Poziom dysleksji - dla miranki

1. Data: 2006-05-19 09:03:35

Temat: Poziom dysleksji - dla miranki
Od: "Old Rena " <o...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wieki temu w jakimś wątku pytałaś o tenże poziom u Marcina.
Byliśmy z synem mym ukochanym na badaniach w poradni. Stopień dysleksji był i
jest stosunkowo niewielki. W związku z tym Marcin nie potrzebuje ćwiczeń z
reedukatorką (miał takie zajęcia "przepisane" w czwartej klasie).
Wyniki potwierdziły moje obserwacje. Jest poprawa w pisaniu - rzadziej myli
litery podobne graficznie, np. m-n-r, u-y, p-b (a to dlatego, że wypracował
sobie taki styl pisma, który mu ułatwia życie). Natomiast jeśli chodzi o
błędy ortograficzne, to widać brak _systematycznych_ ćwiczeń, niestety. Nie
wystarczy dużo czytać i sięgać do słowników.
Pamięć wrokową nadal trzeba ćwiczyć, między innymi właśnie przez
systematyczne - kilka razy w tygodniu - robienie ćwiczeń z zeszytu "W krainie
ortografii" Anny Kaszuby-Lizurej. Są dwa zeszyty, oba przeznaczone dla
uczniów starszych klas podstawówki i gimnazjalistów. Od stopniowego
wypełniania ćwiczeń nie ma odwołania. Chociaż są, jak łatwo się domyślić,
nudne, beznadziejne, banalne, dla małych dzieci i w ogóle. Ale za to - to już
moje zdanie, nie młodzieży - są sensownie ułożone i rzeczywiście pozwalają
wyćwiczyć pisanie trudnych wyrazów oraz utrwalić zasady.
I to by było na tyle, jeśli chodzi o prywatę.
Ja byłabym wdzięczna za podpowiedzenie sposobów, jak przekonać młodzieńca o
sensowności tych ćwiczeń. Robi je, owszem, ale bez przekonania i z
wewnętrznym buntem. :) Stwierdzenie oczywiste, że będzie robił mniej ortów
dzięki ćwiczeniom jest torpedowane, bo i tak robi nieco mniej na co dzień
(mimo wszystko).

--
Old Rena, z jajem mądrzejszym od kury
[Renata Gierbisz]

2. Data: 2006-05-19 16:20:37

Temat: Re: Poziom dysleksji - dla miranki
Od: "miranka" <a...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Old Rena " <o...@W...gazeta.pl> wrote in message

> Wieki temu w jakimś wątku pytałaś o tenże poziom u Marcina.

(...)

> Ja byłabym wdzięczna za podpowiedzenie sposobów, jak przekonać młodzieńca
> sensowności tych ćwiczeń. Robi je, owszem, ale bez przekonania i z
> wewnętrznym buntem. :)

Oj, dzięki, że o mnie pamiętałaś. U Adama też jest lepiej. Czasem potrafi
nasadzić takie byki, że ... no po prostu ręce opadają, ale jak się
maksymalnie skupi, to czasem mieści się w dozwolonych 3 błędach bez straty
punktów. Też podsunęłam mu parę pomysłów na takie pisanie liter, żeby całość
była bardziej czytelna - i jest pod warunkiem, że nie musi się śpieszyć. I
też u niego wyraźnie widać, że z pamięcią wzrokową nie jest najlepiej. A jak
ich przekonać do ćwiczeń? Nie mam pojęcia. Na ich miejscu też bym się
buntowała:) Może są na rynku jakieś książki ogólnie ćwiczące pamięć
wzrokową - dla dorosłych, nie dla dyslektycznych dzieci? Obejrzę te, o
których piszesz, to przy okazji popytam o coś dorosłego. Może na bardziej
ambitne zadania łatwiej dadzą się namówić...
A może jeszcze z rok zaczekać i wtedy zadziała na nich argument z
piosenki?Wiesz, "że słowo kocham to się pisze przez ch":))).
Anka & Adam (14 lat)
PS. Gdzie kupowałaś te zeszyty, o których piszesz, bo księgarni
reedukacyjnej na pl. Dąbrowskiego chyba już nie ma?

