Jak zrobić dobry bogracz???

1. Data: 2001-01-16 09:22:25

Temat: Jak zrobić dobry bogracz???
Od: <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

J.w.
Mam ochotę na coś dobrego z kuchni węgierskiej (pomimo choroby wściekłych
krów...:-)))

pzdr.
kudziu

1. Data: 2001-01-18 05:03:35

Temat: Re: Jak zrobić dobry bogracz???
Od: "Jola L-L" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

<g...@p...onet.pl> wrote in message
> J.w.
> Mam ochotę na coś dobrego z kuchni węgierskiej (pomimo choroby wściekłych
> krów...:-)))

Bogracz - podawalam we wrzesniu- jest w archiwum:

1 kg wołowiny z koscia (łopatka, rostbef)
wloszczyzna
2 cebule, 2 papryki,
łyzka słodkiej, mielonej papryki,1/2 łyzeczki do kawy kminku,
2 łyzki smalcu,
3 pomidory,
60 dkg ziemniaków,
sol
oprocz tego kluski - csipetke : 20 dkg maki, jajo,sol

Mieso oddzielic od kosci. Na kosciach ugotowac wywar z jarzynami i kminkiem.
Mieso pokroic w kostke , zrumienic na smalcu z drobno pokrajana cebula. Do
zrumienionego miesa dolać 2 szklanki wody, dodac slodka, zmielona papryke,
pomidory pokrajane w cwiartki i paprykę w kostkę.
Dusic toto az będzie miękkie (na małym ogniu - dolewac wody w razie
potrzeby) .Gdy mieso bedzie miekkie włozyc ziemniaki pokrajane w
kostke. Ugotowac do miękkosci. Na koniec wlac wywar i wrzucic kluski-
csipetke.
Csipetke sa to kluski pokrajane w mała kostke lub robione podobnie do naszej
zacierki - w formie spłaszczonych ziaren fasoli. Z 20 dkg maki, jednego jaja
i szczypty soli zagniata się dosc sprezyste ciasto. Mozna je rozwalkowac lub
drobc (lepiej drobic). Gotowac w wodzie, odcedzic i wrzucic do gotowej zupy.
Idealnym dodatkiem do tego jest chrupiaca buleczka i schlodzone
piwenko...

Pozdrawiam Jola

1. Data: 2001-01-18 07:22:27

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

Jola L-L <j...@i...pl> wrote:

> [...]
> drobc (lepiej drobic). Gotowac w wodzie, odcedzic i wrzucic do gotowej zupy.
> Idealnym dodatkiem do tego jest chrupiaca buleczka i schlodzone

Do upadlego bede twierdzil, ze kuchnia wegierska nie zna potrawy o
nazwie bogracz. Bogracz, taki jak w powyzszym przepisie, to potrawa
polska -- barowa wersja zupy gulaszowej, czyli nasladownictwa
prawdziwego wegierskiego gulaszu. Nazwa pochodzi od "bogracs gulyas",
czyli "gulasz z kociolka", jako ze "bogracs" to po wegiersku "kociolek".
Przepis na "bogracs gulyas" podawalem juz tu kilkakrotnie, ale jezeli
ktos nie moze znalezc, to w wolnej chwili (niestety mam takich coraz
mniej) moge wklepac to znowu.

Wladyslaw

1. Data: 2001-01-19 12:38:59

Temat: Re: Jak zrobia dobry bogracz???
Od: m...@p...fm (NaLesnik) szukaj wiadomości tego autora

> [...]
| Przepis na "bogracs gulyas" podawalem juz tu kilkakrotnie, ale jezeli
| ktos nie moze znalezc, to w wolnej chwili (niestety mam takich coraz

To ja poproszę, bo nie bardzo mam możliwość pogrzebać w archiwum.

Pozdrowionka

(Na)Lesnik

___________________________
"Istnieją trzy rodzaje prawd:
świynto prowda, tyz prowda
i gówno prowda"
ks. Tischner

--
Archiwum grupy http://niusy.onet.pl/pl.rec.kuchnia

1. Data: 2001-01-20 08:48:25

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

NaLesnik <m...@p...fm> wrote:

> To ja poproszę, bo nie bardzo mam możliwość pogrzebać w archiwum.

Dobrze, ostatni raz! ;-)

Istotne dla bogracs gulyas jest to, ze zgodnie z nazwa -- gulasz z
kociolka (bogracs -- kociolek) -- przygotowywany jest w jednym naczyniu.
Jest to bowiem typowa potrawa pasterska (gulya to pasterz bydla).

