Re: Garnki żeliwne czy rzeczywiscie są takie rewelacyjne ?

From: Vefour <v...@p...pl>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Garnki żeliwne czy rzeczywiscie są takie rewelacyjne ?
Date: Tue, 21 Dec 2004 14:31:11 +0100

> Witam od dawna czytam grupę lecz mój post to dopiero debiut i mam pytanie
> jakiś czas temu czytałam ogłoszenie pewnego pana na grupie o patelnia
> żeliwnych , udało mi się kupić taką za gruba kasę i jestem zadowolona , ale
> znajoma zakupiła garnek z żeliwa i twierdzi ze gulasz z takie garnka jest
> rewelacyjny (odrazu w nim obsmaża mieso ) , niektórzy twierdza że zwykłe
> ziemniaczki ugotowane w tym naczyniu smakują o wiele lepiej , co o tym
> sadzicie ?.Szukajac oszczedności , znalazłam na najwiekszym internetowym
> bazarze (allegro ) kilka żeliwnych garnków i mam pytnie do was czy
> [...]

Witaj,

Z tymi ziemniakami to pewnie przesada :) Żeliwo ma pewne unikalne cechy -
przede wszytskim potrafi rozgrzać sie do bardzo wysokich temperatur i to
rownomiernie (a takie tanie stalówki no way). Jest to genialne np do
szybkieog obsmażenia miesa, chociazby na steki lb we wspomnianym przypakdu
na gulasz. Garnek żeliwny nagrzany bedzie dobrze oddawał ciepło także z
boków, co tez ma znaczenie - ale do powlonego gotowania np. sosów czy
anwet gulaszu i tak lepsza jest ceramika, mniej przewodzi ciepło, łatwiej
kontrolowalna.

Czy jest to warte pieniędzy? Moim zdaniem uniwersalniejsza (i łatwiejsza do
czyszczenia) jest stal, oczywiście w miarę klasowa, z wkładka aluminiową.
Żeliwo stosuję głownie do steków i tutaj faktycznie trudno je czymś
zastapić. No i wok jest niezły z tych samych względów. garnek żeliwny ma
wg. mnie najmniej uzasadnienia.

Ale jak naprawde chcesz kupić garnek czy patelnię która jest bliska ideału,
poszukaj dobrze wykonanej miedzi.

--
Vefour.pl