Kwaśne wino

1. Data: 2007-12-01 19:58:19

Temat: Kwaśne wino
Od: "wujot" <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam wszystkich.
Zrobiłem wino z winogron i okazało się po pierwszej dekantacji i staniu przez
kilka tygodni, że jest zbyt kwaśne. Proszę o poradę jak zmniejszyć kwasowość
tego wina i ewentualnie jak usunąć drobny posmak drożdży.
Z góry dziękuję za wszelką pomoc.
Pozdrawiam wszystkich Winiarzy.
Wł. Jagielski

2. Data: 2007-12-01 20:41:40

Temat: Re: Kwa
Od: Michal Misiurewicz <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

wujot wrote:
> [...]
> kilka tygodni, że jest zbyt kwaśne. Proszę o poradę jak zmniejszyć kwasowość
> tego wina i ewentualnie jak usunąć drobny posmak drożdży.

Dodać cukru?

Pozdrowienia,
Michał

--
Michał Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

3. Data: 2007-12-01 21:11:12

Od: "mirzan" <l...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Dodać cukru?

To wyjdzie posłodzony kwas.Należy dodać sodki oczyszczanej, albo kredy.
Najpierw trzeba zrobić próbkę na litrze wina, aby wiedzieć ile dodać.
Pozdrawiam.mirzan

4. Data: 2007-12-01 21:12:03

Temat: Re: Kwaśne wino
Od: "Bpjea" <b...@...pl (bez x)> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "wujot" <w...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...] Proszę o poradę jak zmniejszyć kwasowość
> tego wina i ewentualnie jak usunąć drobny posmak drożdży.

Na piekarniczych robiles?
Nie zdarzylo mi sie, by domowe wino (zaprawiane drozdzami winnymi) mialo
posmak drozdzy.
Mysle, ze pomoze jego dobre sklarowanie. Mozna dodac lisci porzeczki czarnej
by garbniki stracily to co jeszcze sie nie stracilo.

Pozdrawiam,
Bpjea

5. Data: 2007-12-01 21:44:58

Od: Jerzy Nowak <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

wujot pisze:
> [...]
> kilka tygodni, że jest zbyt kwaśne. Proszę o poradę jak zmniejszyć kwasowość
> tego wina i ewentualnie jak usunąć drobny posmak drożdży.

Niezastąpione porady znajdziesz w:
Jan Cieślak, Domowy wyrób win, Oficyna wydawnicza WATRA. str.92
cyt.:
"Odkwaszanie wina
Jeżeli nasz moszcz jest zbyt kwaśny, to zgodnie z zasadami rozcieńczamy
go wodą lub innym moszczem uzyskując pożądaną kwasowość. Ale co zrobić
gdy nasze wino jest zbyt kwaśne? Wina nie należy rozcieńczać wodą i
dlatego możemy zastosować węglan wapnia CaCO3 (kredę). Aby zredukować
zawartość kwasów o 1 g należy dodać 0,35 g węglanu wapnia. Jeżeli chcemy
zmniejszyć ilość kwasów np. o 3 g w litrze to: 3 x 0,35 = 1,05, czyli
dodajemy 1,05g CaCO3 na każdy litr moszczu lub wina. Należy pamiętać, że
kwas można redukować tylko w niewielkim stopniu. Przekroczenia granicy
1,5 g kredy / l może pogorszyć smak wina. Najlepszym sposobem
odkwaszania jest kupażowanie z innym mniej kwaśnym winem (jabłkowe,
gruszkowe, czarny bez itp.) w takiej sytuacji należy jednak próbę
wykonywać na małej ilości by ustalić najlepsze proporcje i od razu nie
popsuć całego wina. Inny sposób redukcji kwasów to fermentacja
jabłkowo-mlekowa, która w okresie dofermentowania win gronowych i nie
tylko, poprzez zamianę kwasu jabłkowego na łagodniejszy mlekowy w pewnym
stopniu redukuje wyczuwalną kwasowość. Jest to skuteczna metoda
występująca naturalnie i wykorzystywana przez producentów . Jej wadą
jest to, że w przypadku braku kontroli może być źródłem powstawania octu
(z wyjątkiem win wytrawnych). Wypada jednak jej działanie brać pod uwagę
przy projektowaniu trunków i ewentualnie, w przypadku niskiej kwasowości
moszczu, na podstawie smaku określić moment siarkowania przerywającego
działanie bakterii mlekowych. Jeszcze trudniejsze do kontroli jest
odkwaszanie powodowane wytrącaniem kamienia winnego poprzez celowe
obniżanie lub niekontrolowany spadek temperatury w piwnicach.
Najprostszą metodą neutralizacji kwaśnego smaku jest słodzenie wina.
Metoda ta jednak zmienia smak na tyle, że mimo swej prostoty nie jest
zbyt często stosowana . Należy się również, w tym przypadku, liczyć z
możliwością wystąpienia wtórnej fermentacji. Złagodzenie kwaśnego smaku
możemy także uzyskać poprzez wzmocnienie wina (patrz alkoholizacja).
Próbę smakową należy przeprowadzić na małej próbce stopniowo zwiększając
moc każdorazowo o 1%."

