Re: Jak "przelatować" choinkę?

From: Ikselka <i...@g...pl>
Subject: Re: Jak "przelatować" choinkę?
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Date: Sun, 6 Apr 2014 23:51:18 +0200

Dnia Sun, 06 Apr 2014 13:19:58 +0200, Jacek napisał(a):

> Od Bożego Narodzenia została mi w dobrym stanie choinka z donicą.
> Chciałbym ją gdzieś w ogrodzie zakopać, aby przetrwała do grudnia i
> wykorzystać ponownie. Czy pomysł zakopania razem z donicą jest dobry?
> Obawiam się, że bez donicy korzenie się rozrosną i trzeba będzie je
> obcinać. Jakie wybrać miejsce - cień, czy słońce?
> Jacek

Przechowywanie choinki w donicy jest w warunkach amatorskich dosyć
ryzykowne, ale można spróbować, jeżeli rzeczywiście masz drzewko uprawiane
w tej donicy, a nie wykopane i wciśnięte do niej przed sprzedażą - ale
widać to pierwsze, skoro do tej pory nie uschło.

Zatem przede wszystkim znacznie powiększ otwory w dnie donicy, tyle żeby
nowe korzenie (takie na pewno się wytworzą) w miarę swobodnie wrastały w
grunt pod spodem - rozwój nowych korzeni w gruncie POD DONICĄ jest
niezbędny dla przeżycia drzewka, bo aby zdrowo rosło - nie można ograniczać
ich rozwoju, bo są organami potrzebnymi do pobierania wody i składników
pokarmowych.

Dobrze namocz bryłę korzeniową umieszczając ją wraz z donicą w większym
naczyniu z wodą na dobrych parę godzin.

Donicę umieść w wykopanym w PÓŁCIENIU (tzn miejscu, gdzie latem w słoneczny
dzień niemal od rana do wieczora panuje cień, ale z plamami słońca) dołku
tak, aby jej górny brzeg znalazł się 10 cm poniżej poziomu gruntu wokół.

Zasyp ziemią dołek - ale tylko do poziomu górnego brzegu donicy.

Powstałe ziemne obniżenie wokół pnia choinki posłuży jako ziemna misa
zatrzymujaca wodę z podlewania w najbliższym sąsiedztwie bryły korzeniowej,
nie pozwalając się wodzie szeroko rozlać zanim wsiąknie.

Ziemi wokoło donicy nie ubijaj, tylko podlej choinkę obficie, a po
wsiąknięciu wody uzupełnij podłoże do właściwego poziomu (tj 10 cm poniżej
pow. gruntu) jeśli po zmoczeniu osiadło.

Utrzymuj podłoże w wilgoci, szczególnie dbając o to podczas suchych i
upalnych dni oraz w długotrwałych okresach bez opadów.

Przed ponownym użyciem choinki po prostu wykop donicę, odcinając powstałe
pod dnem korzenie.