3. Data: 2006-05-19 20:07:11

Od: Old Rena <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

miranka napisał(a):
[ciach]
> Może są na rynku jakieś książki ogólnie ćwiczące pamięć
> wzrokową - dla dorosłych, nie dla dyslektycznych dzieci?
Książkami się nie interesowałam, ale szukając dla Ciebie adresu
księgarni znalazłam przy okazji opis książki "Skoncentruj się":
http://www.cmppp.edu.pl/ksiegarnia/pozycja/default.a
sp?IDKSPozycja=730&drz_id=
Może warta uwagi? My nie musimy się koncentrować dodatkowo :), ale
gdybyś miała okazję ją przejrzeć, to może podzieliłabyś się wrażeniami?
Dla młodszych są różne gry ortograficzne (i nie tylko ortograficzne),
tośmy kiedyś grali... Gdy zapytałam, jak teraz Marcin miałby ćwiczyć
pamięć, to usłyszałam, że nadal przydatne jest odwzorowywanie układu
figur geometrycznych; najpierw, gdy dziecko patrzy na wzór, a po jakichś
2-3 minutach z pamięci. Dla mnie problemem jest, że w pewnym momencie
brakuje pomysłów na wzory, więc ćwiczenie się urywa.
Planuję jeszcze wrócić do dyktand Lema, tym razem nieokrojonych. No i
ćwiczyć własną systematyczność.

> A może jeszcze z rok zaczekać i wtedy zadziała na nich argument z
> piosenki?Wiesz, "że słowo kocham to się pisze przez ch":))).
A nie znasz piosenki z "ó"?

> PS. Gdzie kupowałaś te zeszyty, o których piszesz, bo księgarni
> reedukacyjnej na pl. Dąbrowskiego chyba już nie ma?
Znalazłam na Polnej, a właściwie na Jaworzyńskiej (okolice metra
Politechnika), jest tam Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno -
Pedagogicznej: http://www.cmppp.edu.pl/ksiegarnia/kontakt/
(Prowadzą też sprzedaż wysyłkową)

--
Old Rena
[Renata Gierbisz]

4. Data: 2006-05-19 20:26:32

Od: "miranka" <a...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Old Rena" <g...@p...onet.pl> wrote in message

> Książkami się nie interesowałam, ale szukając dla Ciebie adresu
> księgarni znalazłam przy okazji opis książki "Skoncentruj się":

> [...]

Dzięki. Dam znać:)

> No i
> ćwiczyć własną systematyczność.

Tak, to JEST (duży) problem, ale też do pokonania:)

> A nie znasz piosenki z "ó"?

Eeee, chyba nie, albo nie kojarzę. Napisz. Chyba, że niecenzuralna... ale tu
dzieci nie zaglądają:)

> Znalazłam na Polnej, a właściwie na Jaworzyńskiej (okolice metra
> Politechnika), jest tam Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno -
> [...]

Jest rzeczywiście. Przechodzę tamtędy co najmniej raz w tygodniu. Do głowy
mi nie przyszło, że w środku może być księgarnia.
Dzięki za wszystko.
A Marcinowi powiedz, że łączymy się z nim w bólu i cierpieniu...
Anka & Adam

5. Data: 2006-05-20 09:25:39

Od: Borek <m...@d...chembuddy.these.com.parts> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 19 May 2006 22:26:32 +0200, miranka <a...@m...pl> wrote:

> Jest rzeczywi?cie. Przechodz? tamt?dy co najmniej raz w tygodniu. Do
> g?owy mi nie przysz?o, ?e w ?rodku mo?e byae ksi?garnia.

Zajrzyj też na http://www.seventhsea.pl, możesz też do nich pojechać -
mieszczą się tuż koło hali Wola (zależy gdzie mieszkasz, dla mnie to
wyprawa trzy dni wołami, ale możesz masz bliżej) - mają spory wybór
różnych rzeczy i można to u nich spokojnie obejrzeć żeby się nie decydować
na podstawie samej okładki.

I oczywiście - że wrzucę swój kamyczek - zajrzyj tutaj:

http://www.spet.info.pl/index.php?action=info&subact
=article&param=21

może znajdziesz jakieś pomysły.

Pozdrawiam,
Marcin Borkowski
--
http://www.bpp.com.pl - programy do terapii pedagogicznej
http://www.bpp.com.pl/?left=dysleksja&right=dysleksj

6. Data: 2006-05-23 13:38:37

Od: Rozs <r...@g...SKASUJ-TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik miranka napisał:

> Też podsunęłam mu parę pomysłów na takie pisanie liter, żeby całość
> była bardziej czytelna - i jest pod warunkiem, że nie musi się śpieszyć.

