[Jak] Ser smażony

11. Data: 2006-03-19 00:26:30

Temat: Re: Ser smazony
Od: "maf" <m...@n...alpha.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Tatiana" <yennefer12*antyspam*@go2.pl> napisał w wiadomości
news:i5j0hrsii8o6.dlg@czarodziejka.net...
> Ten z Nowego Tomyśla polecam i ja :) może warto spróbować jeszcze raz
> nie jest to wiadomo "to, co kiedyś", ale najlepszy z dostępnych IMO
> --
> Pozdrawiam, Ti`Ana
> "The girl loaded gun, went outside. No one has ever seen her again..."
Zorientowalem sie, ze jestesmy z tego samego miasta, dlatego mamy dostep do
serow smazonych z Nowego Tomysla.
Pozdr
maf

12. Data: 2006-03-19 07:45:53

Od: Tatiana <yennefer12*antyspam*@go2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sun, 19 Mar 2006 01:26:30 +0100, Waćpanna lub waćpan maf, w wiadomości
<news:dvi85h$ar$1@nemesis.news.tpi.pl> zawarł, co następuje:

> Zorientowalem sie, ze jestesmy z tego samego miasta, dlatego mamy dostep do
> serow smazonych z Nowego Tomysla.

To nie jest powiedziane :)

13. Data: 2006-03-20 09:41:08

Od: aniai <aniai_usun_to@i_to_tez.o2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Alek napisał(a):

> Próbowałem kilku różnych i za każdym razem rozczarowanie. Chyba już nie
> bedę ryzykował.

Też dawno nie robiłam, właśnie z tego powodu- przeważnie pleśniały. Ale
niedawno został mi okrawek półtłustego twarogu z "krasnystawu", za małe
to było na coś konkretnego, to tak leżał i leżał. W końcu zgliwiał w tej
lodówce i to tak jak należy :) Dobre wyszło- tylko strasznie malizną
było czuć.

Pozdrawiam
Ania L.

14. Data: 2006-03-20 16:36:57

Temat: Re: [Jak] Ser smażony
Od: "turecky " <t...@g...SKASUJ-TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wojti <j...@n...wp.pl> napisał(a):

> Kiedyś jadłem coś takiego na Dolnym Śląsku jak smażony ser.W naszym archiwum
> znalazłem wszystko na temat sera ale nie smażonego tak jak pamiętam. Taki
> ser można kupić w każdym sklepie tam gdzie kiedyś mieszkałem(Wałbrzych) a w
> Stolicy ani rusz
> Wiem że się go robiło z białego sera i co dalej?
> Poproszę o przepisy lub sznurki
Mój ŚP dziadek był niezrównany w produkcji tego sera.
Najpierw mleko, zwykłe, nie UHT-e, nastawiasz na kwaśne i robisz niego twarożek.
Potem ten twarożek musiał zgliwieć - znaczy zmięknąć i spleśnieć.
Potem na patelnię z nim na maśle.
Niezbyt ładnie pachnie w czasie pleśnienia i w czasie smażenia.
Ale potem poezja.
Niestety, szczegółów produkcji nie znam.

15. Data: 2006-03-20 22:45:45

Od: "maf" <m...@n...alpha.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "turecky " <t...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> Niezbyt ładnie pachnie w czasie pleśnienia i w czasie smażenia.
> Ale potem poezja.
> Niestety, szczegółów produkcji nie znam.
Bo to proste jest.
Ser musi byc serem, kruszysz widelcem, i trzeba troche osolic. Dojrzewa, jak
zona nie wyrzuci ci tego do smietnika z powodu smrodu, to smazysz na masle,
dodajesz kminku /mama dodawala tez jajo/, i albo sie uda albo nie. Kilka
razy mi sie udalo.
Pozdr
maf

16. Data: 2006-03-31 08:56:53

Od: "Dominika" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Wojti" <j...@n...wp.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> mieszkałem(Wałbrzych) a w Stolicy ani rusz
> Wiem że się go robiło z białego sera i co dalej?

