Re: Pytanie, praca niepełnosprawnych w normalnych warunkach

From: "Jacek Kruszniewski" <j...@p...nospam.pl>
Newsgroups: pl.soc.inwalidzi
Subject: Re: Pytanie, praca niepełnosprawnych w normalnych warunkach
Date: Wed, 10 Mar 2004 10:31:21 +0100

Użytkownik "Eduardo Pereira" <t...@g...pl> napisał w wiadomości
news:NQs3c.8053$Or1.7606@news.chello.at...
> Witam,
>
> Mam 26 lat studiuje i pracuję w dużej firmie telekomunikacyjnej, jako
> specjalista, dobrze sobie radzę, odnoszę sukcesy i jestem doceniany.
Pracuję
> jako zdrowy pracownik, nie poinformowałem HR o swojej niepełnosprawności
> podczas zatrudniania - bałem się dyskryminacji z tego powodu.
> Mam drugą grupę niepełnosprawności przyznaną mi moim zdaniem uczciwie :)
mam
> [...]
> rozpisywał bo nie o to tu chodzi)
>
> Pracuję dużo, tak dużo jak wszyscy inni w mojej firmie, bynajmmniej nie 30
> tygodniowo :)
> Nie chciałbym musieć pracować 30h/tyg lubię swoją pracę, poza tym kasa
jest
> ok.
> Tyle w ramach wstępu, teraz pytania o porady....
>

> 1. Czy będąc na moim miejscu "przyznalibyście się " do niepełnosprawności
> (muszę widywać lekarzy częściej niż standart) jednocześnie nie chcę
stracić
> szans na karierę a obawiam się że tak by się to mogło skończyć.

Jest to zatajenie informacji przed pracodawcą, rozumiem twoją obawę przed
dyskryminacją, jednakże pracodawcę obowiązuje tajemnica i współpracownicy
nie powinni niczego wiedzieć, a pracodawca raczejh tak.

> 2. Czy mojemu pracodawcy lub mi coś grozi za nie ujawnienie stopnia
> niepełnosprawności i moją pracę na normalnych warunkach.

Pracodawcy nie, Tobie - hmmm - jeżeli twoja choroba nie przeszkadza w
wykonywaniu pracy to też nie, jeżeli jednak może mieć wpłym, tutaj mogą być
problemy z ubezpieczeniem w razie pogorszenia stanu zdrowia wynikłego z
warunkami pracy i Twoją chorobą.

> 3. Czy mimo że jestem zatrudniony jako zdrowy moge korzystać z ulg
> podatkowych dla ON

Oczywiście !!!
Posiadanie ważnego orzeczenia o niepełnosprawności jest posiadanie praw do
ulg.

> 4. Jakie konsekwencje Waszym zdaniem niosło by to że moja
niepełnosprawność
> się wydała.

Szczerze ?
Jeżeli ja to bym był pracowcą miałbym żal i duże pretensje o ukrycie faktu,
który może mieć wpływ na moje zasoby ludzkie, planowanie itp. Jakie
konsekwencje - hmm nie wiem, nie potrafię się postawić w takiej sytuacji, i
co by spowodowało wyjawienie.

> 5. Czy pracodawca mógłby odnieść jakieś korzysci z mojej
> niepełnosprawności - o tyle żeby mu się to opłacało mnie zachować gdy się
> wyda...(nie ma ludzi niezastąpionych - wielu zdrowych wykwalifikowanych
> chciało by moją pracę :) w dzisiejszych czasach)

Są zniżki w składkach ZUS !!!
Pracodawca nie płaci ich - połowa PFRON, połowa ZUS. Czyli jesteś tańszy od
zdrowych.

> Proszę Was o radę, czy byliscie w takiej sytucji, co zrobiliście?

Nie wiem. Sytuacja jest delikatna, sam bym miał spore kłopoty z decyzją.
Aczkolwiek, specjalne warunki pracy mogą przy twoim schorzeniu mogą być
normalnymi. Nie każde schorzenie wymaga czegoś ekstra.

Z pozdrowieniami

Jacek Kruszniewski

--
"Serce rozważne szuka mądrości, usta niemądrych sycą się głupotą."
(Prz 15:14)