1 kg wolowiny z lopatki
8 dkg smalcu wytopionego ze sloniny, nie takiego kupnego, bialego, bez
zapachu
30 dkg cebuli
20 g, czyli +/- jedna paczuszka dobrej, slodkiej papryki w proszku -- na
naszym rynku dobra i powszechnie dostepna papryke sprzedaje f-ma
Kotanyi.
dobra ostra papryka w proszku -- wg. gustu.
1 kg ziemniakow, takich, ktore sie nie rozgotuja
14 g papryki swiezej
1 dorodny, obrany pomidor (nie koncentrat!)
Sol, kminek, czosnek

Mieso krajemy w kostke. Cebule siekamy i podsmazamy na zlocisto-rumiano
na smalcu. Odstawiamy na chwile z ognia i wsypujemy paryke w proszku,
mieszamy. Jest to krytyczny moment, bo papryke latwo przypalic i bedzie
gorzka, ale tylko w ten sposob wydobedziemy z niej caly smak, kolor i
aromat. Wstawiamy na ogien, dodajemy mieso, solimy, mieszamy, obsmazamy
na silnym ogniu. jak zaczyn puszczac sok, dodajemy kminek i posiekany
drobno zabek czosnku. Dodajemy odrobine wody, tyle, zeby uchronic mieso
przed przypalaniem i dusimy pod przykryciem, na malym ogniu, mieszajac
od czasu do czasu, dolewajac w razie potrzeby odrobine wody.
Ziemniaki krajemy w kostke. Odkrywamy mieso i pozwalamy wyparowac
prawie calej wodzie. Wrzucamy ziemniaki i obsmazamy je, az zaczna byc
szkliste. Wlewamy wode, tyle, by powstala gesta zupa, dla jeszcze
lepszego smaku mozna dac zamiast wody wywar na kosciach. Dodajemy
pokrajanego pomidora i papryke. Gotujemy. Kiedy ziemniaki sa prawie
dobr dodajemy kluseczki csipetke i gotujemy je w zupie 2-3 minuty.

Csipetke -- z jednego jajka, sredno grubej maki i odrobiny soli
ugniatamy porzadnie twarde ciasto. Ilosc maki zalezy od jej jakosci --
dobra wegierska maka zawiea duzo glutenu i uzywa sie jej mniej niz tej,
ktora zwykle dostajemy u nas w sklepach.
Ciasto walkujemy na grubosc ok. 2 mm i palcami oproszonymi maka odrywamy
od niego nieregularne kawaleczki wielkosci malego paznokcia.

Kto sie boi prionow ;-) moze zrobic w analogiczny:
gulasz likoczanski -- ze swininy, z mniejsza iloscia smalcu, makaronem
nitkami zamiast csipetke, doprawiony na koniec kwasna smietana i sokiemz
cytryny
gulasz baciarski -- z wedzonego miesa wieprzowego
gulasz jagniecy -- z mlodej baraniny (1,5 kg miesa z koscmi), pod koniec
doprawiamy winem.

Wladyslaw

1. Data: 2001-01-22 07:23:23

Od: maltanb <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

NaLesnik napisał(a):
Chciałeś kiedys dziczyzne...
Bogracz z jelenia
50 dag ud?ca jeleniego
10 dag boczku w?dzonego
1 du?a cebula
1 ?y?eczka ?rednioostrej papryki
1 z?bek czosnku
1 szczypta kminku
1 szczypta majeranku
1 szczypta pieprzu
1 str?k s?odkiej papryki
1 pomidor lub 2 ?y?ki lecza z puszki
50 dag ziemniaków
10 dag marchwi
10 dag pietruszki
sól
Mi?so oczy?ci? dok?adnie ze ?ci?gien, pokraja? w drob-n? kostk?,! wyp?uka? pod
bie??c? wod?, os?czy?. Bo-czek pokraja? w kostk?, wysma?y?, na wytopionym z
boczku t?uszczu zeszkli? drobno posiekan? cebul?, po czym zdj?? naczynie z
ognia, doda? mielon? papryk? i wymiesza?. Nast?pnie doda? mi?so jelenie,
posoli?, przysma?y? na ostrym ogniu; po kilku minutach zmniejszy? ogie? i
przykry? naczynie. Kiedy z mi?sa wyp?ynie sok, doda? roztarty czosnek,
ut?uczony w mo?dzierzu kminek, majeranek, pieprz i dusi? pod przykryciem. W
razie ,potrzeby uzupe?ni? wod? od-parowany sok. Kiedy mi?so b?dzie mi?kkie,
w?o?y? pokrajan? w kr??ki marchew oraz pietruszk?, a tak?e oczyszczony i
pokrajany str?k papryki i pomidor. Gdy i one b?d? mi?kkie - doda? ziemniaki
pokrajane w kostk? i ca?o?? ugotowa? do mi?kko?ci. Pod koniec gotowania dola?
tyle wody, ile zupy chcieliby?my otrzyma?. Ca?o?? zagotowa?, przyprawi? do
smaku sol? i podawa? na gor?co. Przed samym podaniem bogracz mo?na przybra?
cienkimi plasterkami ostrej papryki o cienkich str?kach.
Uwaga: Niektórzy dodaj? do bograczu kluseczki - wtedy jest to ju? prawdziwy
jednodaniowy obiad.
Polecam

1. Data: 2001-01-24 07:45:01

Od: m...@p...fm (NaLesnik) szukaj wiadomości tego autora