Re: Dystymia (depresja nerwicowa) - bedzie duzo

From: "Chiron" <c...@o...eu>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Dystymia (depresja nerwicowa) - bedzie duzo
Date: Wed, 22 Jun 2011 18:25:52 +0200
<itq58q$1kf$1@news.task.gda.pl> <itq89j$luo$1@news.onet.pl>
<itqagm$ag8$1@news.task.gda.pl>
<wctwlein1qk6.70ozxab2ae6$.dlg@40tude.net>
<its447$t54$1@node2.news.atman.pl>
<4e01b296$0$2438$65785112@news.neostrada.pl>

Użytkownik "Piotrek" napisał w wiadomości grup
.pl...

On 2011-06-22 09:03, Chiron wrote:

> Tu przywołam link Piotra:
>
> Click --> http://tinyurl.com/zaburzenie-choroba-psychiczna
>
> po prostu- trudno rozróżnić zaburzenie od choroby psychicznej. I granica
> jest tu płynna.

A nawet, gdybyś doczytał do końca:

"Analiza piśmiennictwa oraz wydarzeń w psychiatrii na przestrzeni
minionych wieków wskazuje [por.1, 2, 8, 23], że termin diagnostyczny
,,choroba psychiczna", chociaż odegrał pozytywną rolę w rozwoju wiedzy o
zaburzeniach psychicznych i pozycji psychiatrii jako działu medycyny
klinicznej - w miarę upływu czasu stał się pojęciem anachronicznym.
Ponieważ jego treść ani granice nigdy nie były w sposób poprawny
określone, zaczął służyć do maskowania niewiedzy o przyczynach zaburzeń
psychicznych. Bywał nadużywany do celów niezgodnych z jego pierwotnym
przeznaczeniem, wykorzystywany do ,,etykietowania" osób, których
zachowanie nie mieściło się w akceptowanych dla danej społeczności
konwencjach, niekiedy przyczyniał się do społecznego wykluczania tych osób.

Okoliczności te stały się przyczyną zrezygnowania z terminu ,,choroba
psychiczna" we współczesnych systemach diagnostyczno-klasyfikacyjnych
zaburzeń psychicznych (DSM-IV, ICD-10)."
Doczytałem- stąd mój komentarz o antypsychiatrach, którzy w latach 60/70
ubiegłego wieku udowodniali, że nie istnieje choroba psychiczna- jednak i
oni sami dopuścili wyjątki- jak patologiczne zmiany w układzie nerwowym.
Owszem- dyskusja trwa nadal, jednak ja mam wrażenie, że obecnie po prostu
chodzi o zaklinanie rzeczywistości, które ma na celu zrównanie w odbiorze
społecznym chorób psychicznych i somatycznych. Jednak- też to podawałem jako
przykład- borderline niedawno zaliczono do chorób psychicznych, a nie
zaburzeń (bo nie poddaje się terapii psychologicznej). W ogóle tak realnie
trudno by się było w naszym kręgu kulturowym obyć bez tego pojęcia-
psychologów uczy się, żeby- jak mają podejrzenie choroby psychicznej-
bezwzględnie kierowali pacjenta do psychiatry i w żadnym razie nie próbowali
go terapeutować (odwrotnie może być: psychiatra może skierować pacjenta do
psychoterapeuty- ale najczęściej nie robią tego). OK- w Indiach nie istnieje
pojęcie choroby psychicznej ani zakładów dla psychicznie chorych- ale u nas-
istnieje. Idąc w taką skrajność, jak antypsychiatrzy- ludzi dysfunkcyjnych
(czyli np "wyziębionych" emocjonalnie dzieci dysfunkcyjnych rodziców)
pracujących często nad sobą u psychoterapeutów- zrównano by z
cyklofrenikami, schizofrenikami, paranoikami, etc.

--

Prawda, Prostota, Miłość

Chiron