Kefir dobry na wszystko!

101. Data: 2018-05-22 00:17:44

Temat: Re: Kefir dobry na wszystko!
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan Marcin Debowski napisał:

> Ponieważ Ty nie lubisz, co zdaje się deklarujesz w tym wątku po raz
> pierwszy, to czyni to ze mnie osobę skupioną na sobie, a sam temat jak
> rozumiem chyba tabu. Twoje święte prawo nie lubić. Nie oznacza, że inni
> nie lubią i że im nie wychodzi. Zamiast odnieść się merytorycznie do
> prostych pytań (o kefir) od początu lawitrujesz i unikasz odpowiedzi bez
> cienia konkretów. To żaden wstyd przyznać, że się palnęło. Dużo większy
> brnąć szukając tematów zastępczych. Szkoda czasu na takie dyskusje.

Co by zmieniło, gdybym złożył deklarację: lubię domowe piwo? Dalej
mógłbym pisać to samo, co poprzednio. Na przykład tak: "ludzie od
tysięcy lat warzą piwo, to bardzo prosty proces, który każdy może
prowadzić w domu, chyba że chce zdać się na produkcję rzemieślników.
Dopiero wiek czy dwa wieki temu czescy czy holenderscy piwowarzy
zaczęli stosowac technologie taką, że nie dało się jej odtworzyć
w warunkach domowych. Początkowy entuzjazm związany z radykalną
poprawą jakości piwa do naszych czasów wygasł. Bo nowe technologie
stosują teraz nie tylko mistrzowie, ale zwykli partacze. Tym bardziej
warto uchronić przed całkowitym zapomnieniem smak piwa warzonego
w domu."

Fakty te same, opisane w nico innego punktu widzenia, więc pewnie
przez niektórych inaczej odbierane. Ale wszyscy raczej są zgodni
co do tego, że "piwo" i "piwo domowe" to tak jak "świnka" i "świnka
morska" -- dwie róznie rzeczy. Nieważne co lepsze (gryzonie czy
parzystkopytne). Ale jak ktoś mówi, że robi piwo w domu, to bez
pytania wiadomo, że chodzi mu o "piwo domowe".

Z winem jest inaczej. Tu żadnych rewolucji od wieków nie było.
Za to jeśli ktoś mówi: "robię wino w domu", to należy się upewnić,
czy chodzi mu własnie o to, co powiedział. Znam kilku takich, co
faktycznie robią. Ale może też chodzić o tzw. "wino domowe". Czyli
wino z buraków, przerobionych na cukier, zmieszanych z jakimiś
owocami z przydomowego sadu, doprawionych farfoclami z toremki, na
której ktoś z przeogromną fantazją napisał "burgund". Praktykowano
to często za komuny, dzisiaj dzięki Bogu (i otwartym granicom) ten
zwyczaj jest już w zaniku.

Jarek

PS
Aha, byłbym zapomniał o tym kefirze. Jak dla mnie w zastępstwie do
podsmażanych ziemniaków może być kwaśnie mleko. Choćby nastawione
na kefirowych pozostałościach.

--
Najjaśniejszy Panie, gdyby tak podać karasie -- ostro, z góry.
To trudna ryba... oścista... Można się nią udławić na uroczystym

102. Data: 2018-05-22 00:47:02

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jarosław Sokołowski

> może być kwaśnie mleko. Choćby nastawione
> na kefirowych pozostałościach.

Biotechnolog pękłby z politowania nad powyższą ignorancją.
Zsiadłe (kwaśne) mleko:
Lactococcus lactis, Lactococcus cremoris, Lactococcus lactis
subsp.diacetylactis, Leuconostoc mesenteroides subsp. cremoris
Kefir:
Lactococcus lactis, Streptococcus thermophilus, Leuconostoc mesenteroides,
Lactobacillus acidophilus, Bifidobacterium lactis, Lactobacillus
delbrueckii ssp. Bulgaricus

Koneser smaku również by pękł. Z powodów identycznych.

Ten wyśmiewany Burgund już też sobie wyprodukuj i uznaj - z farfoclami czy
bez - nie bądź takim formalistą.

