Re: Rabarrrrrbarrrrrrrr... . :-) DŁUGIE!!!!

Subject: Re: Rabarrrrrbarrrrrrrr... . :-) DŁUGIE!!!!
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
<nhk44q$bv5$1@node1.news.atman.pl> <nhk4hs$f65$1@node2.news.atman.pl>
<nhksm3$bjo$1@usenet.news.interia.pl>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<nhnft5$kou$1@usenet.news.interia.pl> <nhou1g$375$1@node2.news.atman.pl>
<nhq3cl$vrf$1@usenet.news.interia.pl> <nhrfbj$n8i$1@node1.news.atman.pl>
<nhrfha$n8i$2@node1.news.atman.pl> <o...@t...home>
<nii4gl$6rk$1@node1.news.atman.pl>
<1534damvx5p56$.15vbs9jd9umhz.dlg@40tude.net>
<574ca7e1$0$22820$65785112@news.neostrada.pl>
<nijvpp$ubq$1@dont-email.me> <nikqh7$pa8$1@node2.news.atman.pl>
<s...@f...lasek.waw.pl> <nilf60$6d6$1@dont-email.me>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<574ea7ba$0$22844$65785112@news.neostrada.pl>
<s...@f...lasek.waw.pl>
From: FEniks <x...@p...fm>
Date: Wed, 1 Jun 2016 12:29:55 +0200

> No tak, to zjawisko też złożone, nadmiernie upraszczać go nie należy.

> Ekonomiści też mają czasem pomysły, które w praktyce są awykonalne.
> Tu jest tak samo -- dla strun głosowych to nie tyle kwestia ekonomii,
> co możliwości. Nie da się po "p" powiedzieć "rz".

Ale można by asymilować odwrotnie i udźwięczniać "p" zamiast
ubezdźwięczniać "rz" i w efekcie mówić np. "Brzemol".
Niemcy, zdaje się, tak udźwięczniają głoski na początku wyrazu. U nas
udźwięcznienie (choć wsteczne) występuje zaledwie w kilku np. prośba,
liczba.

> Ludziom jednak
> wydaje się, że w słowach "przemysł" i "brzeszczot" mówią to samo "rz".
> Tu jest ta pułapka, w którą wpadają różne stokrotki. Ludzie nie są
> skłonni do dokładania sobie przy pisaniu dodatkowej pracy polegającej
> na analizie wymowy. Stąd duża liczba "błędów ortograficznych" przy
> pisaniu w "nowej ortografii". Błędów, które nagminnie sadzi Autorka.

Problem ze stokrotkową ortografią jest wg mnie taki, że trzeba by pisać
cholernie niekonsekwentnie, co prowadziłoby do nieporozumień. A przecież
głównym celem używania języka jest w miarę możliwości jak
najsprawniejsza komunikacja.

Ewa