Odp: rozmnażanie azalii

From: "Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Odp: rozmnażanie azalii
Date: Thu, 24 Feb 2000 17:36:44 +0100

Użytkownik Andrzej Opejda <o...@p...com> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:890ej1$15hc$...@n...ipartners.pl...

> Ciekawe z tym wrzesniem. Zwykle robiłem to zaraz po przekwitnieciu i
> wypuszczeniu przez rosliny mlodych pedow, w ostatecznosci poznym latem ale
> tylko japonskich karzelkow. Moze wiec warto poprobowac z wrzesniem.

Trzeba sobie powiedzieć, że poważni producenci mnożą rododendrony sposobem
kultur tkankowych.
Dla amatorów, jest to roślina trudna do rozmnażania.
Przy mnożeniu przez ukorzenianie, wybierając termin, trzeba kierować się
odpowiednim zdrewnieniem sadzonki. Duża ilość odmian wprowadza dodatkowe
utrudnienia o kreśleniu optymalnych warunków.
Sądzę, że po zapoznaniu się z literaturą, można wypracować sobie metody
mnożenia kilku odmian łatwiej ukorzeniających się z posiadanych mateczników.
Moje doświadczenia, chociaż rozmnażałem te rośliny, nie zachęcają mnie do
dalszych eksperymentów.
Gdy chodzi o zalecane terminy, to spotkałem się także z zaleceniami takimi
jak: można mnożyć przez cały rok, najlepsze terminy to sierpień -
październik, można mnożyć na wiosnę, dobrym terminem jest okres letni.
Każdy może sobie wybrać co mu odpowiada :-).
Należy próbować samemu, w myśl zasady: nie słuchaj głupich porad, do
wszystkiego musisz dojść sam. Oczywiście, po solidnej podbudowie
teoretycznej.
Moje wywody nie są wskazówkami dla Andrzeja, który świetnie sobie radzi z
rozmnażaniem roślin, bez moich uwag.
Chodzi mi raczej o refleksję, że nie wszystko jest łatwe i proste w
ogrodach. Ameryk, "do odkrywania", starcza na wiele lat.
--

:-) http://ogrod.to.jest.to