Bialy ser trzeba trzymac w cieplym miejscu, pod szczelnym przykryciem ( ja
klade ser na talerzu i przykrywam szklana salaterka, wtedy widze co sie z
nim dzieje), co najmniej kilka dni i czekac az zgliwieje, to znaczy zacznie
"podsmierdywac" i robic sie taki nieswiezy i kleisty ( nie mozna trzymac za
dlugo, bo wtedy
jest za bardzo "dojrzaly" i nie kazdy potrafi go zjesc). Taki ser trzeba
dokladnie rozdrobnic widelcem i dac na cieple roztopione maslo na patelni.
Podgrzewac na niewielkim ogniu stale mieszajac. Jak sie zupelnie rozpusci
dodac surowe jaja ( ilosc wg. gustu) i dalej smazyc (troche jak jajecznice).
W momencie, gdy zaczyna gestniec ja dodaje kminku, ale robilam tez i z
wegeta, lub ziarenkami smaku.
No i gotowe. Mozna jesc na cieplo, albo przelozyc do salaterki, mocno
uklepac i gdy wystygnie wlozyc na jakis czas do lodówki. Potem mozna wylozyc
na talerzyk i kroic w plasterki. Ser do smazenia nie moze byc bardzo mokry,
jezeli w czasie ogrzewania "pusci wode" trzeba ja odparowac. W czasie
produkcji tego sera unosza sie w mieszkaniu niezbyt przjemne wonie, ale to
zawsze mozna wywietrzyc. Smacznego!

17. Data: 2006-03-31 09:27:09

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Dominika" <b...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
> jezeli w czasie ogrzewania "pusci wode" trzeba ja odparowac. W czasie
> produkcji tego sera unosza sie w mieszkaniu niezbyt przjemne wonie, ale to

Tego nie robiło się specjalnie, trzeba było okrawać ser biały twarogowy
twardy, ale nie twaróg. Teraz w cenie sera sprzedaje się produkt odpadowy -
czyli serwatkę. Dawniej ser twarogowy dawało się do prasy lub pod deskę
obciążoną kamieniem. Oczywiście taka gomółka była w woreczku trójkątnym
odciążonym od strony ostrego kąta więc kształt był bardzo charakterystyczny.
Krojenie zaczynało się zazwyczaj z tegoż wierzchołka. Aby uzyskać to coś, co
teraz nazywa się twarogiem kruszyło się tamten ser i dodawało gęstej
śmietany, a nie serwatki. Niech mi ktoś powie, że obecny twarożek jest
smaczniejszy...
Serniki, pierogi itp. wychodzily znacznie lepsze niż obecne. Otóż, takie
sery mieszczuchy kupowały na targach, moje miasto miało dwa w tygodniu
przeznaczone na jarmarki - wtorek (wielki jarmark) i w piątek (mały, głównie
żywnościowy). Gdy się kupiło, czasem nie zjadło się wszystkiego i sery
gliwiały, ale wyłącznie po wierzchu, gdyż były sprasowane, wystarczało nozem
zestrugać warstwę zgliwiałą i tę warstwę wkłądało się na talerzu przykrytym
drugim w chłodne miejsce, aby zgliwiała druga strona stużki... Reszta jak
wyżej.
Obecnie można dodawać inne przyprawy niż tradycyjne. To właśnie z takiego
sera, a nie żółtego robiło się founde! Oczywiście, nikt nie wyklucza
stopienia sera żółtego, w końcu robi się zapiekanki, a przy produkcji nie
zawsze wszystko się udaje i te żółte sery, którym się nie powiodło i przed
czasem muszą być zagospodarowane są surowcem serów topionych, które kupujemy
w sklepach...

Można sobie zrobić samemu domową prasę do sera - dwie deski dł. około metra
(mogą byc dłuższe), na jednym końcu połączone mocną zawiasą. Woreczek (z
mocnego białego lnianego płotna) z twarogiem wkłada się pomiędzy deski,
zawiasa musi być nieco wyżej, aby wyciekająca serwatka nie powodowała jej
rdzewienia, koniec bez zawiasy opiera się na dnie wanny, drugą deskę obciąża
się czymś ciężkim i na noc zostawia, rano jest gotowy ser...
Można go zasolić, można go przerobic na małe gomółki z kminkiem wielkosci
pierniczków i wysuszyć w piekarniku w niezbyt wysokiej temperaturze -
doskonała zakąska...

Garnki Tefal Ingenio
Ciasto na pizze w maszynie do chleba
Sałatka