Re: Ranigast dla dziecka?

From: Lech Trzeciak <l...@i...gov.pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: Ranigast dla dziecka?
Date: Sun, 14 Apr 2002 20:36:47 +0200

"GosiaS." wrote:

> gastrolog przypisał mojemu dziecku Ranigast 150mg + 75mg,
> ale wyczytałam w ulotce, że nie nalezy go podawać dzieciom ponizej 12 lat
> a moje ma 8,
> skontaktowac się jeszcze raz z lekarzem? to uznany specjalista dzieciecy,
> moze nie powinnam podwazac jego decyzji?

Już podważasz. A L'e-szczur ci pomaga:

> Skonsultowałbym się z innym specjalistą bez żadnych skrupułów, ostatecznie
> chodzi o Twoje dziecko. Czym jest miłość własna lekarza w porównaniu ze
> zdrowiem i bezpieczeństwem pociechy ???

Tu miłość własna lekarza nie ma nic do rzeczy. A co będzie, jeżeli
skonsultujesz się z nie-specjalistą, który - nie mając odpowiedniej wiedzy -
na wszelki wypadek podda w wątpliwość albo wręcz otwarcie skrytykuje? Zamiast
leczenia choroby zacznie się szamotanina: wzywanie kolejnego konsultanta,
potem superkonsultanta, itd. A jeżeli dziecko ma owrzodzenie żołądka i w
trakcie tej szamotaniny, dość przecież stresującej, rozwinie krwotok albo
perforację???

Muszę powiedzieć, że nie rozumiem takiej postawy: wybiera się "uznanego
gastrologa DZIECIĘCEGO", a potem kwestionuje jego decyzje? Jeżeli tak, to
najwłaściwszą drogą jest zadzwonić do tego właśnie lekarza i powiedzieć:
"przepraszam, doktorze, ale w ulotce wyczytałam, że leku nie należy podawać
dzieciom poniżej 12 roku życia - trochę mnie to zaniepokoiło, synek (córka)
ma 8 lat - proszę mi wyjaśnić, dlaczego producent tak pisze". To prawda, że z
poziomem polskiej medycyny nie jest najlepiej i pacjenci czasem wychodzą
dobrze na krytycznym nastawieniu do zaleceń lekarza, ale nie może to się
sprowadzać do krążenia od konsultanta do konsultanta, aż wreszcie trafi się
na takiego, który wyda opinię odpowiadającą oczekiwaniom pacjenta.

Co do samego problemu, to popytałem na wszelki wypadek i odpowiadam:

1) producenci podejmują różne działania, aby odpowiedzialność za wybór leku
przerzucić na lekarza. W tym przypadku mamy do czynienia z asekurancką
postawą producenta, gdyż nie wykazano, aby ten lek miał szczególną
toksyczność u dzieci. W Polsce lek ten można stosować u dzieci (rejestracja
leku zezwala na takie stosowanie).
Na marginesie: sprawdź ulotki różnych leków - na każdym będzie zastrzeżenie,
że nie należy stosować u kobiet w ciąży. Tylko w części przypadków
stwierdzono jednak ewidentne działanie toksyczne na płód, pozostałe przypadki
to asekuranctwo producentów i dmuchanie na zimne - skądinąd słuszne. Tylko że
w niektórych przypadkach kobietę w ciąży TRZEBA leczyć i wtedy trzeba jej
podać lek, w którego ulotce będzie zapis: "nie należy podawać kobietom w
ciąży"

2) jeżeli nie ranigast, to co podać dziecku?
- czy podać inny lek z tej samej grupy H2-blokerów (np. famotydynę)? Będzie
miał prawdopodobnie to samo spektrum działań niepożądanych (nie bierzemy pod
uwagę cimetydyny, która ma rzeczywiście dużo więcej działań niepożądanych niż
inne H2-blokery, ale nie jest już stosowana - właśnie z tego powodu).
- czy podać lek jeszcze skuteczniejszy od H2-blokerów? - czyli inhibitory
pompy protonowej? W Polsce - wg moich wiadomości - tylko jeden z nich jest
dopuszczony do stosowania u dzieci: omeprazol produkcji Astry (czyli Losec).
Lek jest drogi, obecnie przesunięty na listę objętą większą refundacją. Wcale
nie ma gwarancji, że dziecku będzie mniej szkodził niż ranitydyna - ponieważ
od obu oczekuje się, że będą prawie nieszkodliwe.

Leszek