Ze swojej strony dodam, ze prawdopodobnie jak piszesz zrobiłeś z
winogron a nie z moszczu i zbyt późno zlałeś.
Mozliwe jest też, że butla była niezbyt czysta, swoją drogą czy
próbowałeś go przelać parę razy.
pozdr. Jerzy

6. Data: 2007-12-01 23:14:49

Od: "mirzan" <l...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> winogron a nie z moszczu i zbyt późno zlałeś.
> Mozliwe jest też, że butla była niezbyt czysta, swoją drogą czy

Po prosty krajowe winogrona mają za dużo kwasu, a za mało cukru.
Butla niezbyt czysta nie spowoduje podwyższonej kwasowości. Aby się wino
zaoctowało, musi być dostęp powietrza.
Zapach drożdzy piekarniczych zaniknie po dłuższym czasie.Zaoctowanego wina
nie naprawi się.
Pozdrawiam.Mirzan

7. Data: 2007-12-02 09:53:06

Od: "Andrzej S." <a...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik wujot napisał:

> Witam wszystkich.
> Zrobiłem wino z winogron i okazało się po pierwszej dekantacji i staniu przez
> kilka tygodni, że jest zbyt kwaśne. Proszę o poradę jak zmniejszyć kwasowość

Jesli to nie ocet, a kwas z owoców, spróbuj w małej ilości
(sugerowałbym 5-litrowego PET-a po wodzie mineral.) lekko czymś
dosłodzić - sokiem owocowym, cukrem, ... i niech postoi z miesiąc.
Mało roboty, a może pomóc.

Raczej szkoda wysiłku - arcydzieła z tego nie bedzie.
Ale, ale, ... W hipermarketach pojawiły sie interesujące maszynki
do destylacji. Nie wolno, no ale jako ograniczony eksperyment naukowy?

pozdro
--
A S

8. Data: 2007-12-02 10:31:18

Od: "wujot" <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> "Odkwaszanie wina
> winogron a nie z moszczu i zbyt późno zlałeś.
> Mozliwe jest też, że butla była niezbyt czysta, swoją drogą czy

Dziękuję za te informacje. Muszę je przetrawić na spokojnie. teraz tylko
powiem, że wino robiłem z moszczu, ale z kwaśnych winogron, bo u mnie lato i
jesień (zwłaszcza jesień) nie były zbyt słoneczne, a raczej deszczowe i
pochmurne. Być może to i te wszystkie czynniki złożyły się na końcowy smak.
Ktoś wyżej sugerował, że robilem wino na drożdżach piekarskim. Otóż nie użyłem
do fermentacji drożdży Malaga. Faktem jest, że dopiero po paru dniach
przebywania samego moszczu w gąsiorze, kiedy liczyłem na rozpoczęcie naturalnej
fermentacji. Ponieważ ta się nie zaczxęła, to zatrudniłem drożdże.
Wracając do samej kwasowości to chyba zastosuję kredę do związania kwasów.
Pozdrawiam wszystkich Winiarzy i winiarzy
Wł. Jagielski

9. Data: 2007-12-02 11:36:40

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"wujot" <w...@o...pl> wrote in message

Może być dolomit - wino nie może na tym długo stać - siarkowodór popsuje
efekt odkwaszenia.

Radzę, jeżeli po za kwaśnością smak i bukiet jest dobry - kupić winogron
w sklepie i nastawić wino z moszczu słodkiego. Inne - dobre rozwiązanie,
jeżeli ilość nastawu nie przekracza 30 litrów podnieść ilość alkoholu
poprzez dodanie cukru i przeznaczenia na wino do uzytku kulinarnego (dodatek
do mięs smażonych, pieczonych i wszędzie tam, gdzie receptury przewidują
takie rozwiązanie). Co więcej - można podzielić to co jest i częśc zostawić
w balonie zatkanym tylko watą - alkohol utleni się do kwasu octowego i
będzie dobry ocet winny - do sałatek i innych potraw...

10. Data: 2007-12-02 11:37:47

Od: "mirzan" <l...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Wracając do samej kwasowości to chyba zastosuję kredę do związania kwasów.

Jeśli nie masz kredy pod reką, możesz użyć skorupki jajek,
umyte, wyprzażone na wszelki wypadek, bez błonki w środku.
Pozdrawiam.mirzan

chinska roza
Kwiatek medyczny
Bielenie drzew