Pieczenie jesiotra

1. Data: 2009-03-14 19:27:07

Temat: Pieczenie jesiotra
Od: "michalek" <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Kupiłem dzisiaj w hodowli ryb jesiotra, ok..1,2kg
Pani powiedziała, że lepszy niż smażony jest pieczony.
Wypatroszyłem, łeb obciąłem bo nie zmieściłby się
w naczyniu żaroodpornym jakie mam (a szkoda trochę
tego łba bo pięknie z nim wyglądał) i teraz mam zamiar
w czymś go zamarynować do jutra, a jutro upiec ale...
ale w przepisach widzę (niektórych) żeby ściągnąć z niego
skórę. Trochę sie obawiam tej operacji bo nigdy tego
nie robiłem i nie chciałbym sponiewierać ryby.

Pytania do tych co już "obrabiali" jesiotra:
1. w czym go zamarynować - czy sól, pieprz i cytryna
wystarczą, czy warto coś dodać żeby podkreślić smak?
2. czy zdejmowanie skóry jest konieczne? bo np. zepsuje
smak ryby w czasie pieczenia? Ja zakładałem, że upiekę ją
ze skórą, a potem na talerzu jedząc odzieli się łatwo skórę
3. jeśli konieczne jest jej zdjęcie to jak to zrobić żeby nie
zniszczyć ryby?

2. Data: 2009-03-15 07:53:57

Temat: Re: Pieczenie jesiotra
Od: Bbjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

michalek pisze:
> Kupiłem dzisiaj w hodowli ryb jesiotra, ok..1,2kg

?
Cały waży tyle? Jesiotr jest zwykle dużą rybą. Dużo większą.

> Pani powiedziała, że lepszy niż smażony jest pieczony.

Pieczony jest bardzo dobry właśnie. I rozumiem, że będziesz go piekl,
nie smażył w tym naczyniu żaroodpornym.

> Pytania do tych co już "obrabiali" jesiotra:
> 1. w czym go zamarynować - czy sól, pieprz i cytryna
> wystarczš, czy warto co? dodać żeby podkre?lić smak?

Nic nie dodawaj, nie udziwniaj.
Kawałek jesiotra (zwykle o wadze 2-3 kg) należy sparzyć lekkim octem lub
sokiem z cytryny, zdjąć skórę, posolić i piec w brytfannie do miękkości,
polewając masłem. Można podawać z sosem kaparowym, chrzanowym, a
najlepszy jest na zimno.

> 2. czy zdejmowanie skóry jest konieczne? bo np. zepsuje
> smak ryby w czasie pieczenia? Ja zakładałem, że upiekę jš
> ze skórš, a potem na talerzu jedzšc odzieli się łatwo skórę
> 3. je?li konieczne jest jej zdjęcie to jak to zrobić żeby nie
> zniszczyć ryby?

Jesiotr jest pokryty pancerzem kostnym, po sparzeniu octem należy skórę
rozciąć i delikatnie podważając ostrym nożem ściągnąć, zejdzie w miarę
dobrze i nie zmasakruje ryby.
--
BBjk

3. Data: 2009-03-15 08:05:36

Od: "michalek" <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

"Bbjk" <b...@q...pl> wrote in message

> ?
> Cały waży tyle? Jesiotr jest zwykle dużą rybą. Dużo większą.

Jesiotrów jest chyba kilka "wersji". Jaki jest ten, nie wiem
ale prawdziwy.
Pewnie jakiś młodziak był :) Pstragi też tam mieli dość nieduże.
Ale myslę, że dla smaku nie ma to większego znaczenia, a jeżeli
jakiś to raczej na plus.

4. Data: 2009-03-16 07:25:23

Od: jadrys <i...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

michalek pisze:
> [...]
> ze skórš, a potem na talerzu jedzšc odzieli się łatwo skórę
> 3. je?li konieczne jest jej zdjęcie to jak to zrobić żeby nie

Tylko uwędzony, Jesiotr pod inną postacią to marnotrawstwo znakomitej
ryby..

--
Linuks to system dla myślących użytkowników.. Ja

A Debian jest pierwszym sekretarzem tego
systemu... Również ja

5. Data: 2009-03-16 07:32:47

Od: Bbjk <b...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

jadrys pisze:

> Tylko uwędzony, Jesiotr pod inną postacią to marnotrawstwo znakomitej
> ryby..

Wg Ciebie.
Wg mnie najlepszy jest pieczony i pałaszowany na zimno z pikantnym sosem.
--
Bbjk

6. Data: 2009-03-16 07:50:25

Od: jadrys <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Bbjk pisze:

> Wg Ciebie.
> Wg mnie najlepszy jest pieczony i pałaszowany na zimno z pikantnym sosem.

Oczywiście że dla mnie..Gusty i smaki są różne.
Ja zasadniczo nie przepadam za rybami wędzonymi,wolę pieczone, smażone,
ale wędzonego jesiotra uważam za rarytas..

7. Data: 2009-03-16 07:55:19

Od: "michalek" <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Ja zasadniczo nie przepadam za rybami wędzonymi,wolę pieczone, smażone,
> ale wędzonego jesiotra uważam za rarytas..

Wedzonego tez sobie zamowię, ale na razie spróbuję
pieczonego. Dzisiaj wkładam do piekarnika.

8. Data: 2009-03-17 07:00:01

Od: "michalek" <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

"michalek" <m...@g...com> wrote in message
> Wg mnie najlepszy jest pieczony i pałaszowany na zimno z pikantnym sosem.

> Wedzonego tez sobie zamowię, ale na razie spróbuję
> pieczonego. Dzisiaj wkładam do piekarnika.

Wczoraj wieczorem jadłem pieczonego.. i wiecie,
nieco się zawiodłem. Mam wrażenie, że pstrąg nie byłby
gorszy (a jednak tańszy). Dobry jest, delikatny, tylko kilka
ości poza kręgosłupem ale bez zachwytów.
Na czwartek mam zamówione uwędzenie jesiotra i pstrąga.
W sobotę będzie degustacyjne pałaszowanie :)

9. Data: 2009-03-17 08:45:34

Od: jadrys <i...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

michalek pisze:
> [...]
> ości poza kręgosłupem ale bez zachwytów.
> Na czwartek mam zamówione uwędzenie jesiotra i pstrąga.
> W sobotę będzie degustacyjne pałaszowanie :)

Po kupionym z hodowli nie spodziewaj się "nieba w gębie" Poza tym na
smak mogła mieć wpływ jej wielkość..
Jak będziesz wędził to raczej kup dużą rybę, nie musi być cała,
wystarczy kawałek, ale powinien być wykrojony z grubej ryby.

10. Data: 2009-03-17 10:42:56

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 17 Mar 2009 08:00:01 +0100, michalek napisał(a):

> [...]
> ości poza kręgosłupem ale bez zachwytów.
> Na czwartek mam zamówione uwędzenie jesiotra i pstrąga.
> W sobotę będzie degustacyjne pałaszowanie :)

Mniam: nam zapewnia wędzone gorące ryby sąsiad - ale i sami z mężem na
święta już sobie sami uwędzimy, żadna filozofia. Smak gorących/ciepłych ryb
prosto z wędzarni jest nieporównywalny z niczym.

co zrobić z rozpoczętą butelką...
ATAK PERMANENTNY
Ziemniaki po francusku
smardze