Re: Nieaktualne już w tym roku ale interesujące.

Newsgroups: pl.rec.kuchnia
From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Subject: Re: Nieaktualne już w tym roku ale interesujące.
Date: Mon, 8 Feb 2016 10:21:16 +0100

Stokrotka pisze:

> Jesteś masohistką: co za pszyjemność wdyhać opary oleju?

Co dzień tedy przy stole wszyscy słuchali, a pan Zagłoba prawił
o dawniejszych i nowszych czasach, o wojnach z Kozaki, o zdradzie
Radziwiłła, o tym, jako pana Sapiehę na ludzi wyprowadził.

-- Radziłem mu -- mówił -- iżby siemię konopne w kieszeni nosił
i po trochu spożywał. To tak ci się do tego przyzwyczaił, że teraz
coraz to ziarno wyjmie, wrzuci do gęby, rozgryzie, miazgę zje,
a łuskwinę wyplunie. W nocy, jak się obudzi, także to czyni. Od tej
pory tak mu się dowcip zaostrzył, że i najbliżsi go nie poznają.

-- Jakże to? -- pytał starosta kałuski.

-- Bo w konopiach oleum się znajduje, przez co i w głowie jedzącemu
go przybywa.

-- Bodajże waszą mość! -- rzekł jeden z pułkowników. -- Toż w brzuchu
oleju przybywa, nie w głowie.

-- Est modus in rebus! -- rzecze na to Zagłoba -- trzeba co najwięcej
wina pić: oleum, jako lżejsze, zawsze będzie na wierzchu, wino zaś,
które i bez tego idzie do głowy, poniesie ze sobą każdą cnotliwą
substancję. Ten sekret mam od Lupuła, hospodara, po którym jak waściom
wiadomo, chcieli mnie Wołosi na hospodarstwo posadzić, ale sułtan,
który woli, by hospodarowie nie mieli potomstwa, postawił mi kondycję,
na którą zgodzić się nie mogłem.

Ludzie za różne sposoby się biorą, iżby oleum do głowy nabrać. Ale nie
każdy zna tak dobre fortele jak pan Zagłoba, więc radzi sobie jak potrafi.

--
Jarek