Re: Przycinanie wiśni

Data: 2005-03-09 10:45:32
Temat: Re: Przycinanie wiśni
Od: "Dirko" <d...@n...pl>

W wiadomości news:d0l41m$mq2$1@atlantis.news.tpi.pl Olka z
Wielkopolski <d...@p...onet.pl> napisał(a):

> W zeszłym roku posadziłam drzewka wiśni ze szkólki i nie bardzo wiem
> jak się je obcina. Może ktoś zna dobrą stronkę na ten temat. Będę
> wdzięczna:) Olka

Hejka. Wdzięczna Olu! ;-) Stronki nie znam, ale mogę Ci opisać. :-)
Po posadzeniu jednorocznych okulantów usuwamy wszystkie rozgałęzienia
boczne do wysokości 50 cm od ziemi. U większości drzewek wiśni po takim
cięciu pozostanie tylko przewodnik, który należy przyciąć na wysokości około
70 cm.
Jeżeli drzewko jest b, dobrze wyrośnięte, możemy na nim zobaczyć pędy
boczne znajdujące się wyżej niż 50 cm od ziemi i te mogą pozostać jako
zaczątek dolnych konarów. Należy je tylko lekko skrócić.
W maju lub najpóźniej w czerwcu zakładamy na przewodnik drewniane
klamerki w czasie, gdy boczne pędy mają 5 do 20 cm długości. Pęd wyrastajacy
z najwyższego oczka pozostawiamy wolno, gdyż utworzy on przedłużenie
przewodnika. Należy założyć 3 -5 klamerek tak, aby zmusić pędy boczne do
poziomego wzrostu. Pędy pojawiające się blisko ziemi należy uszczykiwać.
Wiosną drugiego roku może zajść potrzeba skrócenia przewodnika, jeśli
jest dłuższy niż 50 cm. Pędów bocznych nie skracamy. Jeżeli niektóre z nich
nie wytworzyły szerokich kątów rozwidleń poprawiamy je wiosną przez
przyginanie do poziomego położenia i wiązania w tej pozycji sznurkami do
pnia. Ponownie w maju lub czerwcu zakładamy klamerki w celu uzyskania
drugiego piętra konarów z szerokimi katami rozwidleń.
Przy prawidłowym rozwoju drzewek wiśni można w trzecim roku na wiosnę
usunąć przewodnik ponad ostatnimi konarami. Powstaną w ten sposób korony
niskopienne mające około 10 konarów. Wiśnie będą miały około 2 m wysokości,
co umożliwi zbiór wszystkich owoców bezpośrednio z ziemi (bez drabiny). :-)
(wg. A Mika "Cięcie drzew i krzewów owocowych")
Pozdrawiam kwerendowo Ja...cki