Odp: metformin

From: "Wojtek" <d...@p...com>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Odp: metformin
Date: Wed, 22 Dec 1999 18:24:47 +0100

> Najbardziej interesuja mnie jego skutki uboczne, tudziez w ogole jak
> zachowuje sie organizm podczas kuracji tym lekiem.

Najpoważniejszym, ale na szczęście rzadkim powikłaniem (ok. 3/100000
chorych) jest kwasica mleczanowa (sprzyjają jej występowaniu
odwodnienie, niedotlenienie, niewydolność wątroby, ciężkie infekcje,
wstrząs) mogąca być następstwem kumulacji metforminy. Ok. 30%
leczonych może mieć, najczęściej przejściowo: biegunkę, wymioty,
nudności, brak apetytu, wzdęcia brzucha; nieprzyjemny metaliczny
posmak w ustach. Objawy te występują przeważnie na początku leczenia i
można je wyeliminować stopniowym zwiększaniem dawki leku lub
przyjmowaniem go w czasie posiłku. Sporadycznie może wystąpić
niedokrwistość megaloblastyczna (wynik niedoboru witaminy B12).
Przeważnie jest dobrze tolerowana, jednak może wchodzić w interakcje
z innymi lekami co może wpływać na jej działanie i ewentualne skutki
uboczne.
Oczywiście w leczeniu cukrzycy powinna być stosowana łącznie z
odpowiednią dietą.
--
Wojciech Gocek M D
d...@p...com