--
XL

103. Data: 2018-05-22 09:51:09

Od: stefan <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2018-05-22 o 00:47, XL pisze:
> [...]
>
> Koneser smaku również by pękł. Z powodów identycznych.
>
> Ten wyśmiewany Burgund już też sobie wyprodukuj i uznaj - z farfoclami czy

Ja tam na bakteriach sie nie znam ale od dziecka wiedziałem że kefir ze
sklepu a kwaśne mleko to sa dwie różne rzeczy. Tak jak Syrenka i
Mercedes - to i to jest czterokołowcem ale babeczki z kwaśnego mleka to
jest to. Teraz niestety tylko raz, dwa razy w roku Nasza pani Zosia
serwuje nam takiego mercedesa... Dokładnie to Ona serwuje przez cały
sezon produkty z mleka prosto od krowy, ale my jesteśmy u Niej niestety
tylko dwa razy w roku...
pozdr
Stefan

104. Data: 2018-05-22 10:02:49

Od: d...@g...com szukaj wiadomości tego autora

> Aha, byłbym zapomniał o tym kefirze. Jak dla mnie w zastępstwie do
> podsmażanych ziemniaków może być kwaśne mleko.

Dla mnie ta deklaracja jest oczywista i klarowna.

> Choćby nastawione na kefirowych pozostałościach.

Lekka kpina którą się posłużyłeś nie od razu dla wszystkich jest oczywistą ....
A bakterie szaleją i szaleją ))

105. Data: 2018-05-22 15:11:47

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

stefan <s...@w...pl> wrote:

> Ja tam na bakteriach sie nie znam ale od dziecka wiedziałem że kefir ze
> sklepu a kwaśne mleko to sa dwie różne rzeczy. Tak jak Syrenka i
> Mercedes

GENERALNIE kazdy kefir i zsiadłe to dwie różne. O tym właśnie pisałam.

> [...]
> serwuje nam takiego mercedesa... Dokładnie to Ona serwuje przez cały
> sezon produkty z mleka prosto od krowy, ale my jesteśmy u Niej niestety

Pozostaje Ci bywać częściej lub o przepis poprosić.

--
XL

106. Data: 2018-05-22 15:13:42

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

<d...@g...com> wrote:

> Dla mnie ta deklaracja jest oczywista i klarowna.

Ho ho!
No no!
WOW!
LOL

107. Data: 2018-05-22 17:15:36

Od: stefan <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2018-05-22 o 15:11, XL pisze:

> GENERALNIE kazdy kefir i zsiadłe to dwie różne. O tym właśnie pisałam.

> Pozostaje Ci bywać częściej lub o przepis poprosić.

Częściej nie da rady, trzeba zaglądnąć pod Huston na BBQ do kuzyna,
potem za Vancouver na łososia i łosia :), najwcześniej we wrześniu (na
rydze i kwasne mleko)...
A przepis? Znany mi od cielęcych lat - swieżo udojone mleko, przecedzone
przez bawełniana tetrę, nie odciągane, nalewamy do ceramicznych doniczek
i do zimnej, naturalnej piwnicy. Ot i cała filozofia.
pozdr
Stefan

108. Data: 2018-05-22 17:25:36

Od: d...@g...com szukaj wiadomości tego autora

tracimy czas.
LOL

109. Data: 2018-05-22 21:13:33

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

stefan <s...@w...pl> wrote

> A przepis? Znany mi od cielęcych lat - swieżo udojone mleko, przecedzone
> przez bawełniana tetrę, nie odciągane, nalewamy do ceramicznych doniczek

I tu cały sęk filozoficzny! - POROWATOŚĆ. Bakterie to lubią, oj, lubią.
Mają tam stale swoją porodówkę i przedszkole :-)

> i do zimnej, naturalnej piwnicy. Ot i cała filozofia.

Do zimnej to raczej po ukwaszeniu? - w zimnie bakteriom się nie bardzo chce
hocki-klocki wyprawiać.

--
XL

110. Data: 2018-05-22 23:59:50

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan stefan napisał:

> [...]
> przez cały sezon produkty z mleka prosto od krowy, ale my jesteśmy
> u Niej niestety tylko dwa razy w roku...

Nie jestem przekonany co do wyższości porządku liniowego nad porządkiem,
nawet jeśli ten pierwszy niektórzy zwą "dobrym porządkiem". Już zwłaszcza
w kuchni to się nie sprawdza. Bo co, szampan jest lepszy od piwa? Droższy
tak, ale do zapijania sera nadaje się słabo. Z babeczkami może bywa inaczej,
ale gdy chodzi o dodatek do odgrzewanych ziemniaków, nie umiem powiedzieć
co wolę: kefir czy kwaśne.

Jarek

PS
A tak przy okazji: