Strona główna Grupy pl.soc.edukacja Przyroda Re: Przyroda

Grupy

Szukaj w grupach

 

Re: Przyroda

« poprzedni post następny post »
Path: news-archive.icm.edu.pl!newsfeed.gazeta.pl!news.nask.pl!uw.edu.pl!newsgate.cist
ron.nl!feeder.enertel.nl!nntpfeed-01.ops.asmr-01.energis-idc.net!news2.euro.net
!newsfeed.freenet.de!newsfeed01.chello.at!newsfeed02.chello.at!news.chello.pl.P
OSTED!not-for-mail
From: "perseusz" <s...@w...pl>
Newsgroups: pl.sci.fizyka,pl.soc.edukacja,pl.soc.edukacja.szkola
References: <d6pvac$1ap$1@news.onet.pl>
Subject: Re: Przyroda
Date: Sun, 22 May 2005 16:24:45 +0200
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.2527
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.2527
X-RFC2646: Format=Flowed; Original
Message-ID: <2d02b$429095a8$5112df72$13907@news.chello.pl>
X-Complaints-To: a...@c...pl
Organization: chello.pl
Lines: 61
NNTP-Posting-Host: 81.18.223.114 (81.18.223.114)
NNTP-Posting-Date: Sun, 22 May 2005 16:22:32 +0200
X-Trace: 2d02b429095a8f4b77ad713907
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.fizyka:130492 pl.soc.edukacja:22764
pl.soc.edukacja.szkola:41576
Ukryj nagłówki


Użytkownik "locke" <l...@a...pl> napisał w wiadomości
news:d6pvac$1ap$1@news.onet.pl...
>W zamyśle wprowadzenie do szkół podstawowych przyrody zamiast
>poszczególnych
> przedmiotów było pomysłem świetnym. Niestety, zawiodła jak zwykle
> praktyka.
> Jakie plusy miało mieć nauczanie przyrody? Jeden zasadniczy: miała uczyć o
> świecie jako całości, nie poprzez kontekst określonej dziedziny wiedzy,
> ale
> wskazując powiązania między różnymi procesami. I tak, gdy mówimy np. o
> morzu, to powiemy o właściwościach fizycznych wody morskiej i ich wpływie
> na
> warunki życia w morzu i nad morzem, powiemy o oddziaływaniu Ziemi i
> Księżyca
> i jego wpływie na ruchy pływowe, powiemy o rozmieszczeniu mórz na kuli
> ziemskiej itd., itp. W tym jednak celu nal;eży spełnić da warunki. Po
> pierwsze konieczne jest odpowiednie skonstruowanie programów nauczania,
> które będą skupiały się właśnie wokół tego, co uczeń może zaobserwować
> (czyli obiektów i zjawisk), a nie wokół określonych treści nauczania.
> Tymczasem - jak zaobserwowałem w kilku programach tego przedmiotu,
> realizowanych w szkołach - stanowią one zlepek niemal niepowiązanych ze
> sobą
> tematów i tylko inwencja i odpowiednie przygotowanie nauczyciela może
> stworzyć z tego spójną całość. I tu docieramy do drugiego ważnego warunku,
> jakim jest odpowiedni nauczyciel tego przedmiotu. Szkoła nie była
> przygotowana kadrowo do wprowadzenia nauki przyrody! Nie było nauczycieli,
> którzy mieliby odpowiedniąwiedzę merytoryczną i pedagogiczną, by uczyć
> tego
> przedmiotu. Do tego liczba godzin na przyrodę była mniejsza od sumarycznej
> liczby godzin dla poszczególnych przedmiotów, więc pojawił się nadmiar
> nauczycieli. Co więc zrobiono? Zwolniono nauczycieli najmłodszych i
> pozostawiono tych o wieloletnim (często ponad 20-letnim) stażu. I to był
> kolejny gwóźdź do trumny przyrody. Nie ujmując nic doświadczonym
> pedagogom,
> muszę jednak stwierdzić, że nie byli oni najlepszymi kandydatami do
> zdobywania kolejnej specjalności. Większość z nich zaczynała pracę, gdy
> nikt
> nie wymagał od nich interdyscyplinarności treści nauczania. I tak
> powtarzając przez lata te same wiadomości grzęźli w koleinach rutyny.
> Tymczasem szkoła nie wykorzystała, ale zwolniła tych nauczycieli, którzy
> mieli jeszcze młode (więc chłonne) umysły i bez większych problemów mogli
> się przekwalifikować. A nawet bez formalnych kwalifikacji łatwiej im było
> uczyć treści nie ze swojego przedmiotu. I tak przyroda - z ujęcia
> całościowego - stała się biologią, geografią, chemią czy fizyką (dwoma
> ostatnimi chyba najmniej) "z elementami" pozostałych przedmiotów. A
> skutek?
> Ano taki, że uczniowie przychodzący do gimnazjum mylą masę z ciężarem,
> wrzenie z parowaniem, topnienie z rozpuszczaniem i uważają, że olej ma
> większą gęstość niż woda, bo olej jest taki "gęsty", a woda - "rzadka".
>
> A co myślą o tym inni grupowicze?
>
>

True.
Nauka w szkolnictwie wszelkim schodzi na psy. Uczy się o większej liczbie
rzeczy niż kiedyś, ale robi się to kosztem jakości tej nauki. Wynik?
Produkujemy ludzi o wiedzy popularnonaukowej a nie merytorycznej.


 

Zobacz także


Następne z tego wątku Najnowsze wątki z tej grupy Najnowsze wątki
22.05 A.L.
22.05 Jacek Skowroński
22.05 locke
23.05 Ja
23.05 locke
23.05 Ja
23.05 locke
24.05 Ja
24.05 pior
24.05 locke
24.05 Harun al Rashid
24.05 locke
25.05 Ja
25.05 Harun al Rashid
25.05 locke
September the 10-th. International Silver Cleaning Day
Blog edukacyjny
Nowa przeredagowana i uzupełniona wersja monografii "Sztuka Edukacji"
Dobre rady i sprytne sposoby przydatne dla dzieci, młodzieży i dorosłych
Sztuka Edukacji - wersja ostateczna!!!
Uploads - What is wrong with Easynews
Nowa wersja "Sztuki Edukacji" z inżynierskimi programami nauczania.
Nowa wersja Sztuki Edukacji - z przykładowymi programami nauczania
Nowa wersja Sztuki Edukacji
Znalazłam kanał na YouTube dla dzieci i nie tylko i poszukuję podobnych
Nowa erea w dziejach ludzkości: "Umysł w centrum zainteresowania"
Propozycja reformy edukacji
Religia i etyka w szkole.
Re: Crownsville MILF Jennifer Lynn Racey Decker Waiting for your Penis Ejaculate
opiekun medyczny
Senet parts 1-3
Chess
Dendera Zodiac - parts 1-5
Senet parts 1-3
Senet parts 1-3
Chess
Chess
Vitruvian Man - parts 7-11a
Dendera Zodiac - parts 1-5
Vitruvian Man - parts 7-11a
Dendera Zodiac - parts 1-5
Vitruvian Man - parts 1-6
Vitruvian Man - parts 1-6
Vitruvian Man - parts 7-11a
Vitruvian Man - parts 1-6