiście pomidory pelati, oczywiście leczo,

Pewnie wzbudzę grymas niechęci po ostatniej dyskusji, ale co mi tam...

W Polsce to rzadkość, ale już np. na Ukrainie pomidory się kisi, podobnie
jak ogórki.
:)

Dziś lub jutro będę debiutował kisząc cukinię...

--
Trefniś

3. Data: 2016-08-09 19:25:29

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 09 Aug 2016 18:20:05 +0200, Trefniś napisał(a):

> Pewnie wzbudzę grymas niechęci po ostatniej dyskusji, ale co mi tam...

Dlaczego?
:-)

> W Polsce to rzadkość, ale już np. na Ukrainie pomidory się kisi, podobnie
> jak ogórki.
> :)

Znam, kiedyś kisiłam. Niespecjalnie mi odpowiadają. Chociaż do kiszenia
bierze się pomidory jędrne, te nie całkiem dojrzałe, to i tak skóra twarda
się robi w kiszeniu, a środek się zbytnio lasuje. I smak pomidorowy zanika.
Podobnie zresztą ma kiszona papryka.
O, nawet rym wyszedł :-)

> Dziś lub jutro będę debiutował kisząc cukinię...

Kisiłes już kiedyś? - mnie wychodziła zbyt miękka i smakowała zupełnie jak
takie mocno rozmięknięte kiszone ogórki. Już lepsza w occie, jak ogórki
konserwowe.

4. Data: 2016-08-09 21:27:58

Od: wolim <n...@p...tu> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2016-08-09 o 17:45, Ikselka pisze:
> [...]
> obrodziły cudnie!
> Oczywiście przecier, oczywiście pomidory pelati, oczywiście leczo,

Jak masz jeszcze trochę zielonych, to koniecznie sałatka z zielonych
pomidorów.

Pozdrawiam,
MW

5. Data: 2016-08-10 01:00:54

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 9 Aug 2016 21:27:58 +0200, wolim napisał(a):

> Jak masz jeszcze trochę zielonych, to koniecznie sałatka z zielonych
> pomidorów.

O to to. Dzięki. To już pod koniec zbiorów :-)

6. Data: 2016-08-10 01:46:45

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jak masz jeszcze trochę zielonych, to koniecznie sałatka z zielonych
> pomidorów.

Eksperymentalnie zrobiłam w poprzednim sezonie dwa słoiki takiej sałatki z
zielonych pomidorów - ale nie wg przepisu "klasycznego", lecz tak, jak
robię ogórki diabelskie. Jedyna różnica - trzeba zapasteryzować, króciutko,
15 minut. Bajeczne :-)

Ponadto bardzo polecam ten przetwór - bardzo ciekawy wygląd, niesamowity
smak i mnóstwo zastosowań:

4 duże zielone pomidory i 2 młode bakłażany (młode tzn. małe,
ciemofioletowe, błyszczące, jędrne, z cieniutką skórką) pokroić w grube
plastry (1 cm) i lekko posolić, umieszczając w osobnych miskach, aby
puściły sok.
4 spore główki czosnku podzielić na ząbki, obrać, lekko posolić.
3 słodkie czerwone papryki - pozbawić nasion, pokroić w grube plastry lub
paski, też posolić. Kto lubi pikantnie, może użyć dodatkowo albo samych
kilku grubo pokrojonych papryczek chili, ale bez nasion!
Potrzebne jeszcze czarne i zielone solone drylowane oliwki w zalewie, ze
słoika (bez zalewy) - sporo, wg uznania, pokroić na połówki.

Czosnek krótko podsmażyć w mocno rozgrzanej oliwie, wyjąć - potem pomidory
(najwyżej po kilka plastrów na raz, obsmażać z obu stron), następnie
podobnie bakłażany, czosnek, paprykę.
Układać podsmażone plastry w szerokich słoikach, na zmianę, przekładając
czosnkiem i papryką/papryczkami.
Pasteryzować 20 minut.