Miłe panie, błagam napiszcie jakie litery i jak pisane - bardzo mi to
potrzebe, bo pracuję z takim 100% dysgrafikiem i dyslektykiem i szukam
wszelkiej pomocy.

Pozdrawiam
Rozs

7. Data: 2006-05-23 14:44:09

Od: "Old Rena" <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Rozs napisał(a):
> Miłe panie, błagam napiszcie jakie litery i jak pisane - bardzo mi to
> potrzebe, bo pracuję z takim 100% dysgrafikiem i dyslektykiem i szukam
> wszelkiej pomocy.

Nie jestem pewna, czy Ci pomogę. Marcin po prostu pisze każdą literę osobno
(nie łączy ich). Pismo ma wybitnie charakterystyczne. Krój liter, które mu się
myliły dobrał tak, by pisząca ręka nie popełniała omyłek. Czyli, np. małe 'r'
jest "ostrzej" pisane niż 'n', 'm' jest inaczej kreślone niż'n'. Niestety,
skanem nie dysponuję.
Kilka lat temu czytałam książkę Amelii Rentflejsz-Kuczyk "Jak pomóc dzieciom
dyslektycznym? Poradnik dla nauczycieli i rodziców". Znasz? Pozostało mi po
niej dobre wrażenie, znaczy, musiało być tam trochę przydatnych rzeczy.
Przepraszam, że jestem tak niekonkretna...

Old Rena z synem gimnazjalistą (oraz z niepamięcią)
Renata Gierbisz

8. Data: 2006-05-23 15:56:27

Od: "miranka" <a...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Rozs" <r...@g...SKASUJ-TO.pl> wrote in message

> Miłe panie, błagam napiszcie jakie litery i jak pisane - bardzo mi to
> potrzebe, bo pracuję z takim 100% dysgrafikiem i dyslektykiem i szukam
> wszelkiej pomocy.

U nas pomogło całkowite odejście od kształtu liter, jakich uczą na początku
podstawówki (zerówki), czyli - "s" wygląda tak jak to, a nie jak "pisane",
b, p, mają zamknięte brzuszki (jak w drukowanych), nie pilnujemy, żeby
litery się ze sobą łączyły (jak każą w zerówce) tylko odwrotnie - każdą
osobno (byle blisko siebie), jak najprostsze w kształcie, bez zawijasów, bez
dodatkowych kresek łączących litery w słowo. Trudno to opisać na komputerze,
ale wszystko razem bardziej przypomina literki drukowane, niż pisane zgodnie
z regułami polskiej kaligrafii. Np. małe "L" ma kształt wolnostojącej
laseczki i zaczynamy je pisać od góry, a nie
dół->góra->zawijas->dół->zawijas i dociągnięcie do następnej litery. O mamo,
liter słowem drukowanym jeszcze nie opisywałam, ale mam nadzieję, że coś z
tego rozumiesz:)
Anka

9. Data: 2006-05-24 17:31:23

Od: Rozs <r...@g...SKASUJ-TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik miranka napisał:

> liter słowem drukowanym jeszcze nie opisywałam, ale mam nadzieję, że coś z
> tego rozumiesz:)

Rozumiem, naprawdę! Teraz muszę to chłopakowi wyjaśnić, może to pomoże,
bo póki co, to nikt poza mną nie jest w stanie go odczytać, robię za
tłumacza sprawdzianów. I faktycznie te litery, o których piszecie i
próby ich łączenia są najgorsze.

Dzieki
Rozs

10. Data: 2006-05-24 20:54:35

Od: "miranka" <a...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

z tego rozumiesz:)

> Rozumiem, naprawdę!

Ufff:)

>Teraz muszę to chłopakowi wyjaśnić, może to pomoże,

Pomoże na pewno. Poszukajcie razem takiego kształtu poszczególnych liter,
jaki jest mu najłatwiej napisać.
A zeszyty do kaligrafii i szlaczków oddajcie na makulaturę - to herezja,
wiem, ale z perspektywy lat dokładnie tak to widzę...
Anka & Adam (14 lat)

poradźcie proszę?!
Wakacje z dziećmi
jak uczyc matematyki?