Re: KUGEL "Szukam przepisu na GUGIEL".

Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: KUGEL "Szukam przepisu na GUGIEL".
From: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los)
Date: Sun, 09 Jan 2000 09:58:15 GMT

Wlodzimierz Macewicz <w...@i...pw.edu.pl> wrote:

> Użytkownik Slavek S. <s...@u...net> w wiadomości do grup dyskusyjnych
> napisa":3...@u...net...

Czyli pasche.

> A ktora jest oryginalna????

Kugel po niemiecku, a byc moze tez i po zydowsku, znaczy "kula" i
wydaje mi sie, ze nazwa ta odnosi sie bardziej do zewnetrznej formy tej
potrawy, niz do jej skladu. Jest to w kazdym razie zapiekanka zwana
rowniez babka. Moze byc slodka lub nie.

W Kuchni koszernej Rebekki Wolf jest kilka przepisow na kugel, z ktorych
przytocze przepis na kugel z bobu:

"Bialy bob przemywamy i kladziemy do garnka albo innego naczynia razem z
paru koscmi ze szpikiem, z kawalkiem tlustg miesa, roznorodna ale w
kazdym razie gruba kasza i taka iloscia soli, aby potrawa miala mocny
smak. Wszastko to pod szczelna pokrywka posylamy do piekarza w piatek
po obiedzie, ktory nalewa na kugel wody i stawia go w soecjalnie
urzadzonym piecu, w ktorym pozostaje do 12-tej godziny w poludnie w
sobote. Wtedy odbieramy kugel od piekarza i spozywamy na goraco"

Kugel bez slodkich skaldnikow Rebekka Wolf nazywa polskim kuglem.

Wladyslaw