Re: Jak zrobic ser z mleka koziego?

From: l...@w...pdi.net (Dariusz K. Ladziak)
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Jak zrobic ser z mleka koziego?
Date: Fri, 19 Jul 2002 23:41:13 GMT

On Fri, 19 Jul 2002 14:22:48 GMT, p...@f...onet.pl (Piotr
Oslowski) wrote:

>Witam ponownie

>Dziekie za porady!
>
>A moze ktos wie jak sie robi cos w rodzaju oscypka?

Kaszkawal to ser podpuszczkowy. Celowo pisze - kaszkawal a nie oscypek
bo "w rodzaju" to mozna zrobic wlasnie cos typu kaszkawal. Oscypek to
bardzo dokladnie okreslony rodzaj sera z dosyc szerokiej a bardzo
archaicznej rodziny podpuszczkowych serow wedzonych okreslanych jako
kaszkawal - czyli ser owczy, czasem rowniez wlasnie kozi.
podpuszczkowy. wedzony.
Na poczatek musisz zdobyc podpuszczke - gdzies w archiwach grupy bylo
gdzie kupic, zreszta w aptece tez powinno sie dac zdobyc (jest
skladnikiem pewnych preparatow poprawiajacych trawienie). Dodaje sie
do mleka (slodkiego) powodujac jego zwarzenie(bez skwasnienia - to
wazne), dalej jak z kazdym serem - zagrzac (albo grzejac to mleko
albo, jak w przypadku podhalanskich serow owczych - wlewajac do
zsiadlego od podpuszczki mleka goraca (ale nie wrzaca!) wode w
stosownej ilosci. Im bardziej zagrzejesz tym twardszy (ale i po
przekroczeniu pewnej miary bardziej trociny badz zwir przypominajacy)
ser uzyskasz.
Dalej odciskanie, dojrzewanie, wedzenie - co tam chcesz. Oczywiscie
czy to mleko przed zwarzeniem czy ser po zagrzaniu a przed ostatecznym
odciskaniem mozna poprzyprawiac rozniscie dodatkami jakie komu pasuja.
Szczegolu sa slodka tajemnica producentow - pozostaje eksperymentowac
dla dopracowania sie wlasnego stylu sera.

--
Darek