Pyszna rzecz jako gorący dodatek na obiad lub kolację do mięsa (plus
odpowiednie winko) albo solo jako gorąca przystawka, posypana parmezanem i
krótko zapieczona. Świetne też jako "nadzienie" do zapieczenia na
francuskim lub kruchym słonym cieście, też z parmezanem na wierzchu.

7. Data: 2016-08-10 01:53:36

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 10 Aug 2016 01:46:45 +0200, Ikselka napisał(a):

> [...]
> podobnie bakłażany, czosnek, paprykę.
> Układać podsmażone plastry w szerokich słoikach, na zmianę, przekładając

oraz oliwkami.

> [...]
> krótko zapieczona. Świetne też jako "nadzienie" do zapieczenia na
> francuskim lub kruchym słonym cieście, też z parmezanem na wierzchu.

j.w.

8. Data: 2016-08-10 20:53:11

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .08.2016 o 19:25 Ikselka <i...@g...pl> pisze:

> Dlaczego?
> :-)

Dużo tu ostatnio o fermentacjach :)

> [...]
> twarda
> się robi w kiszeniu, a środek się zbytnio lasuje. I smak pomidorowy

Tego po pomidorach kiszonych się spodziewałem, taką mają strukturę :)

Akurat zanik smaku pomidorowego nie zawsze musi być wadą. Pomidor,
zwłaszcza przetworzony (choć wtedy zdrowszy!), często w potrawie przejmuje
główny smak. A przecież nie wszystko musi smakować pomidorem.
Przekonałaś mnie, spróbuję ukisić sobie słoik pomidorów.

Dla mnie (każdy ma swój gust) sporym nadużyciem jest kompulsywne
stosowanie np. ketchupu. Niektórzy dodają prawie do wszystkiego i prawie
wszystko tym ketchupem im smakuje.
Pewien znajomy potrafił robić sobie na obiad coś takiego: zupka - paskudka
(chińska ramen instant), do tego sporo ketchupu. Pomidorowa jak znalazł :)
Fuj...

> Kisiłes już kiedyś? - mnie wychodziła zbyt miękka i smakowała zupełnie
> jak
> takie mocno rozmięknięte kiszone ogórki. Już lepsza w occie, jak ogórki
> konserwowe.

Nie próbowałem, to miał być debiut.
Tu też mnie przekonałaś. Mam zapas pysznych ogórków kiszonych,
niepotrzebna mi jeszcze paciaja o smaku ogórków.
W occie cukinia byłaby lepsza, zwłaszcza na moim domowym occie jabłkowym.
Ale też lepiej zużyć ten ocet na pełnoprawne pikle wielowarzywne.
Cukinia w innej formie trafi do żołądka.

--
Trefniś

9. Data: 2016-08-10 21:36:02

Od: wolim <n...@p...tu> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2016-08-09 o 19:25, Ikselka pisze:

> Kisiłes już kiedyś? - mnie wychodziła zbyt miękka i smakowała zupełnie jak
> takie mocno rozmięknięte kiszone ogórki. Już lepsza w occie, jak ogórki
> konserwowe.

Eee tam. Cukinia w occie też jest bez smaku. To warzywo nadaje się do
"polskiego" lecza, albo zgrilowania, ale z przyprawami. Ewentualnie
lekkie przesmażenie i z bułką tartą - jak fasolka szparagowa.

Pozdrawiam,
MW

10. Data: 2016-08-10 21:58:35

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .08.2016 o 21:36 wolim <n...@p...tu> pisze:

> Eee tam. Cukinia w occie też jest bez smaku. To warzywo nadaje się do
> "polskiego" lecza, albo zgrilowania, ale z przyprawami. Ewentualnie
> lekkie przesmażenie i z bułką tartą - jak fasolka szparagowa.

I tak właśnie skończy u mnie ta cukinia.

--
Trefniś

Kipiący miód
Kociołek